Audyt dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego. Analizujemy problemy małego sklepu osiedlowego.

Audyt dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego. Analizujemy problemy małego sklepu osiedlowego.

W 2017 roku przeprowadzaliśmy dla rynku hurtowego dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego, audyty dziewięciu sklepów, z którymi firma chciałaby nawiązać współpracę. Dzisiaj oceniamy ósmy sklep z kolei. Więcej informacji o konstrukcji i założeniach audytu znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu – Audyt dla firmy z Rynku Hurtowego

(+)  Ogólny wygląd sklepu i dopracowane detale wyróżniające sklep (nietypowe koszyki zakupowe, aranżacja straganu warzywno-owocowego, lustro powiększające optycznie powierzchnię sklepu).
(+) Ponadpodstawowe, ciekawe działania marketingowe, np. umieszczenie logo sklepu na lodówkach – wzmocnienie świadomości marki wśród klientów.
(+) Merchandising stoiska owocowo-warzywnego: estetyczne, jednakowe pojemniki, przy każdym towarze cenówki.
(-) Jakość towaru (część nieświeża):
(-) Obsługa na dziale kas – pracownicy nie witają i nie żegnają klienta; nie zachęcają również do dalszych zakupów pomijając zadanie kluczowego pytania “Co jeszcze podać?”

Ocena właściciela

Właściciel nie dba w sposób wystarczający o świeżość oferowanych produktów. Dodatkowo pytany o to, jak często sprawdzany jest towar na stoisku owocowo-warzywnym odpowiedział, że codziennie. Jednak prezentowana jakość towaru nie pozwala na potwierdzenie tej wypowiedzi.
Na plus należy z kolei podsumować działalność marketingową sklepu: baner, plakaty, wystawa w oknie sklepu i pomysł na wykorzystanie wizerunku spółki.

Porównanie konkurencji

Sklep posiada niekorzystne otoczenie konkurencyjne; najgorsze ze wszystkich ośmiu punktów dotychczasowo poddanych audytowi. Sześć sklepów znajduje się w odległości dziesięciominutowego spaceru, w tym zarówno supermarkety, jak i małe osiedlowe sklepiki z przewagą asortymentu warzywno-owocowego. Sytuacji sklepu nie poprawiają bardzo wysokie ceny – różnica w koszyku między najtańszym a badanym sklepem to aż szesnaście złotych!

Co trzeba naprawić?

Jedynym wyraźnym atutem sklepu jest największy asortyment pośród wszystkich okolicznych sklepów (sześćdziedziąt produktów).

Po przeprowadzeniu audytu firma “Warto Szkolić” zaleca podjęcie następujących działań:

  1. Zadbanie o lepszą jakość i świeżość sprzedawanych produktów z działu owocowo-warzywnego. Stan obecny jest zdecydowanie niezadowalający i nie pozwala na konkurowanie z okolicznymi sklepami. Oczywiście można zrozumieć powody postępowania właściciela sklepu – chce sprzedać zakupiony towar. Efekt jest jednak odwrotny – klienci widząc nieświeży towar, nie będą wracać do sklepu, tym bardziej że mają alternatywę w postaci pobliskich, lepiej wyposażonych sklepów.
  2. Poprawienie jakości obsługi klienta – tak na kasie, jak i na dziale owocowo-warzywnym widać w tym zakresie braki. Przydatnym narzędziem, pozwalającym na szybkie osiągnięcie poprawy w tym zakresie jest wprowadzenie SOK (Standardu Obsługi Klienta).
  3. Zintensyfikowanie działań marketingowych – w otoczeniu sklepu zidentyfikowano liczną konkurencję oferującą produkty owocowo-warzywne. Z pewnością pomocne będzie oparcie działań promocyjnych na autorytecie spółki.

Czy zmiany będą kosztowne?

Koszty nie będą wysokie – badany punkt nie wymaga remontu, czy rearanżacji przestrzeni sklepowej. Główny wydatek stanowić będzie jednak przeszkolenie pracowników (właściciela?) z zakresu zarządzania asortymentem. Dodatkowym, mniejszym kosztem, będzie zakup materiałów marketingowych z logiem spółki: toreb papierowych, podkładek pod bilon, naklejek z logiem spółki na okno.

Opinie ekspertów

Małe sklepy swoją przewagę konkurencyjną powinny budować na wysokiej jakości i świeżości produktu – cechach trudnych do osiągnięcia w sieciówkach. Badany sklep spełnia pierwszy warunek, natomiast widać zdecydowane braki w stosunku do drugiego z nich. Tylko pod warunkiem poprawy jakości oferowanych owoców i warzyw możemy zarekomendować rozważenie współpracy.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej – relacja ze szkolenia

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej to zadanie wymagające przemyślanej strategii i zaangażowania na wielu poziomach organizacji. Proces ten jest kluczowy dla zapewnienia wysokiej jakości nauczania, badań naukowych oraz efektywnego zarządzania i administracji. W erze globalizacji i ciągłych zmian technologicznych, uczelnie stają przed wyzwaniem nie tylko przyciągnięcia, ale i utrzymania wykwalifikowanych specjalistów, którzy będą w stanie przyczynić się do rozwoju instytucji i jej misji. Efektywne budowanie…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości - relacja ze szkolenia

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości to postać kluczowa dla sprawnego funkcjonowania każdej nieruchomości, niezależnie od jej przeznaczenia. To właśnie od jego umiejętności zarządczych, kompetencji technicznych i zdolności do efektywnego komunikowania się z zespołem oraz klientami zależy bezpieczeństwo, stan techniczny oraz wartość rynkowa obiektu. Dlatego też rola ta wymaga ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności, aby sprostać dynamicznie zmieniającym się wyzwaniom rynku nieruchomości. W…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie i współpraca w salonie samochodowym – relacja ze szkolenia

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji, kluczowym elementem sukcesu każdego salonu samochodowego jest nie tylko znajomość najnowszych trendów i technologii, ale także skuteczne zarządzanie oraz budowanie zespołu zdolnego do wyjątkowej współpracy. W odpowiedzi na te potrzeby, zostaliśmy wybrani, aby zorganizować szkolenie skierowane do menedżerów i pracowników jednego ze znanych w Polsce salonów samochodowych. Szkolenie miało na celu nie tylko rozwój umiejętności zarządczych, ale również wzmocnienie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.