Jak wygląda praca kelnera? Jak być dobrym kelnerem?

Paweł Gruba o pracy kelnera – szkolenie i wdrażanie

Jakość pracy kelnerów ma ogromne znaczenie dla każdego lokalu gastronomicznego. Goście są skłonni przychodzić właśnie tam, gdzie traktowani są najlepiej. Z tego powodu każdy restaurator powinien zadbać o zatrudnienie odpowiedniego personelu i szkolenie kelnera. Marcin Grzelak z Warto Szkolić ponownie porozmawiał na ten temat z ekspertem Pawłem Grubą.

Jak ważne są umiejętności komunikacyjne w tym trudnym fachu?

Paweł Gruba to jeden z najbardziej znanych menedżerów restauracji w Polsce. Zasłynął między innymi udziałem w programie Hell’s Kitchen – Piekielna Kuchnia. Odpowiadając na pytanie, co jest najważniejsze w pracy kelnera, podkreślił znaczenie umiejętności komunikacyjnych. To kluczowa kompetencja.

Ponadto liczy się oczywiście znajomość dań. Zdaniem zaproszonego eksperta, aby praca kelnera mogła przebiegać jak najlepiej, powinien zostać opracowany plan wdrożeniowy. Wspomniany plan może być podzielony na etapy. Kelner nie jest brzydko ujmując „podawaczem”, a żeby jego umiejętności były na dostatecznie wysokim poziomie, plan wdrożenia powinien opracować menedżer restauracji.

Paweł Gruba podkreślił również rolę uśmiechu i dopasowania do każdego klienta. Praca kelnera jest naprawdę doceniana w sytuacji, gdy potrafi on wyprzedzić potrzeby klientów. Dla przykładu dzięki zapamiętaniu gości, może pokazać, że pamięta co zwykle zamawiają i zaproponować coś na podstawie tej wiedzy.

Kelner – praca z zaangażowaniem i pozytywnym nastawieniem

Gość Warto Szkolić, czyli Paweł Gruba podkreślił rolę mowy ciała. Jego zdaniem powinna ona okazywać radość z tego, że w lokalu pojawił się klient. Znany polski menedżer wspomniał także sytuacje, w których miał negatywne odczucia dotyczące obsługi w lokalach. W takich sytuacjach nawet doskonale przyrządzone potrawy nie sprawiają, że klient jest zadowolony.

Zaangażowanie w pracy kelnera polega również na tym, że sam proponuje konkretne dania. To właśnie ten pracownik powinien być bowiem specjalistą z zakresu oferty restauracji. Aby praca kelnera przebiegała sprawnie w tym aspekcie powinien on jednak być odpowiednio przeszkolony.

Paweł Gruba zwraca również uwagę na rolę programów wdrożeniowych. Ważna jest umiejętność polecania. Opis wyjątkowości potraw jest wynikiem opisu ich przyrządzania. Kelner powinien zatem wyciągać wnioski z tego, w jaki sposób zostało przyrządzone na przykład mięso. Aby było to możliwe menedżer restauracji może zaopatrzyć kelnerów w karty techniczne. Takie narzędzia są wykorzystywane na szkoleniach, które prowadzi Paweł Gruba.

Praca kelnera. Podsumowanie

Tytułem podsumowania, w pracy kelnera istotne są między innymi następujące aspekty:

  • kompetencje społeczne/komunikacja (otwartość),
  • uśmiech,
  • szkolenie i wdrożenie,
  • znajomość asortymentu,
  • znajomość potrzeb klientów,

Jak wynika z filmu, wszystkich punktów wartych wymienienia jest ponad 50. Aby wiedzieć dokładnie, jak ulepszyć pracę kelnera, warto skorzystać ze wsparcia specjalisty. To doskonała okazja do zwiększenia kompetencji zarówno dla menedżera restauracji, jak i dla osoby odpowiedzialnej za obsługę gości. Zapoznaj się z treścią filmu.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia przygotowują brygadzistów do prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami?

Prowadzenie trudnych rozmów przez brygadzistów – szkolenia Rola brygadzisty to znacznie więcej niż tylko nadzór nad technicznymi aspektami pracy. To codzienne zarządzanie ludźmi, motywowanie zespołu i, co nieuniknione, reagowanie na problemy. Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stają liderzy pierwszej linii, jest prowadzenie trudnych rozmów z pracownikami. Niezależnie od tego, czy chodzi o spadek wydajności, naruszenie zasad bezpieczeństwa, czy konflikt…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak powinna być przeprowadzana skuteczna rozmowa sprzedażowa? – Wywiad z Pawłem Głowackim

Sztuka rozmowy sprzedażowej – kluczowe zasady W świecie biznesu rozmowa sprzedażowa jest często postrzegana jako decydujące starcie, w którym liczy się siła argumentów i umiejętność przekonywania za wszelką cenę. Wielu handlowców podchodzi do niej jak do egzaminu, skupiając się na prezentacji produktu i zbijaniu obiekcji. To podejście, pełne presji i nastawione na szybką finalizację sprzedaży, często prowadzi donikąd, budując opór zamiast zaufania. Kluczem…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwijać kompetencje działu HR? – praktyczny przewodnik

Strategiczny HR – klucz do zaangażowania i rozwoju talentów w firmie Współczesny dział HR to już nie tylko administracja kadrowa i naliczanie wynagrodzeń. To strategiczny partner dla biznesu, który odpowiada za najcenniejszy zasób firmy – ludzi. Aby sprostać dynamicznym wyzwaniom rynku, specjaliści HR muszą nieustannie poszerzać swoje horyzonty i umiejętności. Właśnie dlatego coraz więcej świadomych organizacji inwestuje w rozwój kompetencji swoich zespołów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.