Audyt dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego. Analizujemy problemy małego sklepu osiedlowego.

Audyt dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego. Analizujemy problemy małego sklepu osiedlowego.

W 2017 roku przeprowadzaliśmy dla rynku hurtowego dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego, audyty dziewięciu sklepów, z którymi firma chciałaby nawiązać współpracę. Dzisiaj oceniamy ósmy sklep z kolei. Więcej informacji o konstrukcji i założeniach audytu znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu – Audyt dla firmy z Rynku Hurtowego

(+)  Ogólny wygląd sklepu i dopracowane detale wyróżniające sklep (nietypowe koszyki zakupowe, aranżacja straganu warzywno-owocowego, lustro powiększające optycznie powierzchnię sklepu).
(+) Ponadpodstawowe, ciekawe działania marketingowe, np. umieszczenie logo sklepu na lodówkach – wzmocnienie świadomości marki wśród klientów.
(+) Merchandising stoiska owocowo-warzywnego: estetyczne, jednakowe pojemniki, przy każdym towarze cenówki.
(-) Jakość towaru (część nieświeża):
(-) Obsługa na dziale kas – pracownicy nie witają i nie żegnają klienta; nie zachęcają również do dalszych zakupów pomijając zadanie kluczowego pytania “Co jeszcze podać?”

Ocena właściciela

Właściciel nie dba w sposób wystarczający o świeżość oferowanych produktów. Dodatkowo pytany o to, jak często sprawdzany jest towar na stoisku owocowo-warzywnym odpowiedział, że codziennie. Jednak prezentowana jakość towaru nie pozwala na potwierdzenie tej wypowiedzi.
Na plus należy z kolei podsumować działalność marketingową sklepu: baner, plakaty, wystawa w oknie sklepu i pomysł na wykorzystanie wizerunku spółki.

Porównanie konkurencji

Sklep posiada niekorzystne otoczenie konkurencyjne; najgorsze ze wszystkich ośmiu punktów dotychczasowo poddanych audytowi. Sześć sklepów znajduje się w odległości dziesięciominutowego spaceru, w tym zarówno supermarkety, jak i małe osiedlowe sklepiki z przewagą asortymentu warzywno-owocowego. Sytuacji sklepu nie poprawiają bardzo wysokie ceny – różnica w koszyku między najtańszym a badanym sklepem to aż szesnaście złotych!

Co trzeba naprawić?

Jedynym wyraźnym atutem sklepu jest największy asortyment pośród wszystkich okolicznych sklepów (sześćdziedziąt produktów).

Po przeprowadzeniu audytu firma “Warto Szkolić” zaleca podjęcie następujących działań:

  1. Zadbanie o lepszą jakość i świeżość sprzedawanych produktów z działu owocowo-warzywnego. Stan obecny jest zdecydowanie niezadowalający i nie pozwala na konkurowanie z okolicznymi sklepami. Oczywiście można zrozumieć powody postępowania właściciela sklepu – chce sprzedać zakupiony towar. Efekt jest jednak odwrotny – klienci widząc nieświeży towar, nie będą wracać do sklepu, tym bardziej że mają alternatywę w postaci pobliskich, lepiej wyposażonych sklepów.
  2. Poprawienie jakości obsługi klienta – tak na kasie, jak i na dziale owocowo-warzywnym widać w tym zakresie braki. Przydatnym narzędziem, pozwalającym na szybkie osiągnięcie poprawy w tym zakresie jest wprowadzenie SOK (Standardu Obsługi Klienta).
  3. Zintensyfikowanie działań marketingowych – w otoczeniu sklepu zidentyfikowano liczną konkurencję oferującą produkty owocowo-warzywne. Z pewnością pomocne będzie oparcie działań promocyjnych na autorytecie spółki.

Czy zmiany będą kosztowne?

Koszty nie będą wysokie – badany punkt nie wymaga remontu, czy rearanżacji przestrzeni sklepowej. Główny wydatek stanowić będzie jednak przeszkolenie pracowników (właściciela?) z zakresu zarządzania asortymentem. Dodatkowym, mniejszym kosztem, będzie zakup materiałów marketingowych z logiem spółki: toreb papierowych, podkładek pod bilon, naklejek z logiem spółki na okno.

Opinie ekspertów

Małe sklepy swoją przewagę konkurencyjną powinny budować na wysokiej jakości i świeżości produktu – cechach trudnych do osiągnięcia w sieciówkach. Badany sklep spełnia pierwszy warunek, natomiast widać zdecydowane braki w stosunku do drugiego z nich. Tylko pod warunkiem poprawy jakości oferowanych owoców i warzyw możemy zarekomendować rozważenie współpracy.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać zmianami na rynku pracy?

Jak zarządzać zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy? Współcześni przedsiębiorcy zmagają się z różnymi wyzwaniami. Utrzymanie wysokiej pozycji w branży oraz stały rozwój wymagają elastycznego podejścia. Konieczne jest bowiem wdrażanie nowych rozwiązań i dostosowanie się do tego, co dzieje się na rynku pracy. Często od tego, jak firma radzi sobie z nowymi sytuacjami, zależy, czy jest w stanie się utrzymać. Dowiedz się zatem, na czym polega skuteczne zarządzanie zmianą…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Prospecting w firmie ogrodniczej - relacja ze szkolenia

Prospecting w firmie ogrodniczej Prospecting w firmie ogrodniczej, czyli pozyskiwanie potencjalnych klientów, jest kluczowym elementem skutecznej strategii sprzedażowej. Niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę ogrodniczą od lat, czy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę w tym sektorze, umiejętność skutecznego prospectingu może mieć ogromne znaczenie dla rozwoju i sukcesu Twojego przedsiębiorstwa. W dzisiejszym konkurencyjnym świecie, gdzie branża ogrodnicza rozwija się w szybkim tempie, umiejętność…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie potencjałem firmy i pracowników. Jak robić to skutecznie?

Zarządzanie potencjałem firmy i pracowników. Jak robić to skutecznie? Każdy biznes to pewien rodzaj relacji. Zależności między pracodawcą a pracownikami mają olbrzymi wpływ na to, jak funkcjonuje cała organizacja. Dlatego też stworzenie zgranego zespołu to element, do którego dąży większość osób zarządzających tzw. zasobami ludzkimi. Świadomość potencjału zatrudnionych pozwala też skutecznie reagować w trudnych sytuacjach i znajdować satysfakcjonujące rozwiązania. Dowiedz się,…
dowiedz się więcej