Poznaj swoją grupę docelową – klucz do sukcesu

Opracowanie strategii marketingowej dla swojej firmy nie może obyć się bez swojego podstawowego elementu, a mianowicie określenia jaka jest Twoja grupa docelowa. Błędem wielu przedsiębiorców jest próba skierowania swojej oferty absolutnie do wszystkich. Tak się nie da! Dany przedmiot działalności, dany produkt może zainteresować tylko ściśle określoną grupę odbiorców i to na nich należy nakierunkować wszelkie podejmowane działania marketingowe. W jaki sposób ustalić naszą grupę docelową?

Czym właściwie jest grupa docelowa?

Grupa docelowa składa się z osób lub firm, do których zamierzamy skierować naszą ofertę. Inaczej mówiąc, są to te podmioty, które będą zainteresowane naszą działalnością – będą chcieli kupić proponowane przez nas produkty i usługi, dlatego warto o nich pomyśleć, konstruując strategię marketingową firmy. Co istotne, w grupie docelowej nie muszą znaleźć się wyłącznie ci, którzy skorzystają z naszych produktów. Jako przykład wystarczy podać taki produkt jak pieluchy. Nie tworzymy reklamy naszego produktu dla dzieci, które będą z nich korzystać, ale dla ich rodziców, którym zależy na produkcie tanim, delikatnym i miękkim dla ich pociechy, a jednocześnie praktycznym – nieprzepuszczalnym i łatwym do zakładania. Dlaczego skierowanie działań do konkretnej grupy docelowej jest ważne? Z uwagi na to, że jeśli produkt zyska aprobatę tej grupy, mamy szansę na zwiększenie sprzedaży i w konsekwencji większy zysk. To prosta zasada.

Jakie kryteria wziąć pod uwagę przy określeniu grupy docelowej?

Przystępując do określenia grupy docelowej, musimy przede wszystkim wziąć pod uwagę, że wszystkie osoby, które wejdą w skład tej grupy, posiadają określone, wspólne cechy. Jeżeli na przykład sprzedajemy specjalistyczny sprzęt sportowy, w naszej grupie docelowej znajdą się osoby interesujące się sportem wyczynowym. Dodatkowo, wskazując grupę docelową korzysta się z dodatkowych kryteriów – przede wszystkim geograficznych, demograficznych, psychograficznych oraz behawioralnych. Musimy odpowiedzieć sobie na pytania: skąd pochodzą nasi klienci (jaki to region, wieś czy miasto itd.), w jakim są wieku, czy to kobiety czy mężczyźni, jaki dochód osiągają, jakie mają wykształcenie, zawód, jaki styl życia prowadzą, jaką mają osobowość, jakie wartości wyznają, a także w jakich sytuacjach zdecydują się na zakup produktu, jakie cechy produktu będą dla nich atrakcyjne, jak często kupią dany produkt i tak dalej. W pewnym sensie zatem określamy klientów dwustronnie – od strony samego klienta i od strony produktu.

Szczegółowe badanie rynku

Określając grupę docelową należy zatem uprzednio przeprowadzić szczegółowe badanie rynku. Im dokładniejszy research, tym więcej informacji o naszych przyszłych klientach możemy uzyskać. Nie zaszkodzi przeprowadzić w tym celu kilku ankiet, rozmów z potencjalnymi odbiorcami produktu i tak dalej. Im dokładniejsze przygotowanie, tym większa szansa na marketingowy sukces. Precyzyjnie określając grupę docelową nie stracimy bowiem pieniędzy i czasu na reklamę, która nie odniesie żadnego skutku. Skierowana do właściwych osób będzie skuteczniejsza i bardziej dochodowa.

Przykładowy program szkolenia:

https://wartoszkolic.pl/szkolenia/szkolenia-sprzedazowe/180-sposoby-pozyskiwania-i-utrzymywania-klientow/

Artykuł, który może Cię zainteresować:

https://wartoszkolic.pl/szkolenia/jak-budowac-trwale-relacje-handlowe/

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Gastronomiczne szkolenie dla sieci fast foodów – relacja ze szkolenia

Znaczenie profesjonalnych szkoleń gastronomicznych w sektorze fast food Dynamiczny rozwój rynku gastronomicznego sprawia, że standaryzacja procesów, jakość obsługi i bezpieczeństwo żywności stają się kluczowymi elementami budowania przewagi konkurencyjnej. W tak wymagającym środowisku odpowiednio zaplanowane szkolenie dla sieci fast foodów odgrywa niezwykle ważną rolę, ponieważ pozwala pracownikom zdobyć umiejętności niezbędne do pracy w warunkach dużej rotacji zamówień, ścisłej kontroli jakości…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Skuteczne negocjacje w firmie deweloperskiej - relacja ze szkolenia

Jak negocjować w firmie deweloperskiej? – praktyczne szkolenia dla profesjonalistów branży W dynamicznie rozwijającej się branży nieruchomości umiejętność prowadzenia rozmów, łączenia interesów stron oraz tworzenia trwałych porozumień staje się jednym z najważniejszych wyzwań współczesnych zespołów sprzedażowych, zakupowych i wykonawczych. W tym środowisku negocjacje odgrywają rolę strategicznego narzędzia, które pomaga utrzymać przewagę rynkową, minimalizować ryzyka oraz wzmacniać wartość inwestycji. Umiejętne…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozwiązywanie problemów w zakładzie produkcyjnym – relacja ze szkolenia

Rola analizy i doskonalenia procesów W dynamicznym środowisku przemysłowym kluczowe staje się stałe doskonalenie procesów, eliminowanie nieefektywności oraz budowanie kultury opartej na faktach i danych. Jednym z fundamentów takich działań jest rozwiązywanie problemów w zakładzie produkcyjnym, które pozwala firmom nie tylko reagować na niezgodności, lecz także skutecznie im zapobiegać. To podejście łączy analizę techniczną, wiedzę operacyjną oraz umiejętność pracy zespołowej, tworząc…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.