,

Bo czas to pieniądz - Czyli jak zarządzać swoim czasem?

Bo czas to pieniądz - Czyli jak zarządzać swoim czasem?

Zarządzanie sobą w czasie, to obecnie jedna z częściej wymaganych umiejętności efektywnego pracownika. Dzięki odpowiedniemu planowaniu zadań, można znacznie skrócić czas wykonywania pracy, tracąc przy tym mniej energii. Osoby, które sprawnie zarządzają swoim czasem uważane są za zorganizowane, wiarygodne, przygotowane do pracy i kompetentne w swojej dziedzinie. Czy da się jednak zarządzać czasem? I czy warto w ogóle uczyć się zarządzania sobą w czasie? W jaki sposób może to wpłynąć na nasze relacje prywatne i zawodowe i co dzięki temu możemy zyskać w oczach szefa? Istnieje wiele technik zarządzania sobą w czasie.

Niezależnie od wyboru techniki zarządzania, zawsze warto pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze należy planować maksymalnie 60% dostępnego czasu, gdyż dzięki temu zyskamy 40% czasu zapasowego na nieprzewidywane czynności. Żeby oszczędzić trochę czasu, można również grupować zadania, bo dla przykładu znacznie szybciej wykonamy 5 telefonów jeden po drugim, niż gdybyśmy przerywali je wykonywaniem innych czynności. Ważne jest bowiem ograniczanie jakichkolwiek przerywników. Kolejną złotą zasadą zarządzania czasem jest delegowanie zadań. I choć niektórzy odbierają to jako oznakę słabej pracy, to nie da się ukryć, że nie da się samemu wykonywać pracy całego zespołu. Właśnie dlatego umiejętne delegowanie jest jedną z najważniejszych zalet dobrych szefów. A co z planowaniem? Nie jest ono sztuką samą w sobie, jednak jeśli planowanie różnych czynności zabiera nam dużo czasu, bądź przesunięcie jakiejś czynności o 5 minut zaczyna być problemem, to znaczy, że planowanie nas przerasta i powinniśmy wprowadzić zmiany w organizowaniu swojego czasu.

Aby skutecznie zarządzać sobą w czasie, należy skupić się na zadaniach rzeczywiście ważnych. Pomocny w tym może być Macierz Eisenhowera, który zakłada podział wszystkich spraw na cztery obszary, różnicujące ważność i pilność poszczególnych zadań. Pierwsza grupa, to sprawy ważne i pilne. Druga –ważne, ale nie pilne. Trzecią grupę stanowią sprawy nieważne i pilne, a czwartą – nieważne i niepilne. Jeśli będziemy się stosować do tych zasad, z pewnością zaoszczędzimy sporo czasu, a cały proces naszej pracy będzie bardziej poukładany. Pamiętajmy, że zarówno w życiu, jak i w pracy, należy zachować umiar i dystans między obowiązkami i przyjemnościami. Trzeba dbać o siebie, a od czasu do czasu dać sobie prawo do „nicnierobienia”. Zdarza się często bowiem, że ze względu na przesadny perfekcjonizm nie udaje nam się zmieścić w terminie i nie osiągamy zamierzonego efektu. Pozwólmy sobie na niedoskonałość – popełniane błędy są przecież świetną okazją do lepszego planu na przyszłość!

Na koniec podajemy w skrócie kilka wskazówek przydatnych w zakresie zarządzania czasem:

1. Zapisuj swoje cele, badania potwierdzają, że dzięki temu szybciej je osiągniesz.

2. Realizację najtrudniejszych zadań planuj w najbardziej wydajnej porze dnia.

3. Pamiętaj, że brak czasu zwykle nie wynika z nawału pracy, ale nieumiejętności jej zaplanowania.

4. Zostawiaj rezerwę na sprawy nagłe i nieprzewidziane.

5. Dbaj o zdrowie, dietę, wysypiaj się, pamiętaj o relaksie.

6. Utrzymuj porządek – odkładaj rzeczy na miejsce.

7. Odmawiaj, stawiaj granice, oddzielaj życie zawodowe od prywatnego.

8. Wykorzystuj „przestoje czasowe” – czytaj w kolejkach, słuchaj audiobooków w aucie.

9. Nie bądź przesadnym perfekcjonistą – naucz się delegować zadania. Pamiętaj, nie ma ideałów – pozwól sobie na błędy.

10. Codziennie poświęcaj kilka minut na ustalenie celów na kolejny dzień, rób to o stałej porze, najlepiej wieczorem.

Obowiązki staraj się zapisywać według ich ważności. „Zarządzanie samym sobą to sztuka, którą warto zgłębiać. Gdy zdarzy nam się narzekać na brak czasu, warto pamiętać słowa: Bije zegar godziny, my wtedy mawiamy: jak ten czas szybko mija! A to my mijamy”

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

twenty − four =