6 skutecznych metod wyznaczania celów sprzedażowych

Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Harvard z 1979 roku, jedynie 3% uczęszczających tam studentów przyznało, że mają jasno wyznaczone i spisane cele. Ilość uczniów, która określiła zadania, ale ich nie zapisała wynosiła 13%. Okazało się, że najwięcej, bo aż 84% studentów Harvardu, nie posiadało żadnych priorytetów.

Co ciekawe, z przeprowadzonego dekadę później badania kontrolnego wynika, że wspomniane 3% studentów projektu odniosło 10-krotnie większy sukces niż pozostali uczniowie. Jak widać na przykładzie często przytaczanego badania, umiejętność wyznaczania celów i ich konsekwentnej realizacji jest podstawą sukcesu. Dlatego nauka wyznaczania celów, powinna być jednym z priorytetów dla każdego z nas.

Jakie wyróżniamy metody wyznaczania celów sprzedażowych?

Niektóre przedsiębiorstwa ustalają cele za pomocą skomplikowanych modelów wyznaczania celów marketingowych. Innym rozwiązaniem w procesie planowania, jest bazowanie na wiedzy i umiejętnościach działu handlowego firmy. Według specjalistów, najbardziej efektywnym oraz skutecznym rozwiązaniem jest połączenie obu strategii oraz stosowanie odpowiedniego balansu pomiędzy metodami naukowymi, a praktyką pracowników. 

Metoda SMART

Pierwszym rozwiązaniem, stosowanym w wielu przedsiębiorstwach, jest metoda wyznaczania celów o nazwie SMART. Pomaga w precyzyjnym oraz efektywnym wyznaczaniu planów sprzedażowych. Jej nazwa pochodzi od cech charakteryzujących poprawnie określony cel:

  • S – skonkretyzowany,
  • M – mierzalny,
  • A – osiągalny,
  • R – istotny,
  • T – określony w czasie.

Dzięki skorzystaniu z tego rozwiązania, firma może wyznaczać mierzalne oraz możliwe do zrealizowania cele.

Metoda równego podziału

Bazowanie na danych historycznych może być skuteczną techniką marketingową. Metoda równego podziału zakłada, że należy ustalić jeden nadrzędny cel sprzedażowy dla wszystkich działów przedsiębiorstwa. Analiza wyników opiera się na poprzednim okresie rozliczeniowym.

Metoda uwzględniająca wysiłki pracowników

Metoda ta odnosi się do realnej efektywności wszystkich obszarów marketingowych i sprzedażowych. Praca z członkami zespołu handlowego wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, dlatego warto skorzystać ze szkoleń menedżerskich oraz sprzedażowych, aby kompetentnie zarządzać pracownikami.

Metoda zwiększania udziału w rynku

Kluczowym elementem procesu planowania jest ustalenie tzw. pozostałego udziału przedsiębiorstwa w rynku. Można go zdefiniować jako różnicę między maksymalnym możliwym do osiągnięcia udziałem, a tym kontrolowanym przez pracowników. 

Metoda wyznaczania celów EXACT

Cele ustalane przez przedsiębiorstwo powinny być nie tylko osiągalne, ale również ambitne. Podobnie, jak w metodzie SMART, nazwa oznacza cechy, jakie powinien posiadać cel:

  • E – jednoznaczny,
  • X – ekscytujący,
  • A – wymierny,
  • C – ambitny,
  • T – określony czasowo.

W przypadku tego rozwiązania, umiejętności coachingowe są niezwykle istotne ze względu na charakter metody.

Metoda indeksów ważonych

Rozwiązanie opiera się na czynnikach, które najbardziej wpływają na efektywność sprzedaży w firmie. Dane są selekcjonowane oraz porównywane, pomimo występowania znacznych różnic pod względem liczby kluczowych klientów, gęstości zatrudnienia czy dynamiki rozwoju. Metoda indeksów ważonych jest metodą wyznaczania celów, bazującą na analizie wyselekcjonowanych czynników, dzięki czemu precyzyjnie dopasowuje cele do sytuacji w przedsiębiorstwie.

Skuteczne metody wyznaczania celów sprzedażowych– podsumowanie

Efektywne wyznaczanie celów o charakterze sprzedażowym jest uwarunkowane wyborem odpowiedniej metody. Przedsiębiorstwo powinno dopasować swoje potrzeby do możliwości oraz ambicji handlowych. Aby usprawnić działania organizacji oraz przyczynić się do jej rozwoju, warto skorzystać z odpowiednich szkoleń tematycznych.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie stresem w firmie stolarskiej – relacja ze szkolenia

Znaczenie zarządzania stresem w firmie stolarskiej w codziennej pracy warsztatu Stres w miejscu pracy to zjawisko, które dotyczy niemal każdej branży, jednak w zawodach wymagających precyzji, skupienia i pracy fizycznej nabiera on szczególnego znaczenia. W warsztatach stolarskich codzienność opiera się na pracy z ciężkimi maszynami, realizacji projektów pod presją czasu oraz reagowaniu na nagłe zmiany w zamówieniach klientów. W takich warunkach zarządzanie stresem w pracy staje…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie rentownością w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Zarządzanie rentownością w firmie – klucz do stabilnego wzrostu Zarządzanie rentownością w firmie to jedno z najważniejszych zadań, przed którymi stają menedżerowie, właściciele przedsiębiorstw i kadra zarządzająca. Skuteczna kontrola kosztów, optymalizacja procesów produkcyjnych oraz umiejętne wykorzystanie zasobów przekładają się bezpośrednio na wyniki finansowe. W przypadku firm produkcyjnych, gdzie marże często są uzależnione od wydajności i jakości procesów, zarządzanie rentownością w firmie wymaga precyzyjnych narzędzi,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozwijanie pracowników w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Rozwijanie pracowników w firmie produkcyjnej – skuteczna droga do sukcesu Rozwijanie pracowników w firmie to jeden z kluczowych elementów budowania przewagi konkurencyjnej w sektorze produkcyjnym, ponieważ wpływa nie tylko na efektywność procesów, ale także na motywację i zaangażowanie całego zespołu. W nowoczesnym środowisku pracy rozwijanie pracowników oznacza inwestowanie w umiejętności techniczne, kompetencje miękkie oraz kulturę bezpieczeństwa, co przekłada się na długofalowe rezultaty i wzrost jakości. Zostaliśmy poproszeni przez…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.