,

Jak pogodzić życie zawodowe i prywatne?

Jak pogodzić życie zawodowe i prywatne?

Ostatnio bardzo głośny stał się spot mówiący o rodzicielstwie. Zakładam, że zdecydowana większość, nawet jeśli nie widziała samego spotu, natknęła się na hasło: „Nie zdążyłam zostać mamą”. Czy godzenie spraw zawodowych i prywatnych rzeczywiście jest aż takim wyzwaniem, że potrzebujemy tego typu akcji do podjęcia świadomego wyboru między jedną z dziedzin życia? I czy w ogóle musimy wybierać? Dziś udowodnisz sobie, że nie, jeśli tylko zdecydujesz się zastosować do kilku wskazówek.

Krok I – ustalenie celów i priorytetów Weź długopis i kartkę. Masz dokładnie dwie minuty aby wypisać wszystkie swoje cele na najbliższe pięć lat. Zamieść tam wszystko od tego co chciałbyś mieć, przez to jaką osobą chciałbyś się stać, na wszelkich kursach i umiejętnościach jakie chciałbyś zdobyć kończąc. Możesz tam wpisać nawet takie rzeczy jak znalezienie sobie idealnego partnera lub poprawienie relacji z obecnym. Gotowe? W takim razie wybierz i podkreśl trzy z nich, które stanowią dla ciebie największą wartość. Nie poświęcaj na to dużo czasu. Minuta zdecydowanie wystarczy. A teraz z podkreślonych trzech wybierz ten jeden najważniejszy, bez którego nie wyobrażasz sobie siebie za pięć lat. Właśnie ustaliłeś swoje priorytety i cel nadrzędny jakiemu podporządkujesz czas. Nie zapominaj o nim, a najlepiej zwizualizuj go sobie w formie np. tablicy w gabinecie lub sypialni.

Krok II – organizacja czasu Nie wystarczy to, że prowadzisz kalendarz (choć jeśli posiadasz takowy, działa to na twoją korzyść). Załóż zeszyt w którym zapiszesz wszystko co masz do zrobienia danego dnia. Pamiętaj, że przynajmniej jedna czynność musi zbliżać cię do twojego celu. Wszystkie zadania przyporządkuj do odpowiednich kategorii:

A – zbliżają cię do twojego celu,

B – są bardzo pilne,

C – zadania, które chcielibyśmy wykonać, ale równie dobrze można je zrobić innego dnia,

D – możemy je oddelegować innej osobie (np. naczynia może pozmywać nasze dziecko),

E – ewentualne, jak np. obejrzenie serialu.

W przypadku wielu zadań z kategorii A należy je ponumerować od najważniejszego A1 do najmniej ważnego. Byłoby idealnie, gdybyś każdego dnia przed snem wykonał wszystkie zadania z listy, ale absolutnym minimum jest zrobienie wszystkich czynności z kategorii A i B. Dzięki temu nigdy najważniejsze dla ciebie rzeczy nie pójdą w odstawkę z powodu drobiazgów.

Krok III – konsekwencja Jeśli uczciwie będziesz wykonywał zadania zgodnie z nadaną im kolejnością zorientujesz się, że wbrew pozorom masz wielkie pokłady czasu z których nigdy nie korzystałeś świadomie. Niestety czasem wiąże się to z koniecznością przyjścia na imprezę spóźnionym albo wręcz wcale (chyba, że bycie znanym imprezowiczem jest twoim celem najwyższym). W zamian za to i piętnaście minut czasu wieczorem, poświęconego na zaplanowanie dnia kolejnego, z czasem otrzymasz całe godziny, a odkładanie rzeczy na później już nigdy nie będzie twoim problemem. Nawet jeśli jeszcze w to nie wierzysz, bardzo wiele w twoim życiu zależy od ciebie. Problemem nigdy nie jest brak czasu, a jego nieumiejętna organizacja lub jej całkowity brak. Warto w celu polepszenia organizacji stale poszerzać wiedzę na ten temat, a tymczasem polecamy przetestować w praktyce zaproponowany przez nas sposób. Jesteśmy przekonani, że się nie zawiedziesz.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *