Audyt dla dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego (cz.4)

W dniu 19 września bieżącego roku przeprowadziliśmy dla firmy dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego, audyt kolejnego sklepu, z którym spółka chciałaby nawiązać współpracę w ramach umowy partnerskiej. Więcej informacji o firmie i samym audycie znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu

(+) czystość i porządek w sklepie

(+) schludny wygląd działu kas – brak porozrzucanych paragonów czy ulotek

(-) nieprzebrany towar (część produktów nieświeża i niskiej jakości)

(-) nieestetyczne pojemniki na owoce i warzywa

(-) kwiaty umieszczone w sąsiedztwie innych produktów – nieprzyjemny, zmieszany zapach w sklepie

Ocena podejścia właściciela do sprzedaży

(-) brak dbałości o towar, lub celowe dopuszczanie do sprzedaży towaru złej jakości

(-) brak pomysłu na współpracę ze spółką – właściciel ma pomysłu w jaki sposób mógłby wykorzystać współpracę partnerską dla promocji sklepu.

Porównanie z konkurencją

W zasięgu 10-minutowego spaceru znajdują się jedynie trzy sklepy o podobnym asortymencie, jednak stanowią one silną konkurencję dla sklepu z dwóch istotnych powodów: większy asortyment i niższa cena oferowanych produktów.

Pozycji sklepu nie poprawia słaba jakość towaru; owoce i warzywa są nieprzebrane, część z nich jest nieświeża. Takie braki w kontroli towaru mają znaczący wpływ na odbiór całego stoiska, pomimo że wśród produktów gorszej jakości są również te zadowalającej.

Co trzeba naprawić? Rekomendacje

Rekomendujemy następujące działania:

  • Poszerzenie asortymentu oferowanych towarów i zadbanie o ich lepszą jakość. Bez tych działań nawiązanie współpracy partnerskiej ze sklepem jest bezcelowe. Wielkość stoiska owocowo-warzywnego nie stanowi przeszkody dla zwiększenia liczby oferowanych produktów; problemem jest wyłącznie jej chaotycznie zagospodarowanie – u konkurencji powierzchnia przeznaczona do sprzedaży owoców i warzyw jest podobna, a oferta zdecydowanie bogatsza.
  • Zakup estetycznych pojemników na owoce i warzywa. Jednym z głównym zaobserwowanych problemów jest nieestetyczna ekspozycja warzyw i owoców; sprawia wrażenie nieładu i braku dbałości o oferowane produkty.
  • Wprowadzenie czytelnych i estetycznych oznaczeń cenowych na stoisku owocowo-warzywnym; aktualnie żaden produkt nie posiada cenówki, co w oczywisty sposób zniechęca do zakupów.
  • Odsunięcie kwiatów od innych produktów.
  • Dodanie większej liczby punktów oświetleniowych – w sklepie z produktami żywnościowymi powinno być jasno, tak aby podkreślić schludność pomieszczenia, w którym są przechowywane, i aby nie pozostawiać klientowi wątpliwości co do świeżości i jakości towaru.
  • Zlikwidowanie podziału na towary pierwszego i drugiego gatunku; taka metoda sprzedaży powoduje straty wizerunkowe sklepu; lepszym rozwiązaniem jest stosowanie czasowych przecen na towary niższej jakości.
  • Umieszczenie płatnych reklamówek w dobrze widocznym miejscu na dziale kas, tak aby klient o nie zapytał, gdy potrzebuje.

Czy konieczne zmiany będą kosztowne?

Same zmiany nie będą kosztowne: główny koszt to poszerzenie asortymentu stoiska owocowo-warzywnego i wymiana skrzynek na produkty.

W opinii naszych ekspertów: nawiązać współpracę czy nie nawiązać?

Zdaniem ekspertów ds. merchandisignu z firmy „Warto Szkolić” nawiązanie współpracy partnerskiej z badanych sklepem będzie trudne, głównie ze względu na podejście właściciela do sprzedaży. Sam sklep jest schludny i zadbany, czego niestety nie można powiedzieć o dziale owocowo-warzywnym, a to właśnie w obszarze tych produktów chce nawiązać współpracę ze spółką. W przypadku braku zmiany podejścia właściciela tj. zadbania o odpowiednią świeżość i ekspozycję produktów, posługiwanie się marką spółki przez audytowany sklep może negatywnie odbić się na jej wizerunku.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w zespole? - praktyczny przewodnik

Dlaczego warto nauczyć się rozwiązywać konflikty w zespole Rozwiązywanie konfliktów w zespole to nieodłączny element skutecznego zarządzania organizacją. W każdej firmie – niezależnie od branży czy wielkości – pojawiają się różnice zdań, napięcia i sytuacje, które mogą przerodzić się w poważne konflikty. Dlatego coraz więcej menedżerów, liderów i specjalistów HR zadaje sobie pytanie: jak rozwiązywać konflikty, by nie niszczyły relacji, nie wpływały negatywnie na atmosferę pracy i nie obniżały…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak zarządzać czasem w sprzedaży detalicznej? Relacja ze szkolenia.

Znaczenie zarządzania czasem w sprzedaży detalicznej Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to kluczowy obszar, od którego zależy efektywność działania każdego sklepu. W realiach handlu, gdzie rytm pracy wyznacza klient, zmiany asortymentowe i rotacje kadrowe, umiejętność skutecznego zarządzania czasem przekłada się bezpośrednio na organizację dnia, obsługę klienta, a także atmosferę w zespole. Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to nie tylko kwestia indywidualnej dyscypliny, ale także…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak skutecznie zabezpieczyć dostęp zdalny przez VPN w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Bezpieczny dostęp zdalny – wyzwania i konieczność działania W dobie rosnącej cyfryzacji przemysłu, coraz więcej przedsiębiorstw produkcyjnych staje przed wyzwaniem bezpiecznego udostępniania swoich systemów informatycznych osobom pracującym zdalnie. Wykorzystanie technologii VPN w firmie produkcyjnej stało się standardem, jednak z racji specyfiki środowisk OT, systemów SCADA oraz rozbudowanych sieci przemysłowych – ten standard wymaga starannie zaprojektowanej…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.