W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Rodzaje witryn sklepowych
Witryna jest niezwykle ważnym elementem ekspozycji. Bardzo często to właśnie ona decyduje, czy klient odwiedzi nasz sklep, czy też przejdzie obok niego obojętnie. Właściwie zaprojektowana może przyciągnąć do nas nawet osoby, które pierwotnie nie planowały zrobić u nas zakupów.
Dlatego z witryną należy obchodzić się jak z dobrym przyjacielem, czyli obdarzać ją odpowiednim zainteresowaniem i często sprawdzać, co się z nią dzieje. Aby odpowiednio zadbać o naszą witrynę, musimy ją najpierw lepiej poznać. Dzięki temu będziemy w stanie wykorzystać cały wachlarz możliwości, jaki przed nami rozwija.
Istnieją różne rodzaje witryn. Podstawowy podział, który warto znać to podział na witryny otwarte, półotwarte, zamknięte i sponsorowane. Witryny otwarte są przejrzyste i patrząc na nie klient widzi całe wnętrze sklepu. Do sprzedawcy należy wtedy decyzja, czy ułoży część ekspozycji wewnętrznej tak, aby jednocześnie stanowiła wystrój witryny, czy też wyraźnie oddzieli produkty z wystawy od reszty wewnętrznej ekspozycji.
Drugie rozwiązanie jest zapewne łatwiejsze do zrealizowania, gdyż nie trzeba przejmować się optymalnym kątem ułożenia produktów i ścisłym dopasowaniem do wystroju witryny do reszty ekspozycji w sklepie. Specjaliści uważają jednak, że pierwsze rozwiązanie świadczy o doskonałej organizacji przestrzeni sklepowej i ułatwia zadbanie o spójny wizerunek sklepu.
Witryna półotwarta jest oddzielona, ale tylko częściowo, od reszty sklepu ścianką, zasłoną lub tłem. W tym rozwiązaniu możemy stworzyć prywatną przestrzeń dla witryny, przy jednoczesnym możliwości zajrzenia do reszty sklepu przez klienta. Jednocześnie wykorzystujemy dostęp światła zarówno do witryny, jak i całej przestrzeni sklepowej. Witryna półotwarta sprawdza się świetnie podczas eksponowania produktów niewielkich gabarytów.
Witryna zamknięta jest całkowicie oddzielona do reszty sklepu. Jej wadą jest zatem to, że nie przepuszcza światła dziennego do środka, a w centrach handlowych musi być dodatkowo oświetlona. Jednocześnie ten rodzaj witryny pozwala na kreowanie rozbudowanej aranżacji, która skutecznie przyciągnie uwagę przechodzących potencjalnych klientów. Taka aranżacja nieoddzielona od sklepu powodowałaby wrażenie przesytu i chaosu.
Witryna sponsorowana to witryna zaklejona folią typu One Way Vision. Folia ta przedstawia przechodniom jakiś obraz, starannie zaplanowaną reklamę, ale jednocześnie też przepuszcza światło do reszty wnętrza. Ten rodzaj witryny zwalnia sprzedawcę z przygotowywania aranżacji, jednak warto się zastanowić, czy warto decydować się właśnie na reklamę w witrynie. Pozbawiamy się bowiem możliwości bieżących modyfikacji i przyciągania uwagi klientów, którzy często mijają nasz sklep.
Wybór witryny zależy równie często od decyzji sprzedawcy, jak i od specyfiki przestrzeni i warunków panujących w sklepie. Warto jednak dobrze poznać każdy z czterech rodzajów, aby być świadomym ich wad i zalet oraz móc efektywnie i efektownie wykorzystać ich możliwości.