Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki- co ulegnie zmianie?

Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki- co ulegnie zmianie?

Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki to jeden z głównych źródeł wsparcia realizacji projektów badawczo-rozwojowych, innowacyjnych oraz zwiększających konkurencyjność polskiej gospodarki. Jakie nowe wyzwania stoją przed polską gospodarką, przedsiębiorstwami oraz organizacjami badawczymi? 

Główne założenia oraz odbiorcy programu

Głównymi założeniami Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki są między innymi: wsparcie przedsiębiorstw na każdym etapie rozwoju, wsparcie całego procesu B+R+I, koncentracja na KIS, czy też współpraca nauki z biznesem.

Odbiorcami programu są: podmioty zwiększające swój potencjał konkurencyjności
i innowacyjności, liderzy innowacji oraz podmioty, które zamierzają rozpocząć działalność innowacyjną.

Do priorytetów programu Funduszu Europejskiego dla Nowoczesnej Gospodarki można zaliczyć: wsparcie dla przedsiębiorców, środowisko sprzyjające innowacjom, jak również pomoc techniczną.

Najważniejsze zmiany

Najważniejsze zmiany dotyczące programu to między innymi: wsparcie modułowe, czyli badania i wdrożenia w ramach jednego projektu, podnoszenie kompetencji, cyfrowa i zielona transformacja przedsiębiorstw, wsparcie dla MID — CAPS. Wsparcie modułowe będzie polegało przede wszystkim do dostosowania do potrzeb wszystkich przedsiębiorców. Do kroków, jakie zostaną podjęte należą: wdrożenie, cyfryzacja, internacjonalizacja, kompetencje, jak również „Prace B+R”, czy też “Infrastruktura B+R”.

Moduł “Prace B+R” to moduł opierający się na: badaniach przemysłowych i pracach rozwojowych, projektach indywidualnych przedsiębiorców. Takie wsparcie mogą uzyskać: MŚP, duże przedsiębiorstwa oraz jednostki naukowe, jeśli są partnerami w konsorcjum
z przedsiębiorcą. Z kolei moduł “Infrastruktura B+R” opiera się na: tworzeniu i rozwoju centrów badawczo-rozwojowych, służących realizacji agend badawczych oraz projektach indywidualnych przedsiębiorców. Wsparcie takie mogą uzyskać: MŚP, duże przedsiębiorstwa, jednostki naukowe, jeśli są partnerami w konsorcjum z przedsiębiorcą. Istnieją także moduły uzupełniające: wdrożenie, cyfryzacja, zazielenienie, internacjonalizacja, kompetencje.

Moduły i ich zadania

Moduł cyfryzacji polega na:

  • analityce danych i optymalizacji produkcji,
  • robotyzacji linii produkcyjnej,
  • oprogramowaniu obniżającym koszty prototypowania i wprowadzania nowych produktów,
  • Internecie,
  • cyfrowym bliźniaku,
  • systemach zwiększających cyberbezpieczeństwo,
  • big dacie (wykorzystanie dużych zbiorów danych zaawansowanej analityki w procesie produkcji).

Z kolei moduł zazielenienie przedsiębiorstw, polega na:

  • zastępowaniu lub redukcji substancji szkodliwych, w materiałach,
  • ponownym użyciu zasobów wcześniej traktowanych jako odpad,
  • zastępowaniu materiałów pierwotnych surowcami wtórnymi
  • produktami ubocznymi.

Moduł kompetencje to zdobywanie nowych umiejętności oraz wiedzy, szczególnie w zakresie:

  • inteligentnych specjalizacji,
  • transformacji przemysłu w kierunku Przemysłu 4.0,
  • transferu technologii,
  • zarządzania innowacjami,
  • ekoprojektowania,
  • obsłudze infrastruktury badawczej.

Moduł internacjonalizacja to:

  • komercjalizacja wyników prac B+R za granicą,
  • promocja produktów i usług na rynkach zagranicznych,
  • udział w międzynarodowym łańcuchu dostaw,
  • uzyskanie ochrony praw własności lub jej utrzymanie poza Polską.
źródło: https://www.poir.gov.pl/media/99371/FENG_prezentacja_konsultacje_spoleczne_.pdf

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w branży produkcyjnej?

Konflikty w branży produkcyjnej są nieuniknione i mogą wynikać z wielu przyczyn, takich jak stres związany z terminami, różnice kulturowe czy konkurencja o zasoby. Skuteczne zarządzanie tymi konfliktami jest kluczowe, ponieważ nie tylko wpływa na atmosferę pracy, ale również na produktywność i ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, organizacje muszą rozwijać strategie rozpoznawania, zapobiegania i rozwiązywania konfliktów. Ten artykuł ma na celu przedstawić…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak radzić sobie z obiekcjami klientów?

Współczesny rynek oferuje konsumentom niezliczoną ilość produktów i usług, stawiając przed przedsiębiorcami nie lada wyzwanie w zakresie przyciągania i utrzymywania uwagi klientów. W tym zatłoczonym środowisku, zdolność do efektywnego radzenia sobie z obiekcjami klientów staje się kluczową umiejętnością, która może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Obiekcje, często postrzegane jako bariery na drodze do sprzedaży, w rzeczywistości mogą być postrzegane jako okazje do pogłębienia relacji…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak pokonać bariery komunikacyjne w biznesie?

W środowisku biznesowym, gdzie efektywna komunikacja jest fundamentem nie tylko codziennego zarządzania, ale i strategicznego rozwoju, bariery komunikacyjne mogą mieć poważne konsekwencje. Różnice językowe, kulturowe, a także wyzwania technologiczne stoją na drodze do płynnej wymiany informacji i współpracy. Zrozumienie i przezwyciężenie tych barier staje się kluczowym zadaniem dla liderów i zespołów na każdym szczeblu organizacji, determinującym ich zdolność do osiągania celów biznesowych. W odpowiedzi…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.