,

Vademecum motywatora: jakie funkcje pełni motywacja?

Vademecum motywatora: jakie funkcje pełni motywacja?

Zazwyczaj motywacja wiąże się z czymś pozytywnym, korzystnym, z powodu mobilizowania człowieka i jego sił - zwłaszcza w sytuacji zaistnienia warunków, które sprzyjają jego funkcjonowaniu. W skład motywacji wchodzi wszystko to, co w psychologicznej, fizycznej i werbalnej płaszczyźnie może nakłonić człowieka do reakcji poprzez działanie. Jest to zatem pojęcie wieloznaczne, wpływające na różne rodzaje zachowań.

Wpływ motywacji na zachowanie człowieka

Ów wpływ może być pozytywny lecz może być również niemożliwy do zaakceptowania przez określoną osobę, rodzinę czy pracodawcę, a nawet przez całe społeczeństwo. Motywacja ma także związek z ludzkimi doświadczeniami, ponieważ, jak powszechnie wiadomo, człowiek uczy się całe życie. Motywacji nie sposób rozumieć kompleksowo, a najłatwiejsze do zauważenia są te jej efekty, które przybierają formę modyfikacji elementów, takich jak zmiana zachowań jednostki, zwłaszcza wobec konkretnych sytuacji czy pod wpływem konkretnych bodźców. Z kolei jeśli człowiek ma zostać zmotywowany, musi być przeświadczony o użyteczności i wartości celu, a także żywić przekonanie o możliwości jego realizacji w konkretnych warunkach.

Motywacja w pracy

Motywacja do pracy jest zależna od szeregu czynników, jak zdrowie, potrzeby, sytuacja rodzinna oraz ambicje, a więc oczywiście nie każdy pracownik wykazuje takie samo napięcie motywacyjne. Z kolei w sytuacji, w jakiej motywacja nie występuje wcale, jest przez pracowników odbierana w sposób jednoznacznie negatywny i wiąże się z ogólnym poczuciem bezsensu egzystencji.

Motywowanie pracowników musi spełniać ściśle określone funkcje, a zatem stymulującą, integrującą, informacyjną oraz oceniającą. Funkcja stymulująca posiada pierwotny charakter i jest rezultatem samej istoty motywowania, zaś jej spełnienie jest uzależnione od tego, jakie profity osiąga pracownik wyróżniający się dobrą pracą. Funkcja integrująca polega na wykreowaniu pozytywnej atmosfery oraz klimatu pracy, jaki nie wykazuje negatywnych elementów, a więc przykładowo niezdrowej rywalizacji, zawiści czy wzajemnego oskarżania. Funkcja oceniająca działa na zasadzie sprzężenia zwrotnego, gdzie pracownicy przekazują przełożonym informacje o swojej satysfakcji, a pracodawcy mogą stwierdzić, czy działania pracowników są zgodne z wyznaczonymi dla nich celami.

Jak już wspomniano, bodźce motywacyjne muszą być pozytywne i negatywne, winny być zróżnicowane i mieć różną częstotliwość, co wiąże się z odpowiednim modelowaniem motywacji.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ten − 2 =