,

Atmosfera sklepu

Atmosfera sklepu

Atmosfera sklepu to świadome budowanie (projektowanie) sklepu w celu wywołania u klientów określonych efektów. Marketing sensoryczny, który w Polsce jest wciąż stosunkowo mało popularny, ma - wbrew pozorom - ogromne znaczenie, ponieważ, jak wynika z przeprowadzonych badań, ponad 50% konsumentów deklaruje skłonność do dłuższego pobytu w sklepie, którego atmosfera im odpowiada. Umiejętnie dobrane bodźce dźwiękowe i zapachowe wpływają na decyzje zakupowe klientów, poprawiają percepcję i procesy pamięciowe, co w konsekwencji pozwala klientom łatwiej zapamiętać daną markę, dzięki czemu częściej do niej wracają.

Poniżej przedstawiamy bodźce, które tworzą atmosferę sklepu:

  • wizualne – kolory i natężenie światła, efekty oświetlenia, wielkość i kształt przedmiotów
  • słuchowe – tempo i rodzaj muzyki oraz natężenie i wysokość dźwięków
  • zapachowe – rodzaje zapachów i ich intensywność, „świeżość” otoczenia
  • dotykowe – możliwość kontaktu dotykowego, odpowiednia temperatura otoczenia, wentylacja
  • smakowe – charakter i intensywność wrażeń smakowych.

Warto pamiętać o tym, że przyjazną atmosferę w sklepie stworzymy dzięki odpowiedniej kombinacji wymienionych powyżej bodźców. Które z nich mają jednak największy wpływ na klienta?

Najsilniejszym bodźcem jest z pewnością wzrok. Barwy, ze względu na ogromną rolę, stanowią ważne narzędzie wykorzystywane w miejscu sprzedaży. Aby prawidłowo wykorzystać ich potencjał, należy przed ich wyborem, wykonać w sklepie szczegółowe studium kolorów i ich połączeń, jak również studium wpływu oświetlenia na wygląd kolorów.

Jeśli chodzi o bodźce słuchowe, to wiadomo, iż ogromną moc oddziaływania na klientów ma muzyka. Dlatego też utwory dobrane do charakteru punktu sprzedaży, typu klientów, a nawet pory roku w znaczący sposób przekładają się na decyzje nabywcze.

Co do zapachu, to jest on, w porównaniu do obrazów czy dźwięków, najdłużej przechowywany w naszej pamięci. Ważną kwestię stanowi tutaj wkomponowanie zapachu w przestrzeń. Warto o to zadbać, gdyż badania pokazują, że zapach wydłuża czas przebywania w sklepie o 16%. Dla przykładu wystarczy przypomnieć sobie jak pozytywnie działa na nas zapach ciepłego pieczywa, który niesie się po dużym markecie. Aromat kojarzy się z czymś przyjemnym, domowym, w związku z czym chętniej odwiedzamy sklep, który sam wypieka chleb.

Bodźce dotykowe odgrywają również bardzo ważną rolę w tworzeniu atmosfery sklepu. Gdy klient ma możliwość dotykania towaru, jest większe prawdopodobieństwo, że dokona zakupu. Istotnym faktem jest także czystość towarów i regałów, z których klient bierze produkty.

Ostatnie są bodźce smakowe. Środowisko sklepu powinno wprawić klienta w dobry nastrój, a każdy dział zachęcić do degustacji swoich produktów. Degustacje produktów powinno oferować się klientom tuż po przekroczeniu drzwi sklepu, ponieważ dzięki temu skłania się ich do całkowitego skupienia myśli na jedzeniu, ale także zachęca do odwiedzenia danego miejsca.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

20 − four =