,

Sterowanie ruchem klienta w sklepie

Sterowanie ruchem klienta w sklepie

Jedną z wykorzystywanych technik merchandisingu handlowego jest sterowanie ruchem nabywców. Każdy przedsiębiorca pragnie, aby klient odwiedził możliwie wszystkie części sali sprzedażowej oraz aby czas jego pobytu w sklepie był jak najbardziej wydłużony. Można to uzyskać poprzez wydłużenie ścieżki poruszania się klienta.

Efektywnym działaniem jest wymuszenie poruszania się klienta w odpowiednim kierunku, to znaczy pokierowanie jego ruchem od wejścia aż do wyjścia. Należy pamiętać, że istnieją pewne zasady związane z organizacją ruchu klienta w sklepie. Oto kilka z nich:

1. Ok 95% klientów wchodzących do sklepu, zatrzymuje się dopiero po przejściu 1/3 powierzchni sklepu

2. W dużym sklepie klienta posuwa się z prędkością ok 1m/s

3. Klienci unikają słabo oświetlonych miejsc, czy też rogów pomieszczeń

4. Preferowany przez klientów ruch, to ruch przeciwny do wskazówek zegara

5. Klienci zazwyczaj chodzą po obrzeżach sklepu, unikają centralnej części, ślepych zaułków oraz zawracania

Bardzo ważnym elementem jest wejście do sklepu, gdyż tworzy ono jego wizerunek, a od tego co klient zobaczy zaraz po wejściu, zależy czas zakupów, jak i wartość jego koszyka. Podstawą prawidłowej aranżacji wejścia jest poinformowanie klienta o charakterze placówki, dostępnym asortymencie, promocji oraz pokierowanie go w sposób widoczny do najważniejszych działów w sklepie. Wejście do sklepu powinno być umieszczone po prawej stronie, ponieważ – jak już wcześniej wspominaliśmy – klienci preferują poruszanie się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

Innym ważnym miejscem jest także miejsce przechowywania wózków i koszyków. Co ważne, błędem jest ustawienie koszyków przy samym wejściu. Powinny być one rozmieszczone w całym sklepie, aby klient mógł skorzystać z nich w dowolnym momencie.

W zagospodarowaniu powierzchni sprzedażowej stosuje się tzw. tworzenie labiryntu, którym porusza się klient. Czynnikami, za pomocą których można kierować ruchem klientów są m.in.: kształt półek i kierunek przejścia pomiędzy nimi, czy też zagospodarowanie wspomnianego wcześniej wejścia oraz ustawienie kas. Ważne, aby regału i półki były ustawione prostopadle do alejek. Z kolei alejki oraz przejścia między regałami muszą być na tyle długie, aby nie można było zobaczyć wszystkich towarów jednym rzutem oka.

Wykorzystanie kierunku ruchu klientów w sklepie jest ważnym elementem, według którego należy ustawiać produkty. Zazwyczaj punkt sprzedaży dzieli się na tzw. gorące i zimne strefy. W tych pierwszych sprzedaje się artykuły atrakcyjne i dochodowe (są to miejsca, gdzie przewija się duża liczba klientów – np. szczyty regałów, miejsca promocyjne, miejsca przy kasach, zewnętrze przejścia między półkami, początki i końce regałów, czy obszary obsługiwane przez sprzedawców).

W celu wymuszenia na kliencie przejścia przez cały sklep umieszcza się wejście i wyjście na przeciwległych końcach hali. Warto wiedzieć też, że im bliżej siebie klient ma wyjście, tym mniejsza jest jego skłonność do wchodzenia w alejki.

Ostatnim elementem, który klient napotyka w sklepie jest strefa kasy. Spełnia ona bardzo ważną rolę, ponieważ, z jednej strony, jest wizytówką sklepu, a z drugiej jednym z najbardziej efektywnych sprzedażowo miejsc. Szacuje się nawet, że udział produktów impulsowych ze strefy kasy, stanowi od 2-5% obrotu standardowego sklepu. Dlatego ogromnym błędem małych, ladowych sklepów jest bałagan właśnie przy kasie (puste opakowania, niedbale ułożone produkty itp.). Wpływa to niekorzystnie na estetykę punktu handlowego, a pamiętać należy, że lada z kasą jest ważnym elementem, na podstawie którego klient wyrabia sobie pogląd o całej placówce.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 × 1 =