6 zasad dobrej komunikacji interpersonalnej

Komunikacja interpersonalna to nie tylko prosta wymiana informacji. Porozumiewamy się z otoczeniem po to aby kogoś poznać, wymienić doświadczenia, rozwijać własną osobowość, wpływać na postępowanie innych ludzi, kształtować przekonania i postawy. Dobra komunikacja pozwala zatem na wiele więcej niż tylko wyrażenie jakiegoś twierdzenia. W jaki sposób robić to skutecznie? O czym należy w tym kontekście pamiętać?

Zasada nr 1 – słuchaj aktywnie

Komunikacja to nie tylko mówienie, ale również słuchanie. Okazanie zainteresowania rozmówcy pozwala na poprawne zrozumienie tego, co ma nam do przekazania. Skuteczna i dobra komunikacja musi opierać się na dialogu, a nie monologu (słowotoku, w którym zawrzemy wiele niepotrzebnych informacji). Zwracajmy przy tym uwagę na mowę ciała naszego rozmówcy oraz zachowujmy kontakt wzrokowy.

Zasada nr 2 – najpierw pomyśl, potem powiedz

Komunikacja musi być procesem przemyślanym. Nie chodzi o to, aby wyrzucać z siebie milion słów na milion różnych tematów. Rzecz w tym, aby jasno i precyzyjnie formułować myśli. To na nas spoczywa bowiem obowiązek klarownego przekazania naszemu rozmówcy tego, co mamy mu do powiedzenia. Nie możemy przerzucać na niego odpowiedzialności. Jeżeli czegoś nie rozumie, to znaczy, że nieprecyzyjnie się wyraziliśmy.

Zasada nr 3 – najlepiej krótko i na temat

Z wymogiem precyzyjnego formułowania myśli wiąże się zasada, iż najlepiej mówić krótko i na temat. Jeżeli komunikacja, której się podejmujemy, ma za zadanie przekazać określoną myśl i być może namówić rozmówcę do podjęcia określonego działania, musimy zadbać o „trafienie w punkt”, jasne i klarowne przedstawienie swoich racji.

Zasada nr 4 – nie zapominaj o obranym celu

Jeżeli komunikacja, której się podejmujemy, ma za zadanie osiągnąć określony cel, powinniśmy formułować kolejne zdania z myślą o tym celu. Dygresje, anegdotki, odchodzenie od głównego wątku – lubimy to robić, ale nie pomoże nam to w osiągnięciu zamierzonego celu dyskusji.

Zasada nr 5 – kluczowa jest informacja zwrotna

Dobra komunikacja musi zawierać informacje zwrotne. Będą to bowiem elementy, które pozwolą nam stwierdzić, czy zostaliśmy odpowiednio zrozumiani, zgodnie z pierwotnym założeniem. Mechanizm ten pozwoli nam na dokonanie ewentualnej korekty – doprecyzowanie, uzupełnienie.

Zasada nr 6 – nie zapominaj o komunikacji niewerbalnej

Warto pamiętać, że komunikacja to nie tylko słowa. Mowę ciała możemy wykorzystać na różne sposoby, chociażby do wywierania pozytywnego wrażenia. Gesty i mimika istotne są również ważne w kontekście naszego rozmówcy, który w ten sposób może chcieć nam coś przekazać.

Dobra komunikacja kluczem do sukcesu

Dobra komunikacja jest z pewnością kluczem do sukcesu – osobistego, zawodowego, interpersonalnego. To, czy potrafimy odpowiednio wyrażać siebie i czy potrafimy odbierać to, co chcą nam powiedzieć nasi rozmówcy, decyduje o rozwoju osobistym. Specjaliści Warto Szkolić starają się przekazywać tę wiedzę w ramach prowadzonej przez nas działalności. Posiadamy w swojej ofercie zarówno doradztwo w zakresie mentoringucoachingu, jak i szkolenia dla firm, wspierające rozwój umiejętności osobistych.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie projektami i efektywna komunikacja w stowarzyszeniu – relacja ze szkolenia

Znaczenie komunikacji i współpracy w działalności stowarzyszeń Zarządzanie projektami i efektywna komunikacja stanowią fundament skutecznego działania organizacji pozarządowych. Współpraca w zespole, planowanie projektów i umiejętność jasnego przekazywania informacji decydują o tym, czy inicjatywy społeczne osiągną zamierzone rezultaty. Dobrze zaplanowana komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna wzmacnia spójność działań, motywację członków oraz pozytywny wizerunek organizacji w otoczeniu społecznym. Nasza firma została poproszona przez…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Przygotowywanie firmy produkcyjnej do zmian w środowisku pracy wynikających z wdrożenia rozwiązań z zakresu zielonej transformacji – relacja ze szkolenia

Wprowadzenie do idei zielonej transformacji w firmie produkcyjnej Zielona transformacja to dziś jeden z najważniejszych procesów, które kształtują przyszłość przemysłu. Wdrażanie działań proekologicznych, ograniczenie emisji CO₂, poprawa efektywności energetycznej oraz odpowiedzialne gospodarowanie surowcami stanowią podstawę nowoczesnego i zrównoważonego biznesu. W tym kontekście zielona transformacja w firmie produkcyjnej nie jest już jedynie odpowiedzią na wymogi regulacyjne, ale świadomym wyborem strategicznym, który buduje przewagę…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Przeciwdziałanie zjawisku greenwashingu w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Świadoma komunikacja środowiskowa jako klucz do zaufania klientów Współczesny rynek coraz mocniej zwraca uwagę na kwestie ekologiczne, a konsumenci coraz częściej wybierają marki, które działają w sposób odpowiedzialny i transparentny. Niestety, dynamiczny rozwój trendów proekologicznych przyniósł również zjawisko nieuczciwej komunikacji, znane jako greenwashing. To właśnie dlatego temat przeciwdziałania greenwashingowi w firmie produkcyjnej staje się coraz ważniejszy dla przedsiębiorstw, które…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.