,

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: W krainie literatury

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: W krainie literatury

Według danych Biblioteki Narodowej z 2015 roku 41 procent Polaków przeczytało w zeszłym roku co najmniej jedną książkę. Choć nadal ilość ta sprawia, że znajdujemy się w tyle za innymi krajami Europy, to rynek wydawniczy ma się w Polsce nadal całkiem nieźle.

Polacy kupują książki, zarówno dla siebie, jak i dla znajomych, przyjaciół i rodziny. Przed księgarzami stoi zatem nie lada wyzwanie. Muszą zachęcić wybrednych klientów do zakupu i wyróżnić się na tle konkurencji (także sklepów sieciowych). Przestrzeganie pewnych zasad aranżacji powierzchni sprzedaży może im w  tym pomóc.

Oczywiście w księgarni  przestrzegać należy ogólnych podstawowych zasad merchandisingu. Należy utrzymywać porządek i dbać o czystość sklepu, a także dobrze wykorzystywać kluczowe punkty w przestrzeni (CZYTAJ TUTAJ) i strefę przy kasie (CZYTAJ TUTAJ).

W księgarni nawet bardziej niż w innych miejscach nacisk kładzie się na praktyczne ułożenie towaru. Klienci poszukujący konkretnej książki, czy też zbioru danego autora oczekują, że bez problemu je znajdą. Dlatego też należy zadbać o to, aby asortyment ułożony był logicznie i intuicyjnie. Raz zaplanowanego ułożenia nie należy także zbyt często zmieniać, ponieważ klienci przyzwyczajeni do określonego porządku będą mieli trudności w odnalezieniem poszukiwanego towaru.

Asortyment księgarni silnie podlega zasadom sezonowości i aktualności. Według zasady sezonowości towar powinien być eksponowany w zależności od aktualnej pory roku. Oznacza to, że w okresie przed zbliżającym się rokiem szkolnym szczególnie miejsce powinny zająć podręczniki.  W czasie przedświątecznym klientom należy zaprezentować inspiracje i pomysły na prezenty, a także książki kucharskie  i kalendarze.

Zasada aktualności dotyczy panującej mody i trendów. W dobrej księgarni nigdy nie powinno zabraknąć nowych pozycji znanych autorów, aktualnych bestsellerów, a także książek, których adaptacje królują właśnie w kinach.

Książki uważane są przez wielu Polaków za doskonały prezent, i to na różne okazje. Jeśli nawet nie wiemy, jaką konkretnie pozycją mogłaby być zainteresowana osoba, którą chcemy obdarować możemy wybrać książkę, którą ktoś nam polecił lub która aktualnie króluje na liście bestsellerów. Dzięki temu nabywamy wartościowy prezent, który jednocześnie nie jest zobowiązujący (jeśli np. nie wiemy, co podarować koleżance z pracy). Dlatego w księgarni warto zorganizować kąciki z propozycjami prezentów dla kobiet, mężczyzn oraz dzieci.

W księgarni, tak jak i w innych sklepach powinna znaleźć się miejsce na wyeksponowanie promocji. Warto je organizować, ponieważ obniżone ceny nie tylko utwierdzają lojalnych klientów, że słusznie u nas kupują, ale też pomagają przyciągać nowych nabywców. Promocje powinny znaleźć się w centralnym punkcie księgarni, np. na specjalnie przygotowanym stole oraz powinny zostać wyraźnie oznaczone. Klient powinien już przy wejściu zauważyć ofertę oraz wiedzieć, czego dotyczy.

W księgarni sprzedaje się nie tylko książki, ale też wyjątkowe podarunki, zajęcia na deszczowe wieczory, podróż w krainę wyobraźni, wiedzę w pigułce oraz chwilę relaksu. Nie dziwi zatem, że klienci mają wobec tego miejsca wysokie oczekiwania. W sprostaniu im zapewne pomocna będzie odpowiednio i skrupulatnie zaplanowana aranżacja przestrzeni zakupowej.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 × three =