W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Merchandising – co jest modne?
Sugestywna wizualizacja przestrzeni sprzedaży polega na takim zaaranżowaniu wnętrza, które nie tylko odpowiednio promuje ekspozycje szczególnie strategiczne handlowo, ale jednocześnie otacza klienta aurą komfortu i bezpieczeństwa. Wtedy konsumenci powracają do punktu sprzedaży, wtedy zakupują więcej, ufają sprzedawcy, polecają lokalizację i korzystają częściej. Żeby osiągnąć cele biznesowe, sprzedawca musi nadążać za zmieniającymi się trendami merchandisingowymi, śledzić zachodzące zmiany w handlu oraz zauważać aktualne potrzeby konsumenta. Raz na jakiś czas warto zadać sobie ekscentryczne jak na handel pytanie: co jest modne?
Najważniejszym elementem jest oczywiście sama przestrzeń sprzedażowa i jej aranżacja. Oczywiście wszelkie zasady merchandisingu obowiązują w tym sezonie niezmiennie – bo są zwyczajnie skuteczne. Reguła prawej ręki, reguła pionowych bloków kategorii, zabójcza magia multifacingu oraz pielęgnacja dobrych i złych stref to absolutny elementarz każdego sprzedawcy. Ale są tendencje, które zauważa rynek, w szczególności jeżeli chodzi o reakcje klientów. Coraz więcej mówi się o odwołaniach do przeszłości. Wracają tradycyjne regały i lady kojarzone z czasami PRL-u. W sektorze FMCG nie do końca jest to możliwe, ale już np. w branży odzieżowej pojawiają się stare meblościanki jako regały na ekspozycję, elementy dekoracyjne w postaci lamp czy foteli stylizowanych na „czasy słusznie minione”. Istotne, aby przykuć uwagę klienta, żeby czymś zainteresować i wywołać poczucie, że w punkcie sprzedaży można się czuć swobodnie – jak u siebie.
Konkurencja, jaka panuje na rynku, determinuje konieczność wywołania impulsu – zainteresowania ekspozycją, asortymentem, promocją. Sposób, w jaki ten efekt zostanie osiągnięty również ma znaczenie. Klient, który został mile zaskoczony lub jego uwaga przykuta tak, jak nigdzie indziej, będzie lojalnym ambasadorem tego punktu sprzedaży. Odwołania do przeszłości modne są w zakresie designu, ale elementy POS według najnowszych trendów powinny wyrażać kierunek wręcz odwrotny – powinny wykorzystywać najbardziej aktualne osiągnięcia techniki, wręcz wykraczać znacznie poza znane klientowi możliwości kreacji merchandisingu. Tendencje marketingowe idą w stronę oznaczania towarów promocyjnych za pomocą technologii 3D. Ściany oraz półki podkreślane w ten sposób wyróżniają się na tle ekspozycji, imponują i zwracają uwagę dokładnie na miejsce, na którym najbardziej zależy sprzedawcy. Nie tylko wirtualne półki 3D mogą w ten sposób wspomagać merchandising. Tradycyjna półka również może być umiejętnie zaaranżowana w przestrzeni. Dodatkowym akcentem, rodem z XXI wieku, jest gra światłem – zwłaszcza z wykorzystaniem modnej ostatnio technologii LED. Wszechstronność dostępnych rozwiązań powoduje, że jest to rozwiązanie wykorzystywane ostatnio coraz częściej.
Jeżeli zostanie zachowana spójność i styl, punkt sprzedaży z pewnością zostanie doceniony przez konsumentów. Moda w służbie merchandisingu wpływa znacząco na powodzenie biznesu, a rozwiązania takie jak złudzenia optyczne na witrynach bądź przy wejściu – z pewnością poprawiają komunikację i zwiększają szanse puntu handlowego na coraz trudniejszym rynku.