,

Czy warto szkolić?

Czy warto szkolić?

Uczymy się przez całe życie – nie tylko uczęszczając do szkoły, czy na studia, ale również w tym późniejszym, dorosłym życiu. Nabywamy wówczas coraz to nowych doświadczeń życiowych, uczymy się schematów w jakich przyjdzie nam się poruszać. Zdarza się nam również popełniać błędy, dzięki którym stajemy się lepsi w tym co robimy, bo przecież na błędach się człowiek uczy. Często także jesteśmy delegowani na różnego rodzaju szkolenia pracownicze. Czy warto jednak z nich korzystać? Czy warto się szkolić? I czy wykorzystujemy takie możliwości, jeśli są nam dane?

Jeszcze nie tak dawno szkolenia częściej miały miejsce w firmach prywatnych pochodzenia zagranicznego. Wiele firm przeznaczało małą ilość pieniędzy, jak również czasu na kształcenie swoich pracowników, a ci z kolei często traktowali szkolenia jako zło konieczne. Wyniki badań przeprowadzonych w polskich firmach, wskazywały, że pracownicy uważali szkolenia przeprowadzane w ich miejscach pracy za mało merytoryczne i efektywne. Plusem całej tej sytuacji jest jednak fakt, iż widać poprawę świadomości osób organizujących jak i uczestniczących w szkoleniach. Należy powiedzieć, że dzięki kształceniu osób zatrudnionych, zyskują nie tylko oni ale także sama firma, która jest postrzegana jako innowacyjna, zdolna do wprowadzania zmian w organizacji.

Przyczynia się to do możliwości rozwijania komunikacji, którą można przećwiczyć i oswoić właśnie na szkoleniach. Niezwykle ważna również jest rola i poczucie samego pracownika, który rośnie w oczach, kiedy zda sobie sprawę jak firma w niego inwestuje, jakie pokłada w nim nadzieję i przed jakimi stawia możliwościami. Jest wiele zalet szkoleń, dlaczego więc istnieją firmy, które nie korzystają z możliwości szkolenia swoich podwładnych? Istnieją nadal firmy, które obawiają się kosztów takiego przedsięwzięcia, bądź uważają, że jest wiele innych istotnych spraw, na które należy wykładać fundusze. „Negatywne nastawienie do uczenia się może też wynikać z wcześniejszego doświadczenia, kiedy to firma starała się szkolić swoich pracowników z bardzo miernym skutkiem.

Ale to nie koniec dywagacji, są także tacy, którzy zwyczajnie obawiają się, że przeszkolony pracownik, ‘zabierze’ zdobyte umiejętności i bogatszy o nową wiedzę i doświadczenie zasili szeregi konkurencji. I w końcu ostatni czynnik, który hamuje rozwój polityki szkoleniowej w organizacji. Istniej grupa szefów, którzy są przeświadczeni, że pracownicy sami winni wykazać się inicjatywą i w zakresie własnym planować i opłacać dodatkowe kursy szkoleniowe.” Osobiście uważamy, że warto się szkolić, gdyż rozwijamy się wówczas osobiście i poszerzamy własną wiedzę oraz umiejętności. Poza tym, pracownicy wielu firm często traktują szkolenia nie tylko jako możliwość ewaluacji i własnego rozwoju, lecz również jako pewnego rodzaju wynagrodzenie ze strony firmy. I właśnie o tym warto pamiętać…

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

eight + nine =