Osiedlowy sklep, duży asortyment i korzystne ceny – sprawdzamy kolejnego kandydata dla dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego

Na zlecenie właściciela jednego z największych w Polsce rynków hurtowych, przeprowadzaliśmy w 2017 roku audyty dziewięciu sklepów. Celem badania było sprawdzenie gotowości punktów na nawiązanie współpracy ze spółką. Dzisiaj prezentujemy najciekawsze wnioski z siódmego już audytu. Więcej informacji o konstrukcji i założeniach audytu znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu:

(+) Wygląd działu kas.

(+) Duży asortyment działu owocowo-warzywnego: aż sto produktów i dziewięćdziesiąt procent produktów z naszej listy kontrolnej.

(+) Dobra jakość towaru – na trzydzieści osiem ocenionych produktów, tylko trzy były nieświeże lub obite. To naprawdę dobry wynik, jak na sklep z setką produktów wrażliwych na uszkodzenia i łatwo psujących, którymi są owoce i warzywa.

(-) Merchandising stoiska owocowo-warzywnego: utrudniony dostęp do półek z powodu wąskiej alejki oraz położnych na ziemi skrzynek – trzeba wychylać się, aby sięgnąć do produktów na półkach. Taki układ działu zdecydowanie nie zachęca do robienia dużych zakupów.

(-) Nieład przy magazynie; magazyn zlokalizowany jest zaraz obok wejścia do sklepu, w miejscu dobrze widocznym dla klienta.
(-) Brak reakcji personelu na zwiększenie się kolejki do kasy – pracownik nie zawołał nikogo do drugiej kasy, pomimo, że osoba była obecna w sklepie i wykonywała czynność mniej priorytetową – wykładała towar.

Ocena właściciela:

(+) Osobisty, codzienny zakup towarów przez właściciela.
(+) Właściciel dostrzega braki w działaniach marketingowych sklepu i przedstawia własne pomysły, które mógłby zrealizować nawiązując współpracę ze spółką.

Porównanie z konkurencją

Trzy niewielkie sklepy sieciowe stanowią bezpośrednią konkurencję sklepu.  Jednak w obrębie dziesięciominutowego spaceru, maksymalnej odległości pokonywanej przez statystycznego klienta sklepu spożywczego, znajduje się tylko jeden sklep.
Dodatkowo na dobrą pozycję konkurencyjną sklepu wpływa największy pośród konkurencji asortyment działu owocowo-warzywnego:  konkurencja oferuje na sprzedaż aż o 1/3 mniej produktów.

Ten atut, w połączeniu z cenami kształtującymi się na podobnym poziomie co u konkurencji, sprawia, że badany sklep posiada obecnie niezagrożoną pozycję na rynku.

 

Rekomendacje

Audytorzy firmy “Warto Szkolić” rekomendują podjęcie następujących działań:

  1. Rearanżacja stoiska owocowo-warzywnego: konieczne będzie przede wszystkim usunięcie skrzynek z podłogi, które blokują dostęp do półek z towarami, obniżając komfort zakupów.
  2. Przygotowanie listwy cenowej dla każdej z półek w sklepie, co ułatwi sprawdzenie ceny i zwiększy komfort robienia zakupów. Aktualnie ceny umieszczone są wyłącznie na produktach, które często trzeba wyciągnąć z półki, aby móc ją skontrolować. Z kolei na stoisku owocowo-warzywnym problemem jest brak jakiegokolwiek oznaczenia cenowego na dużej części towaru.
  3. Wprowadzenie Standardu Obsługi Klienta (SOK) w celu poprawy obsługi klienta na stoisku owocowo-warzywnym oraz przy kasie. M.in. zaleca się, aby w sytuacji zwiększenia się kolejki do kasy, szybko otwierano drugie stanowisko płatnicze. Dodatkowo dobrze, aby sprzedawca proponował zakup dodatkowych produktów/produktów w promocji oraz zadawał pytanie: “Czy podać coś jeszcze?”, aby klient miał możliwość uświadomić sobie potrzebę zakupu kolejnych produktów.
  4. Zastosowanie poszerzonych działań marketingowych, z wykorzystaniem o prestiżu marki spółki (ulotki, plakaty wewnątrz sklepu, gadżety reklamowe dla klientów).
  5. Zadbanie o schludność terenu przed magazynem, który położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie sklepu.

Czy konieczne zmiany będą kosztowne?

Zmiany nie będą kosztowne, a ich główną część stanowić będzie koszt wyprodukowania materiałów marketingowych reklamujących spółką: torby papierowe, długopisy, plakaty spółki do rozmieszczenia w sklepie, podkładka pod pieniądze na dziale kas z logo spółki.
Dodatkowym, jednorazowym kosztem będzie zakup listew cenowych na półki z produktami.

W opinii naszych ekspertów: nawiązać współpracę czy nie nawiązać?

Na podstawie przeprowadzonego audytu zarekomendowaliśmy spółce, nawiązanie współpracy z badanym sklepem. Dlaczego? Oprócz atutu szerokiej oferty warzyw i owoców sklep prowadzi również dodatkowe działania wyróżniające sklep na tle konkurencji: sprowadza produkty unikatowe, których nie znajdziemy w pobliskich sklepach (serek libański, hummus, domowe pasztety), jak również prowadzi sprzedaż ciepłych posiłków na wynos.
Co równie ważne, godnym polecenia jest nie tylko sam sklep, ale również jego właściciel: przedsiębiorczy (wymienione wyżej łączenie sprzedaży towarów z minibarem), zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości produktów (osobisty wybór towarów na  placu spółki) i mający pomysł jak wykorzystać szyld spółkina podniesienie prestiżu swojego sklepu (długopisy, podkładki pod bilon, plakaty z logiem spółki). Sklep posiada pewne braki w zakresie obsługi klienta, ale można je łatwo zlikwidować poprzez wprowadzenie i egzekwowanie SOK.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej – relacja ze szkolenia

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej to zadanie wymagające przemyślanej strategii i zaangażowania na wielu poziomach organizacji. Proces ten jest kluczowy dla zapewnienia wysokiej jakości nauczania, badań naukowych oraz efektywnego zarządzania i administracji. W erze globalizacji i ciągłych zmian technologicznych, uczelnie stają przed wyzwaniem nie tylko przyciągnięcia, ale i utrzymania wykwalifikowanych specjalistów, którzy będą w stanie przyczynić się do rozwoju instytucji i jej misji. Efektywne budowanie…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości - relacja ze szkolenia

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości to postać kluczowa dla sprawnego funkcjonowania każdej nieruchomości, niezależnie od jej przeznaczenia. To właśnie od jego umiejętności zarządczych, kompetencji technicznych i zdolności do efektywnego komunikowania się z zespołem oraz klientami zależy bezpieczeństwo, stan techniczny oraz wartość rynkowa obiektu. Dlatego też rola ta wymaga ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności, aby sprostać dynamicznie zmieniającym się wyzwaniom rynku nieruchomości. W…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie i współpraca w salonie samochodowym – relacja ze szkolenia

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji, kluczowym elementem sukcesu każdego salonu samochodowego jest nie tylko znajomość najnowszych trendów i technologii, ale także skuteczne zarządzanie oraz budowanie zespołu zdolnego do wyjątkowej współpracy. W odpowiedzi na te potrzeby, zostaliśmy wybrani, aby zorganizować szkolenie skierowane do menedżerów i pracowników jednego ze znanych w Polsce salonów samochodowych. Szkolenie miało na celu nie tylko rozwój umiejętności zarządczych, ale również wzmocnienie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.