Merchandising sklepu elektrycznego
Zarówno merchandising niewielkich, lokalnych sklepów elektrycznych, jak i marketów elektryczno-budowlanych, jest stosunkowo skomplikowany. Dzieje się tak dlatego, że artykuły elektryczne kupujemy na ogół wówczas, gdy potrzebujemy konkretnego produktu. Raczej nie spotykamy się z sytuacją typową dla marketów spożywczych, kiedy na liście zakupów znajdują się 3 produkty, a wychodzimy z pełnymi siatkami. Sklepy elektryczne odwiedzamy wówczas, gdy przypalą się nam żarówki, robimy remont, wymieniamy żyrandol itd. Na co zatem należy zwrócić uwagę?
Od szczegółu do ogółu
Asortyment sklepu elektrycznego składa się z rzeczy funkcjonalnych, ale mało atrakcyjnych. Często są to części drobne, których nieprawidłowa ekspozycja sprawia wrażenie chaosu i nieporządku. Trudno oczekiwać estetyki po małych elementach instalacyjnych, złączkach, kostkach itp. Doskonałym rozwiązaniem są w tej sytuacji tablice ekspozycyjne. Odpowiednio zagospodarowana tablica, na której znajdują się przejrzyście poukładane, drobne elementy opatrzone nazwą i ceną, nie tylko są transparentne dla klienta, ale pozwalają również uniknąć nagromadzenia pudeł z drobiazgami. Sklep zyskuje wrażenie czystego i dobrze zaopatrzonego. Ekspozycja na półkach nie znosi nieładu – towary muszą być rozmieszczone na regałach logicznie, równo i przejrzyście. Warto wygenerować przestrzeń na firmowe standy, displaye, ekspozytory i wszelkie materiały POSM, jednak w sposób nie odciągający uwagi klienta.
Sufit możliwości
Podstawowym asortymentem sklepu elektrycznego są zwykle żarówki. Ich wybór dyktuje nie tylko cena, ale również moc, barwa, kształt itd. Najlepszą miejscem na ekspozycję punktów świetlnych jest sufit. Warto zadbać, by oprawa żarówek była estetyczna. Światło również kupujemy „oczami”, dlatego ładne plafony czy panele świetlne spełnią funkcję reklamową i ekspozycyjną. O konieczności doboru odpowiedniego oświetlenia pisaliśmy niejednokrotnie. W przypadku sklepów elektrycznych pole manewru jest ogromne, ponieważ ekspozycja może i powinna być jednocześnie elementem oświetlenia lokalu.
Ogólne zasady ekspozycyjne
Ekspozycję produktów warto oprzeć na analizie stref sprzedaży, zarówno w mniejszych sklepach, jak i elektro marketach. Pozwoli to na wyszczególnienie stref dobrej sprzedaży oraz stref martwych. Szczególnie dla małych sklepów kluczowa jest optymalizacja powierzchni. Personel powinien znać podstawy ekspozycji towarów impulsywnych oraz promocyjnych, układ tematyczny grup, a także posiłkować się technikami promocyjnymi. Jeżeli brak jest merytorycznych podstaw ku temu, warto zdecydować się na szkolenia branżowe lub te dotyczące ekspozycji towaru – wówczas mamy pewność, że nie zaniedbaliśmy żadnego elementu naszej działalności.
Przeczytaj również:

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Dofinansowanie do szkoleń
