Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Co zniechęca klienta do zakupów? - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Co zniechęca klienta do zakupów?

W dzisiejszych czasach konkurencja w branży handlowej jest tak duża, że sklepy rywalizują między sobą coraz mniejszymi detalami. Czasem jeden niedopracowany aspekt potrafi spowodować, że dana osoba już nigdy nie zrobi zakupów w jednej sieci handlowej, a za to chętnie przeniesie się do konkurencji. Wiele w tej sprawie mają do powiedzenia marketerzy i PR-owcy, którzy odpowiadają za spójną strategię komunikacji marki i jej pozycjonowanie w umyśle odbiorcy. Jednak coraz większego znaczenie nabierają również kwestie merchandisingu – błędy w tym obszarze, jakie napotyka na swojej ścieżce zakupowej klient, również mogą skutecznie zniechęcić go do korzystania z naszych usług.

Garść istotnych statystyk.

Aby odpowiednio zaprojektować przestrzeń sklepową, należy sobie najpierw zdać sprawę z wyników badań, które określają pewne zjawiska w sposób bardzo łatwy do przyswojenia i przełożenia na konkretne działania – a więc za pomocą liczb. Co nam one mówią?

Między innymi to, że prawidłowa ekspozycja towaru może zwiększyć jego sprzedaż nawet o 30%. A jeśli już o maksymalizacji zysku mowa to bardzo istotne jest, by poszczególne elementy asortymentu zajmowały w sklepie proporcjonalnie tyle powierzchni, ile wypracowują dla nas obrotu. To naturalne – w końcu chcemy sprzedawać jak najwięcej tego, co przynosi nam profity. Ostatnią liczbą, jaką każdy merchandiser powinien pamiętać, jest przedział 120-160 – to w takiej odległości od podłoża (mierzonej w centymetrach) znajduje się strefa, na którą klient w sposób naturalny zwraca największą uwagę. Dlatego jeżeli nie znajdzie on tam najpopularniejszych artykułów, to prawdopodobnie przejdzie przez alejkę z pustym koszykiem i poczuciem zawodu – nawet, jeśli tuż przy ziemi lub na górnej półce znajduje się wszystko to, czego szukał.

Czego unikać w ekspozycji towaru?

Pamiętajmy, by nie rozstrzeliwać zbytnio asortymentu. Dotyczy to zwłaszcza dużych sieci handlowych – wskazane jest, by produkty do podobne były możliwie jak najbliżej siebie. Można pójść nawet krok dalej i nazwać poszczególne strefy w taki sposób, by od razu sugerowały jakiego rodzaju artykuły tam znajdziemy. Często spotykamy to na przykład w przypadku alkoholi, gdy niektóre supermarkety wydzielają im powierzchnię nazwaną „Świat alkoholi”.

Klient będzie mocno zniechęcony także wówczas, gdy produkt nie będzie miał oznaczonej ceny lub gdy będzie ona nieaktualna – grozi to dużym kryzysem przy kasie, który dodatkowo zdenerwuje innych klientów, czekających ze zniecierpliwieniem w kolejce. Pamiętajmy też o odpowiedniej ilości produktu na półkach – „dziury” w asortymencie są tak samo niebezpieczne, jak jego przeładowanie. Podobnie powściągliwie i z rozmysłem musimy potraktować kwestię reklam i materiałów wspierających sprzedaż – ich nadmiar powoduje chaos w umyśle odbiorcy i nie nakierowuje go na kupno niczego konkretnego.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.