Negocjacje - czyli tyle zyskasz ile wynegocjujesz!

Czym jest sprawne negocjowanie?

Sprawne negocjowanie to umiejętność, jaką deklaruje większość pracowników, jak zatem mają się te zapewnienia w stosunku do rzeczywistych wyników pracy? W praktyce, nawet tam gdzie wymaga się największej kreatywności i elastyczności, mianowicie wśród handlowców umiejętności negocjacyjne bywają słabo rozwinięte. Często pracuje się według przyjętych od lat schematów, wygodnych założeń, czy też narzucanych przez druga stronę rozwiązań.

Skuteczne negocjacje są takimi rozmowami, podczas których osiągane jest rozwiązanie zadowalające dla obu stron, co jest możliwe jedynie przy najwyższym uwzględnieniu potrzeb, wówczas to zakończenie jednych negocjacji jest początkiem dla kolejnych, w toku współpracy… Niestety często negocjacje bywają traktowane, jako walka o swoje, kosztem drugiej strony. Efektem może być nieefektywna współpraca, brak porozumienia i agresja w stosunku do partnera. Ten sposób negocjowania jest niestety często spotykany w naszych polskich realiach gospodarczych.

Każde negocjacje powinno się traktować, jako część działań systematycznych i skoordynowanych, a nie jedynie jako pojedyncze zdarzenie. Dlatego tak istotne jest nabycie przez firmę i wszystkich jej pracowników umiejętności sprawnego komunikowania się poprzez skuteczne negocjacje. W dłuższej perspektywie taka obsługa przekłada się na potencjalnie lepsze interesy – wyższe zyski i długofalowe relacje biznesowe. Wszystkie przedsiębiorstwa działają i funkcjonują dziś w skomplikowanej sieci powiązań, jest więc nieuniknione by w toku codziennej pracy posiadać umiejętność skutecznych, sprawnych negocjacji. Negocjacje towarzysza nam nierozłącznie prawie każdego dnia i mogą dotyczyć prawie każdej dziedziny życia. To za sprawą negocjacji możemy osiągnąć satysfakcjonujące nas porozumienie, dążąc do przeforsowania swoich racji. Negocjacje są podejmowane, by uzyskać większe korzyści niż wyjściowo oferowane przez partnera, a uczestniczący zakładają, że dzięki podjętym rozmowom i zastosowanym środkom oddziaływania mogą uzyskać znacznie więcej, a wspólne rozwiązanie może zagwarantować więcej korzyści, niż działanie oddzielnie, przeciwko sobie lub z innymi partnerami. Negocjacje są podstawą pracy, to dzięki nim jako partnerzy biznesowi najlepiej i najskuteczniej możemy zrealizować swoje interesy handlowe…

JAK ZATEM POWINNY WYGLĄDAĆ NEGOCJACJE, BĘDĄCE PODSTAWĄ PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ?

Podstawą sukcesu w negocjacjach jest stosowanie 4 zasad negocjacyjnych:

1. Oddziel ludzi od problemu – skupić się na problemie, wyraźnie oddzielić uczucia i emocje;
2. Koncentruj się na interesach, a nie na stanowiskach – poznać potrzeby, oczekiwania i uwarunkowania;
3. Opracuj możliwości korzystne dla obydwu stron – poszukiwanie wspólnych alternatyw;
4. Stosuj kryteria obiektywne – zasady zaakceptowane i uwzględniane przez obie strony;

Droga do pozytywnych negocjacji to stosowanie postawy asertywnej, traktowanie drugiej strony, jako partnera zasługującego
na szacunek, zrozumienie oraz respektowanie jego praw. Sposobem na skuteczne negocjacje jest także stosowanie rozmaitych technik negocjacyjnych, o których będzie mowa w kolejnym artykule w Bazie Wiedzy. Zapraszamy!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak efektywna komunikacja z zespołem wpływa na dobrostan psychiczny całej załogi? – wywiad z Pawłem Głowackim

Komunikacja, która buduje bezpieczeństwo – fundament zdrowego zespołu Współczesne zespoły funkcjonują w dynamicznym i często wymagającym środowisku, gdzie nieustanna zmiana, presja wyników i napięcia interpersonalne stają się codziennością. W takich warunkach jakość komunikacji nie jest już tylko kwestią sprawnej wymiany informacji – staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na psychologiczne bezpieczeństwo, zaangażowanie i dobrostan pracowników. Umiejętność prowadzenia rozmów, zadawania pytań, słuchania…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem systemu CRM w sieci handlowej – relacja ze szkolenia

Rola CRM w sieci handlowej w budowaniu przewagi rynkowej Współczesna sprzedaż detaliczna nie może funkcjonować skutecznie bez odpowiedniego wsparcia technologicznego. Jednym z kluczowych elementów, które wpływają na rozwój, lojalność klientów oraz wzrost sprzedaży, jest skuteczne zarządzanie relacjami z klientem. W dobie cyfrowej transformacji, systemy CRM w sieci handlowej stają się nieodzownym narzędziem codziennej pracy. Ich rola nie ogranicza się jedynie do gromadzenia danych, ale obejmuje całościowe…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Strategiczne zarządzanie handlem w sieci sklepów – relacja ze szkolenia

Zarządzanie handlem w sieci sklepów – klucz do przewagi konkurencyjnej Zarządzanie handlem to obecnie jeden z najważniejszych obszarów strategicznych dla firm działających w środowisku wielokanałowym. W realiach silnej konkurencji, rosnących oczekiwań konsumentów oraz dynamicznego rozwoju technologii, umiejętność skutecznego zarządzania handlem staje się kluczowa dla utrzymania rentowności, budowania wartości marki i efektywnej ekspansji. Sieci handlowe, niezależnie od skali działalności, muszą rozwijać kompetencje w zakresie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.