RODO – nowe zasady ochrony danych osobowych

W ostatnim czasie gorącym tematem stało się tak zwane RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Akt ten będzie obowiązywał w Polsce od maja 2018 r. i wiąże się z niemałą rewolucją w polskim systemie prawnym. Zmiany odczują zarówno przedsiębiorcy, świadczący usługi w różnych branżach, jak i zwykli konsumenci.

Trwają prace nad nową ustawąWprowadzenie RODO nałożyło na polskie władze obowiązek implementacji tych przepisów do polskiego prawa. Procesem zmian zajęło się zatem Ministerstwo Cyfryzacji, kierowane do niedawna przez minister Annę Streżyńską. W dniu 13 września 2017 r. opublikowano projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych. Dalej, z uwagi na podniosły charakter tego dokumentu, akt został poddany konsultacjom społecznym. Prawdopodobnie nowa ustawa trafi do sejmu w marcu 2018 r. Mimo że wciąż nie jest znany ostateczny kształt przepisów, wielu przedsiębiorców, bojąc się kar, już teraz przygotowuje się na nadchodzącą rewolucję.

Czym jest RODO?

Unijne rozporządzenie, które budzi tyle emocji w środowisku przedsiębiorców to próba ujednolicenia przepisów, dotyczących ochrony danych osobowych, na całym obszarze Unii Europejskiej. Nowe regulacje mają pozwolić na większą transparentność w zakresie udostępniania danych osobowych oraz wzmocnienie kontroli ze strony konsumentów nad danymi, które znajdują się w posiadaniu przedsiębiorstw, świadczących różnego rodzaju usługi. Na kogo RODO nakłada najwięcej obowiązków? Na wszystkie te podmioty, które w jakikolwiek sposób gromadzą i wykorzystują dane, dotyczące osób fizycznych (zarówno klientów, jak i pracowników). Czym właściwie są dane osobowe? To informacje, dotyczące osoby fizycznej, które pozwalają na określenie jej tożsamości (na przykład imię, nazwisko, adres i tak dalej).

Co się zmieni?

Nowa ustawa nada konsumentom szereg różnych uprawnień. Między innymi będą mieli oni prawo do bycia zapomnianym (czyli wystąpienia do danego podmiotu o całkowite usunięcie danych w systemie) oraz prawo do uzyskania informacji, jakie dokładnie dane o osobie fizycznej posiada przedsiębiorca. W związku z powyższym, po stronie przedsiębiorców pojawi się wiele nowych obowiązków – będą oni musieli w taki sposób dobrać rozwiązania organizacyjne i techniczne, aby zapewniały należyte przechowywanie danych. Między innymi przedsiębiorcy będą zatem zmuszeni do dokonania zmian w swoich formularzach, klauzulach, zgodach na przetwarzanie danych, wdrożenia infrastruktury IT oraz przeprowadzenia kompleksowych szkoleń dla pracowników.

Trudna implementacja

Najgorsze jest to, że rozporządzenie w zasadzie nie wskazuje, jakich narzędzi powinni użyć przedsiębiorcy, aby zapewnić należyte zabezpieczenie danych. W związku z tym w niejednej placówce konieczne będzie skorzystanie z usług firm, oferujących szkolenia w zakresie RODO. Specjaliści Warto Szkolić są przygotowani na nadchodzące zmiany. Ujawniamy tajniki nowych regulacji – wiemy w jaki sposób zdobyć zgodę na przetwarzanie danych osobowych, jakie narzędzia pomogą nam zachować odpowiednią ochronę danych, czym jest prawo do bycia zapomnianym, kiedy firmy muszą wyznaczyć Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz co to jest obowiązek notyfikacyjny.

Nasze szkolenia RODO także z możliwością dofianasowania, szczegóły tutaj.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać czasem w biznesie? – praktyczny przewodnik

Dlaczego zarządzanie czasem w pracy to fundament sukcesu w biznesie? Współczesny biznes wymaga od nas coraz więcej: lepszych wyników, szybszych decyzji, większej elastyczności. W takim środowisku zarządzanie czasem w pracy staje się nie tyle przydatną umiejętnością, co podstawą efektywności i zdrowego funkcjonowania. Właściwe gospodarowanie czasem wpływa na wszystko: od jakości realizowanych projektów, przez poziom stresu, po rozwój kariery zawodowej. Jeśli chcesz osiągać ambitne cele,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak wykorzystać potencjał social mediów w firmie ochroniarskiej? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Social media w branży ochroniarskiej – szansa czy ryzyko? Social media w branży ochroniarskiej odgrywają dziś kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy – równie istotną, co skuteczność działań w terenie. Współczesny rynek usług ochrony wymaga nie tylko profesjonalizmu w realnym świecie, ale także przemyślanej obecności w przestrzeni online. Media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, umożliwiając tworzenie wizerunku opartego na zaufaniu,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Wyzwania marketingu cyfrowego w firmie transportowej – relacja ze szkolenia

Marketing cyfrowy w firmie transportowej – spojrzenie na komunikację online z nowej perspektywy Marketing cyfrowy to dziedzina, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W dynamicznie rozwijającym się środowisku biznesowym obecność w przestrzeni internetowej to nie tylko nowoczesność – to fundament skutecznego zarządzania relacjami z klientem, przewagą konkurencyjną oraz sposobem na zwiększenie przychodów. Firmy transportowe, niezależnie od swojej wielkości, muszą zrozumieć, że marketing cyfrowy w firmie transportowej nie jest…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.