Audyt dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego. Analizujemy problemy małego sklepu osiedlowego.

Audyt dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego. Analizujemy problemy małego sklepu osiedlowego.

W 2017 roku przeprowadzaliśmy dla rynku hurtowego dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego, audyty dziewięciu sklepów, z którymi firma chciałaby nawiązać współpracę. Dzisiaj oceniamy ósmy sklep z kolei. Więcej informacji o konstrukcji i założeniach audytu znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu – Audyt dla firmy z Rynku Hurtowego

(+)  Ogólny wygląd sklepu i dopracowane detale wyróżniające sklep (nietypowe koszyki zakupowe, aranżacja straganu warzywno-owocowego, lustro powiększające optycznie powierzchnię sklepu).
(+) Ponadpodstawowe, ciekawe działania marketingowe, np. umieszczenie logo sklepu na lodówkach – wzmocnienie świadomości marki wśród klientów.
(+) Merchandising stoiska owocowo-warzywnego: estetyczne, jednakowe pojemniki, przy każdym towarze cenówki.
(-) Jakość towaru (część nieświeża):
(-) Obsługa na dziale kas – pracownicy nie witają i nie żegnają klienta; nie zachęcają również do dalszych zakupów pomijając zadanie kluczowego pytania “Co jeszcze podać?”

Ocena właściciela

Właściciel nie dba w sposób wystarczający o świeżość oferowanych produktów. Dodatkowo pytany o to, jak często sprawdzany jest towar na stoisku owocowo-warzywnym odpowiedział, że codziennie. Jednak prezentowana jakość towaru nie pozwala na potwierdzenie tej wypowiedzi.
Na plus należy z kolei podsumować działalność marketingową sklepu: baner, plakaty, wystawa w oknie sklepu i pomysł na wykorzystanie wizerunku spółki.

Porównanie konkurencji

Sklep posiada niekorzystne otoczenie konkurencyjne; najgorsze ze wszystkich ośmiu punktów dotychczasowo poddanych audytowi. Sześć sklepów znajduje się w odległości dziesięciominutowego spaceru, w tym zarówno supermarkety, jak i małe osiedlowe sklepiki z przewagą asortymentu warzywno-owocowego. Sytuacji sklepu nie poprawiają bardzo wysokie ceny – różnica w koszyku między najtańszym a badanym sklepem to aż szesnaście złotych!

Co trzeba naprawić?

Jedynym wyraźnym atutem sklepu jest największy asortyment pośród wszystkich okolicznych sklepów (sześćdziedziąt produktów).

Po przeprowadzeniu audytu firma “Warto Szkolić” zaleca podjęcie następujących działań:

  1. Zadbanie o lepszą jakość i świeżość sprzedawanych produktów z działu owocowo-warzywnego. Stan obecny jest zdecydowanie niezadowalający i nie pozwala na konkurowanie z okolicznymi sklepami. Oczywiście można zrozumieć powody postępowania właściciela sklepu – chce sprzedać zakupiony towar. Efekt jest jednak odwrotny – klienci widząc nieświeży towar, nie będą wracać do sklepu, tym bardziej że mają alternatywę w postaci pobliskich, lepiej wyposażonych sklepów.
  2. Poprawienie jakości obsługi klienta – tak na kasie, jak i na dziale owocowo-warzywnym widać w tym zakresie braki. Przydatnym narzędziem, pozwalającym na szybkie osiągnięcie poprawy w tym zakresie jest wprowadzenie SOK (Standardu Obsługi Klienta).
  3. Zintensyfikowanie działań marketingowych – w otoczeniu sklepu zidentyfikowano liczną konkurencję oferującą produkty owocowo-warzywne. Z pewnością pomocne będzie oparcie działań promocyjnych na autorytecie spółki.

Czy zmiany będą kosztowne?

Koszty nie będą wysokie – badany punkt nie wymaga remontu, czy rearanżacji przestrzeni sklepowej. Główny wydatek stanowić będzie jednak przeszkolenie pracowników (właściciela?) z zakresu zarządzania asortymentem. Dodatkowym, mniejszym kosztem, będzie zakup materiałów marketingowych z logiem spółki: toreb papierowych, podkładek pod bilon, naklejek z logiem spółki na okno.

Opinie ekspertów

Małe sklepy swoją przewagę konkurencyjną powinny budować na wysokiej jakości i świeżości produktu – cechach trudnych do osiągnięcia w sieciówkach. Badany sklep spełnia pierwszy warunek, natomiast widać zdecydowane braki w stosunku do drugiego z nich. Tylko pod warunkiem poprawy jakości oferowanych owoców i warzyw możemy zarekomendować rozważenie współpracy.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Doradca klienta – kim jest, co go cechuje i jak wygląda jego praca?

Doradca klienta – kim jest, co go cechuje i jak wygląda jego praca? Wiele osób zastanawia się, kim tak naprawdę jest doradca klienta. Polecane oferty pracy, które wyświetlają się użytkownikom mediów społecznościowych, często wskazują, że poszukiwany jest pracownik na takie stanowisko. Dobry doradca klienta to skarb dla firmy, która sprzedaje produkty lub usługi. Jednak kim jest doradca klienta? Jak powinien się prezentować?…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej