W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: W świecie materiałów POS (część 2)

Materiały POS, których zadaniem jest jak najlepsza ekspozycja i promocja produktów na półce (i nie tylko tam), są dzisiaj powszechne – zarówno w supermarketach, małych sklepach samoobsługowych, jak i nawet punktach handlowych ze sprzedażą zza lady. O ich wykorzystanie dbają nie tylko merchandiserzy, ale przede wszystkim brand managerowie, którzy robią wszystko, by ich marka była jak najlepiej widoczna na półce i odróżniała się od konkurencji.

W pierwszej części naszego cyklu przedstawiliśmy pokrótce najbardziej popularne POS-y do wykorzystania na ladzie oraz półce. Znalazły się wśród nich tak znane materiały jak dyspensery, standy, wobblery czy stoppery. Dziś skupimy się na POS-ach idealnych do wykorzystania na sufit, podłogę oraz kilku innych, nietypowych formach.

Materiały na sufit:

  • Flagietki – to często spotykanie mini-flagi, zawieszane pod sufitem na sznurkach. Zwykle są papierowe lub plastikowe – szczególnie te zewnętrzne muszą być wykonane z materiału niepochłaniającego wilgoci.
  • Hanger – tzw. zawieszka sufitowa, sporych rozmiarów plansza podwieszona pod sufitem.

Materiały na podłogę:

  • Owijka paletowa – jak sama nazwa wskazuje to taśma lub inny rodzaj materiału, owijający towar znajdujący się na palecie (zwykle zwiera reklamę konkretnego produktu/marki).
    Pole sign (inaczej bocian) – tablica reklamowa i plakat, zadrukowany z obu stron, zwykle używany do uatrakcyjnienia wyglądu wyspy z produktami.
  • Display – jest to stojak, w który jest wkomponowana przestrzeń reklamowa.
    Stoisko prezentacyjno-degustacyjne – zazwyczaj wykorzystywane z dużych sieciach handlowych, stanowi samoistne, odrębne stoisko (zazwyczaj z hostessą), w którym klient może spróbować lub zobaczyć sposób zastosowania konkretnego produktu. Samo stanowisko zwykle również jest obrandowane.
  • Roll-up (inaczej roll-banner, roller) – jeden z najpopularniejszych materiałów POS, głównie ze względu na swoją kompaktowość. Zwykle przyjmuje postać kasety, wewnątrz której znajduje się zrolowany banner oraz rozkładana konstrukcja, podtrzymująca całość po rozwinięciu.
  • Potykacz – stojak, który tworzą dwie, złączone ze sobą płyty (zazwyczaj wykonane z PCV albo innego, wytrzymałego tworzywa). Można na nich umieścić plakaty lub jakiekolwiek inne informacje reklamowe czy handlowe.
  • Naklejka podłogowa – jak sama nazwa wskazuje naklejka reklamowa, przeznaczona na podłogę. Wykonana z takich materiałów, które łatwo po okresie promocji usunąć. Często przyjmuje formę śladu stóp, kierujących klienta do konkretnego produktu.

Pozostałe materiały eksponujące lub reklamujące asortyment sklepu, to między innymi wszelkiego rodzaju papierowe wytwory, takie jak ulotki czy broszury, pozostałe rodzaje naklejek czy popularny ostatnio lightbox (podświetlany materiał reklamowy z plakatem w środku). Merchandiserzy używają jednak coraz częściej bardziej wymyślne formy, takie jak infokiosk (reklama interaktywna w postaci terminala zintegrowanego z ekranem, często z urządzeniami peryferyjnymi), tombston (materiał reklamowy „zatopiony” w bryle tworzywa sztucznego) czy lustro reklamowe (urządzenie działające jak lustro, które posiada czujnik ruchu i w momencie przejścia klienta obok wyświetla materiał reklamowy). Rodzajów POS-ów jest mnóstwo, jednak trzeba z nich korzystać z głową. W kolejnym odcinku cyklu spróbujemy coś na ten temat powiedzieć, opisując zalety i wady tych materiałów.

Przeczytaj również:

Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia w województwie śląskim 2025

Dlaczego warto inwestować w rozwój pracowników na Śląsku w 2025 roku? Inwestowanie w rozwój zespołu to już nie luksus, a konieczność. W obliczu transformacji gospodarczej, szczególnie w regionie takim jak Śląsk, firmy muszą stawiać na nowe kompetencje, zwłaszcza te związane z “zieloną gospodarką” i cyfryzacją. Podnoszenie kwalifikacji pracowników bezpośrednio przekłada się na innowacyjność, efektywność i zdolność do konkurowania na coraz bardziej wymagającym rynku. To strategiczna decyzja, która buduje wartość firmy na lata.…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie do szkoleń?

W 2025 roku firmy mogą skorzystać z programów takich jak KFS, BUR czy Akademia Menadżera HR. Wysokość dofinansowania sięga nawet 100%, a proces aplikacji zależy od wybranego programu i regionu. W świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.