,

Zagospodarowanie przestrzeni sprzedażowej

Zagospodarowanie przestrzeni sprzedażowej

Sklep, który przyciąga uwagę klientów i sprawia, że chętnie go odwiedzają, to z pewnością sklep estetyczny, który jest odpowiednio zaaranżowany. Dlaczego? Bo w profesjonalnie zaprojektowanym sklepie uwzględnione są takie aspekty jak np. sposób chodzenia i patrzenia klientów. Czy można jednak sklep, który nigdy nie przechodził takiej zmiany, zaaranżować na tyle, aby owa przemiana przyniosła zyski? Oczywiście, że tak! Żeby jednak taki efekt był możliwy do uzyskania, należy umiejętnie, w oparciu o doświadczenie ową aranżację przeprowadzić.

Główną zasadą poprawnego zagospodarowania przestrzeni sprzedażowej sklepu jest właściwe wykorzystanie przestrzeni handlowej. Jest to kwestia o tyle istotna, ponieważ czas spędzony przez klientów w danej części sklepu jest wprost proporcjonalny do wielkości przestrzeni jaką sklep dysponuje. Dlatego też optymalne wyznaczenie ciągów komunikacyjnych, czy też zapewnienie odpowiedniej ilości towarów, jest kwestią podstawową. Są oczywiście zasady, które zawsze obowiązują podczas aranżacji przestrzeni handlowej i które to w logiczny sposób ułatwiają cały proces gospodarowania tą przestrzenią. Warto np. wiedzieć, że przynajmniej 80% całkowitej powierzchni sklepu, powinno być jednocześnie powierzchnią użytkową, a powierzchnia ta powinna być proporcjonalnie podzielona w stosunku do zysków, jakie przynoszą poszczególne kategorie produktowe. Klient powinien mieć możliwość swobodnego poruszania się po sklepie, a więc ciągi komunikacyjne powinny być odpowiednio szerokie, ważnym warunkiem jest również wyznaczenie kierunku ruchu klienta w tych ciągach. Na całej powierzchni sprzedaży powinny być zaprojektowane specjalne strefy, np. świat produktów dla dzieci, czy świat makaronów itp. Bardzo często do polepszenia warunków przyczynia się np. zastąpienie mało pojemnych regałów ich nowocześniejszymi odpowiednikami. Poza tym, każde stoisko powinno być oznaczone w stosunku do sprzedawanego asortymentu. Istotną rolę odgrywa również prawidłowe oświetlenie sali i półek.

Warto tutaj zaznaczyć, że odpowiednie zagospodarowanie powierzchni sprzedażowej ma ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku niewielkich placówek handlowych, co nie oznacza oczywiście, że duże domy handlowe nie mają konieczności aranżacji swoich pawilonów. Należy więc dbać o rozwój naszych sieci, gdyż na polskim rynku można nadal spotkać sklepy, które nie mają swojego charakteru i stylu, są niefunkcjonalne, ciasne i nieestetyczne. A chyba żaden szanujący się przedsiębiorca nie chciałby, aby to właśnie jego placówka, była tak postrzegana.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

eleven − six =