Liderem być

Nie jest niczym odkrywczym stwierdzenie, że nie każdy człowiek może być liderem. Osoba zajmująca to stanowisko utożsamiana jest z pewnymi cechami charakteru, osobowością i zachowaniem. Lider to ktoś o zdecydowanych poglądach, budzący zaufanie i szacunek, często będący autorytetem dla wielu ludzi. Wielu ze znanych liderów czy przywódców posiadało i posiada powyższe cechy – i nie jest to dziełem przypadku. Czy w takim razie wzorując się na ich postawach i zachowaniach można zbudować uniwersalną zasadę jak wykreować dobrego lidera?

Podstawowe elementy skutecznego przywództwa

Wizerunek lidera to sposób, w jaki jest on odbierany przez otoczenie. Źródła mówią o czterech płaszczyznach, które mają wpływ na to jak człowiek jest postrzegany na zewnątrz. Przyjrzyjmy się im bliżej.

  • Wygląd – ma szczególne znaczenie jeśli chodzi o pierwsze wrażenie. Lider powinien dbać o odpowiedni ubiór, fryzurę i całokształt wizerunku zewnętrznego. Ma to niemały wpływ na to, w jaki sposób jest odbierany przez otoczenie. Wygląd nie jest jednak ani niezbędna, ani wystarczająco w kwestii przywództwa. Historia zna przywódców, których wygląd zewnętrzny znacząco odbiega od modelowego, a jednak porwali oni za sobą tłumy (by chociażby przyzwać tak ikoniczną postać jak Napoleon Bonaparte). Dziś wyląd zewnętrzny lidera w dużym stopniu kształtują również detale ubioru i dodatki.
  • Zachowanie – sposób wypowiadania się, poruszania czy gestykulacji to kolejne niezmiernie ważne elementy w wizerunku lidera. Znaczenie mają też nienaganne maniery.
  • Wiara w swoje poglądy – lider to osoba o wytyczonych celach, zdecydowana i pewna swego. Nawet, jeśli posiada bardzo konkretnie sprecyzowane poglądy, wie, jak ich bronić i potrafi sprawić, by osoby wyznające inne ideologie nie traktowały go z nadmiernym dystansem.
  • Postawa – lider to osoba o mocnym,, ukształtowanym charakterze. Jego nastawienie i podejście do ludzi powinno być otwarte i nastawione na komunikację.

By odpowiednio podejść do tematu kreowania wizerunku lidera należy zrozumieć, że wizerunek to po prostu sposób odbierania konkretnej osoby przez otoczenie. Lider wcale nie musi być charyzmatyczny – jego otoczenie ma myśleć, że on taki jest. Nie musi mieć zdecydowanych poglądów, ale ludziom ma się wydawać, że takie ma. Wrodzone cechy przywódcze są oczywiście bardzo pomocne, bo nie wszystkiego da się nauczyć. Przede wszystkim trzeba postawić na wiarygodność, by na stworzonym wizerunku po pewnym czasie nie zaczęły pojawiać się rysy i niejasności. Wykreować skuteczny wizerunek lidera jest trudno, warto więc udać się na szkolenie, które z pewnością w tym pomoże. Trzeba mieć też świadomość, że nie z każdego człowieka da się zrobić lidera. Przynajmniej część cech, które są przypisywane tej pozycji, trzeba naturalnie posiadać, nie da się ich wyćwiczyć i nauczyć na pamięć.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak radzić sobie z emocjami i zarządzać stresem w pracy? – praktyczny przewodnik

Dlaczego warto szkolić się z tematu radzenia sobie z emocjami i stresem w pracy? W dynamicznym i często stresującym środowisku zawodowym umiejętność rozpoznawania, rozumienia i kontrolowania emocji staje się jedną z kluczowych kompetencji przyszłości. Niezależnie od branży czy stanowiska, każdy pracownik codziennie doświadcza emocji, które wpływają na jego decyzje, komunikację oraz relacje z innymi. Dlatego coraz częściej menedżerowie i pracownicy zadają sobie pytania: jak radzić sobie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak efektywna komunikacja z zespołem wpływa na dobrostan psychiczny całej załogi? – wywiad z Pawłem Głowackim

Komunikacja, która buduje bezpieczeństwo – fundament zdrowego zespołu Współczesne zespoły funkcjonują w dynamicznym i często wymagającym środowisku, gdzie nieustanna zmiana, presja wyników i napięcia interpersonalne stają się codziennością. W takich warunkach jakość komunikacji nie jest już tylko kwestią sprawnej wymiany informacji – staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na psychologiczne bezpieczeństwo, zaangażowanie i dobrostan pracowników. Umiejętność prowadzenia rozmów, zadawania pytań, słuchania…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem systemu CRM w sieci handlowej – relacja ze szkolenia

Rola CRM w sieci handlowej w budowaniu przewagi rynkowej Współczesna sprzedaż detaliczna nie może funkcjonować skutecznie bez odpowiedniego wsparcia technologicznego. Jednym z kluczowych elementów, które wpływają na rozwój, lojalność klientów oraz wzrost sprzedaży, jest skuteczne zarządzanie relacjami z klientem. W dobie cyfrowej transformacji, systemy CRM w sieci handlowej stają się nieodzownym narzędziem codziennej pracy. Ich rola nie ogranicza się jedynie do gromadzenia danych, ale obejmuje całościowe…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.