Kompetencje pracownika branży IT

Branża IT z dnia na dzień rozwija się coraz bardziej. Oznacza to bardzo duże zapotrzebowanie na specjalistów właśnie z tego zakresu. Jakie cechy powinna posiadać osoba zajmująca się tą dziedziną? 

IT to branża, w której znacznie dominują mężczyźni. Chociaż można zauważyć wzrost kobiet specjalizujących się w danej dziedzinie, to jednak tempo w jakim przybywa ich do pracy, eksperci nazywają “pełzającą rewolucją”. Wynika to z tego, iż, w 2019r. odnotowano, że wzrost kobiet w branży IT to zaledwie 9%, natomiast w 2020r. wartość ta osiągnęła 14%.

branża IT

Cechy charakteru idealnego pracownika branży IT 

Określa się, że idealny pracownik specjalizujący się w danej branży powinien posiadać cechy charakteru. W branży IT tymi cechami są: samodyscyplina, wytrwałość, opanowanie, asertywność, kreatywność, potrzebę nieustannego zgłębiania wiedzy, ambicji. Warto podkreślić, że obszar IT rozwija się bardzo szybko i dynamicznie. Osoba specjalizująca się właśnie w tym zakresie musi cały czas się kształcić i doszkalać jeżeli zajdzie taka potrzeba. Jednocześnie opracowywanie na przykład kodu informatycznego wymaga bardzo często kilkutygodniowej pracy nad jedną kwestią. Dlatego też osoba ta powinna wykazywać się także dużą dozą cierpliwości. Zazwyczaj cechuje się ona również chęcią rozwoju osobistego, zapałem, zaangażowaniem w powierzone zadania, które często wymagają poświęcenia. 

 Odpowiedni wiek a branża IT 

35% rynku IT to przede wszystkim osoby w wieku 25-30 lat. Warto podkreślić, że niż demograficzny, a zarazem mniejsza liczba studentów informatyki daje o sobie znać. Grupa osób wchodząca na rynek utrzymuje się na tym samym poziomie jak rok temu i stanowi 16% osób. Wiele młodych ludzi decyduje się na uprawianie tego zawodu nie kończąc specjalistycznych studiów, które dają takie uprawnienia. Wiele z nich opiera się na zdobytym doświadczeniu. 

Kompetencje ważniejsze niż dyplom 

Warto podkreślić, iż w branży IT takie kompetencje jak myślenie projektowe czy też myślenie obliczeniowe, są określane jako tak zwane kompetencje przyszłości. Dlatego też z roku na rok będzie przybywać absolwentów, którzy będą chcieli pracować w branży IT. Co ważne wzrasta także odsetek osób, które się przekwalifikowują i chcą zajmować właśnie tą branżą.
W świecie innowacji oraz cyfryzacji bardzo ważne jest to, aby stale przybywało osób, które chcą uczyć się języka tak zwanych maszyn i ich systemów. Dlatego też bardzo ważne jest to, aby stale przybywało osób, które chcą się kształcić w tej branży. Zatem można śmiało pokusić się o stwierdzenie, iż branża IT jest branżą przyszłości.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym – jak skutecznie zarządzać przez komunikację?

Rola rozmów menadżerskich w biurze finansowym Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym to nie tylko narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim klucz do budowania zaufania wśród podwładnych, efektywnej współpracy i realizacji celów biznesowych. W dynamicznym środowisku finansowym, gdzie codziennością są liczby, wyniki i cele operacyjne, rozmowy menadżerskie stają się przestrzenią do wymiany informacji, rozwijania pracowników oraz szybkiego reagowania na zmiany. To właśnie poprzez rozmowy menedżerowie mogą skutecznie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.