Nowoczesny sklep warzywny - jakie posiada cechy?

Każdy, kto pracuje w handlu wie, jak ważne jest ciągłe trzymanie ręki na pulsie, śledzenie zmian w gustach konsumentów i ich wymagań. Cóż, aby utrzymać sprzedać na dobrym poziomie, nawet najbardziej tradycyjny ze sklepów musi być nowoczesny. Sklep warzywny również!

Warzywa to produkty, które jemy wszyscy. Co prawda w ilościach bardzo różnych, ale większość potraw jest niemożliwa do przyrządzenia bez warzyw bądź owoców. A jak wiadomo, każdy z nas – i osoby prywatne, i przedsiębiorcy muszą te warzywa w jakimś miejscu zakupić (wyjątkiem są oczywiście osoby, które wszystko hodują we własnym ogródku – szczerze podziwiamy :)).

Teraz poświęćmy chwilę na zastanowienie się, jako osoby prywatne, jak wybieramy źródło, w którym zaopatrujemy się w warzywa oraz owoce? Czy jest to pierwszy, lepszy sklep? A może sieciówka? Jesteśmy pewni, że pomimo wyjątków, każdy ma takie swoje ulubione miejsce, z którego warzywa smakują najlepiej. Dlaczego więc my, klienci, wybieramy ten, a nie inny sklep warzywny? Kilka najważniejszych powodów zgromadziliśmy w tym artykule – czytajcie dalej.

Czym właściwie jest nowoczesny sklep warzywny?

Niezależnie czy mamy do czynienia z działem, czy całym sklepem zajmującym się sprzedażą warzyw, jest kilka bardzo ważnych cech:

EKOLOGIA To żadna tajemnica, że klienci wolą warzywa z ekologicznych upraw. Warto więc zadbać, aby i u nas się one znalazły. Co ważne – tu nie chodzi tylko o zieloną naklejkę „bio”. Ekologiczne uprawy i świadomość dotycząca pochodzenia produktów jest coraz ważniejsza dla rosnącej grupy klientów. Szczególnie wegetarian i wegan.

ASORTYMENT Nowoczesny sklep warzywny, powinien oferować swoim klientom bogaty asortyment warzyw i owoców. Co ważne, stanowczo odradzamy wyeliminowanie z asortymentu owoców. Żaden klient nie zdecyduje się na zakup warzyw i owoców w dwóch różnych miejscach. Wracając jednak do samego wyboru produktów – pamiętajcie o uwzględnianiu nowalijek, warzyw i owoców sezonowych, a także tych, których popularność w Polsce wzrasta (np. awokado). Pamiętajmy, że żyjemy w czasach rosnącej społeczności wegańskiej i wegetariańskiej.

DOBRE OŚWIETLENIE Klienci kupują przede wszystkim oczami – więc jasne oświetlenie jest tutaj kluczowe. Aby produkt wypadł najkorzystniej, należy pamiętać o dobraniu odpowiedniej barwy światła. Światło może dodać waszym produktom „apetyczności” bądź ją odebrać.

EKSPOZYCJA … a szczególnie jej estetyka. O zasadach ekspozycji warzyw i owoców pisaliśmy już wielokrotnie. Zapraszamy do całego działu na naszym blogu, wyczerpującego ten temat. Szczerze zachęcamy, aby zasad tych przestrzegać, pilnować estetyki i odpowiednio grupować produkty. Klienci są przyzwyczajeni do znajdywania konkretnych kategorii tuż obok siebie – nie każmy im krążyć po całym sklepie.

Pamiętajmy również o podstawowych zasadach

Nowoczesny sklep to jedno, ale porządek w miejscu, w którym sprzedaje się żywność to podstawa. Tak samo ważną kwestią pozostaje profesjonalna obsługa klienta: nie tylko życzliwa, ale również bogata w wiedzę o sprzedawanych towarach:

CZYSTOŚĆ Jest to bardzo istotny element. O ile oczywiste jest, że ekspozycje warzywno-owocowe muszą być zadbane, to należy pamiętać, że równie istotne jest utrzymanie czystość w całym obszarze. Jest to pod tym względem najbardziej wymagająca kategoria produktów (choćby z powodu ziemi osypującej się z warzyw bulwiastych). Nie zapominajmy także o „wypadkach przy pracy”, które zdarzają się i pracownikom i klientom. O ile paczka makaronu, upadając, szkód nie narobi, o tyle rozgnieciony pomidor czy śliwka już tak. Zwłaszcza jeżeli pracownik nie wyczyści odpowiednio podłogi … Nie musimy mówić o lepkości podłogi i nieprzyjemnym zapachu?

OBSŁUGA KLIENTA Nowoczesne urządzenia do ważenia, czytelne, jasno ułożone cenówki, dostępność informacji o poszczególnych odmianach, doradca na dziale  – to wszystko są elementy, które składają się na szeroko pojętą obsługę klienta w nowoczesnym sklepie warzywnym. Profesjonalizm, okazywany i za pomocą ekspozycji i dzięki osobie znajdującej się w sklepie, jest tym, co klienci cenią najbardziej. Zwłaszcza w dobie rosnącej świadomości konsumenckiej. Dobrym przykładem są ziemniaki – coraz więcej osób rozróżnia już różne gatunki naszego pospolitego kartofla. Jedne są idealne na sałatki, inne do placków a jeszcze inne do niedzielnego schabowego 🙂 Mimo to, nadal wiele sklepów warzywnych sprzedaje po prostu ziemniaki. Ewentualnie rozdzielając je na „młode” i „stare”. Dlatego apelujemy – miejmy świadomość i wiedzę dotyczącą naszego asortymentu. Możemy na tym tylko zyskać.

Nowoczesny sklep warzywny: samoobsługa, czy stoisko wagowe?

Wiadomo, że osoby starsze często potrzebują pomocy przy ważeniu produktów, natomiast millenialsi cenią sobie czas, szybkość i wygodę, przez co preferują samoobsługę. Każda z tych opcji posiada więc zarówno swoje wady, jak i zalety.

Samoobsługa jest metodą nowocześniejszą, jednak nadal spora grupa osób nie do końca umie się nią posługiwać, szczególnie w przypadku nowocześniejszych wag. Stoiska wagowe generują kolejki, a co za tym idzie frustrację klientów. Zabierają także przestrzeń sklepową, w której mógłby stać np. stand z produktami promocyjnymi.

Dlatego tutaj wracamy do kwestii obsługi klienta.

Idealna sytuacja jest ta, w której na dziale, klienci mają w razie potrzeby osobę do pomocy przy ważeniu produktów. Jest to bardzo często spotykane rozwiązanie w większych sklepach warzywnych. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że przy mniejszych stoiskach jest to niemożliwe, dlatego w tych przypadkach, doradzamy ustawienie wagi poglądowej (aby klient mógł się zorientować, ile danego produktu włożył do torebki), a następnie ważenie przy kasie, już podczas płatności za całe zakupy. Jest to swoistego rodzaju kompromis, najczęściej spotykany właśnie w mniejszych, osiedlowych sklepach.

 

Czy warto inwestować w unowocześnianie warzywniaka?

Mimo że w ujęciu sprzedaży warzyw i owoców, przytoczona nowoczesność jest nadal w niektórych kręgach pojęciem dość abstrakcyjnym, to rekomendujemy wdrożenie pewnych rozwiązań, mających na celu usprawnienie sprzedaży. Tak jak większość nieco starszych czytelników pamięta zamianę wag odważnikowych na elektroniczne, czy kas zwykłych na fiskalne, to samo dzieje się tu i teraz, w dzisiejszych czasach.

Nie wystarczy już mieć dobrego towaru – teraz o klienta trzeba dbać a na sprzedaż patrzeć bardziej holistycznie, uwzględniając dorastające grupy konsumentów (mamy na myśli millenialsów i pokolenie Z). Te grupy już stają się naszymi klientami, ale proces i oczekiwania zakupowe są u nich zupełnie inne. I to my, jako przedsiębiorcy, musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom, nierzadko wprowadzając rozwiązania innowacyjne.

Z chęcią opowiemy Wam jeszcze więcej na temat dobrych praktyk w sprzedaży warzyw i owoców, bo tematów jest o wiele więcej niż nowoczesny sklep warzywny:) Zapraszamy do rozmowy ze specjalistami, mającymi wieloletnie doświadczenie zarówno w sprzedaży, jak i podnoszeniu kompetencji przedsiębiorców i ich pracowników. Naszą ofertę znajdziecie tutaj, zapewniamy, że kontakt z nami będzie dobrą decyzją dla Waszego biznesu 🙂

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.