,

W kobietach siła! Kobiece atuty w procesie sprzedaży

W kobietach siła! Kobiece atuty w procesie sprzedaży

Badania Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że kobiety zdominowały sektor sprzedaży i handlów. Przedstawicielki płci pięknej stanowią aż prawie 70 % sprzedawców. Z drugiej strony, wg innych badań (Program Jakości Obsługi), większość klientów uważa, że sprzedawczynie wzbudzają ich większe zaufanie, w związku z czym woli być obsługiwani przez kobiety.

Co w takim razie stanowi o przewadze kobiet jako sprzedawców? Jakie ich cechy składają się silną pozycję w sprzedaży i handlu?

Dobry handlowiec to oczywiście taki, który doskonale zna swój produkt i potrafi go skutecznie sprzedawać. Poza tym jednak na idealnego sprzedawcę składa się cały zestaw miękkich kompetencji, które są pomocne na różnych etapach pracy z klientem.

Pierwszą z nich, trudną i jednocześnie najbardziej oczywistą jest komunikatywność, czyli umiejętność nawiązywania kontaktu oraz skuteczne porozumiewanie się. Jak wiadomo, kobiety to istoty z natury relacyjne, a co za tym idzie, dużo sfer ich życia opiera się na umiejętności komunikacji. Oznacza to, że kobiety są niejako naturalnie wyposażone w narzędzia, które ułatwiają im nawiązanie kontaktu z klientem i pieczołowicie ćwiczą ich wykorzystanie w sytuacjach życia codziennego.

Drugą kompetencję bardzo poszukiwaną i sprzedawców jest umiejętność budowania relacji z klientami. Kobiety ponownie zyskują przewagę w tej kategorii, ponieważ relacyjność jest jedną ich dominujących cech. Sprzedawczyni potrafi odpowiednio zadbać o klienta oraz sprawić, że poczuje się wyjątkowo. Ponadto będzie potrafiła zapamiętać, o czym rozmawiała z klientem, a co za tym idzie może odnieść się do tego w procesie sprzedaży. Dzięki temu kobiety nie tylko łatwo inicjują i tworzą relację, ale też posiadają zdolność jej pielęgnowania.

Bardzo ważną umiejętnością każdego sprzedawcy jest identyfikacja potrzeb klienta. W tym przypadku kobietom na pomoc przychodzi ich zdolność empatycznego odczuwania, zdecydowanie wyższa niż u mężczyzn. Dlatego też sprzedawczyni będzie potrafiła postawić się w sytuacji klienta i zdiagnozować, czego naprawdę potrzebuje i oczekuje od produktu i usługi. Dzięki temu kobietom w procesie doradzania klientowi będzie także łatwiej oprzeć się pokusie występowania z roli eksperta i narzucania swojego rozwiązania.

Kobiety są świadome swoich emocji, a także dzięki empatii sprawnie i trafnie odczytują odczucia i wrażenia klienta. Dlatego mogą szybko zauważyć jego niezadowolenie czy też zainteresowanie i odpowiednio na nie zareagować.

Aby sprzedawca mógł efektywnie planować i przeprowadzać proces sprzedaży powinien posiadać umiejętność zarządzania swoim stanowiskiem oraz czasem pracy. Przyglądając się procesowi ewolucji możemy zorientować się, że kobieta przygotowuje się do wielozadaniowości i organizowania przestrzeni od tysięcy lat. Nawet najwcześniejsi przedstawiciele gatunku ludzkiego posiadali wyraźny podział obowiązków, w którym mężczyzna zaopatrywał rodzinę w żywność dzięki polowaniu, a kobieta zajmowała się w tym czas domowym ogniskiem czyli opieką nad dziećmi, przygotowywanie posiłków, obroną przed drapieżnikami…

Dlatego kobiety dobrze odnajdują się w sytuacji, w której mają kilka zadań do wykonania, np. ułożenie półki, obsługa klienta i przygotowanie raportu sprzedaży. Potrafią zorganizować sobie pracę wg priorytetów tak, aby każde z zadań nie zostało pominięte lub niestarannie zrealizowane.

To tylko niewielka część przydatnych w procesie sprzedaży atutów, którymi dysponują kobiety. Nie należy jednak zapominać także o broni, której ciężko się oprzeć, czyli o niezwykłym uroku osobistym Pań.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

14 − five =