Kto jest moim pracodawcą?

Kto jest moim pracodawcą?

Podczas prowadzonych przeze mnie szkoleń z zakresu sprzedaży czy obsługi klienta, spotykam się z niechęcią uczestników do osób z którymi pracują na co dzień i oferują im różnego rodzaju usługi czy produkty. Myślę tutaj o Klientach którzy postrzegani są przez niektórych pracowników jako „wróg publiczny numer 1”, uważani jako przyczynę wszystkich problemów i nieszczęść oraz słychać stwierdzenia iż, gdyby nie było Klientów praca by była cicha i spokojna. Warto zadać wtedy pytanie uczestnikom warsztatów „Kto jest ich pracodawcą?”. Padają różne odpowiedzi jak choćby szef, prezes, dyrektor czy kierownik. Niestety bardzo rzadko pada prawidłowa odpowiedź czyli … KLIENT.

Zazwyczaj wszyscy kojarzą pracodawcę z osobą która wypłaca im pensję. Warto w tym miejscu zacytować Sama Waltona, założyciela firmy Wal-Mart, jednej z największych firm świata, „Jest tylko jeden szef – Klient”. Może zwolnić każdego pracownika z prezesem włącznie – wystarczy, że wyda pieniądze gdzie indziej”. Słowa Sama Waltona trafiają w sedno prawidłowego myślenia – kim jest Klient w firmie czy organizacji. Ten cytat wywołuje początkowo burzę wśród uczestników lecz na koniec wszyscy dochodzą do tego samego wniosku iż, to właśnie Klient jest naszym pracodawcą. Okazuje się, że zmiana sposobu myślenia o Klientach, nie jako wrogach, lecz o osobach, które decydują o być albo nie być pracownika w firmie, powoduję sporą przemianę mentalną i może poprawić jakość pracy i rozpocząć lub polepszyć budowanie relacji z Klientem.

Można też pójść dalej i wysnuć wniosek iż Klienci składają się na pensje pracowników dzięki czemu pracownicy uświadamiają sobie, iż każda wydana złotówka przez klienta na produkt czy usługę jest dokładaniem się do comiesięcznej wypłaty. Bardzo rzadko patrzymy na Klientów w ten sposób, a podejście do klienta jest kluczem do sukcesu. Oczywiście za zmianą sposobu myślenia musi iść również wiedza oraz umiejętności.

Obsługa klienta wymaga szeregu kompetencji, takich jak między innymi:

  • empatia,
  • umiejętność aktywnego słuchania,
  • umiejętność wykorzystania technik komunikacji niewerbalnej,
  • asertywność,
  • negocjacje.

Dlatego warto brać udział w szkoleniach z zakresu profesjonalnej obsługi Klienta, komunikacji czy technik radzenia sobie ze stresem. Warto pamiętać, że rozwój pracownika przekłada się na rozwój całego przedsiębiorstwa.

Autor: Marcin Grzelak

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w branży produkcyjnej?

Konflikty w branży produkcyjnej są nieuniknione i mogą wynikać z wielu przyczyn, takich jak stres związany z terminami, różnice kulturowe czy konkurencja o zasoby. Skuteczne zarządzanie tymi konfliktami jest kluczowe, ponieważ nie tylko wpływa na atmosferę pracy, ale również na produktywność i ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, organizacje muszą rozwijać strategie rozpoznawania, zapobiegania i rozwiązywania konfliktów. Ten artykuł ma na celu przedstawić…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak radzić sobie z obiekcjami klientów?

Współczesny rynek oferuje konsumentom niezliczoną ilość produktów i usług, stawiając przed przedsiębiorcami nie lada wyzwanie w zakresie przyciągania i utrzymywania uwagi klientów. W tym zatłoczonym środowisku, zdolność do efektywnego radzenia sobie z obiekcjami klientów staje się kluczową umiejętnością, która może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Obiekcje, często postrzegane jako bariery na drodze do sprzedaży, w rzeczywistości mogą być postrzegane jako okazje do pogłębienia relacji…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak pokonać bariery komunikacyjne w biznesie?

W środowisku biznesowym, gdzie efektywna komunikacja jest fundamentem nie tylko codziennego zarządzania, ale i strategicznego rozwoju, bariery komunikacyjne mogą mieć poważne konsekwencje. Różnice językowe, kulturowe, a także wyzwania technologiczne stoją na drodze do płynnej wymiany informacji i współpracy. Zrozumienie i przezwyciężenie tych barier staje się kluczowym zadaniem dla liderów i zespołów na każdym szczeblu organizacji, determinującym ich zdolność do osiągania celów biznesowych. W odpowiedzi…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.