Rola komunikacji wewnętrznej w procesie kształtowania wizerunku firmy

W pogoni za klientem wiele firm skupia się na prowadzeniu efektywnych działań reklamowych i marketingowych. Właściciele przedsiębiorstw często jednak zapominają, że potencjał firmy opiera się na komunikacji pomiędzy pracownikami. Częstokroć powstają „kolosy na glinianych nogach” i właśnie drobne potknięcia na etapie komunikacji prowadzi do upadku firmy. W obecnych czasach, gdzie mamy do czynienia z szybkim tempem zmian gospodarczych i społecznych, solidna komunikacja wewnętrzna stanowi o sukcesie organizacji. Ten właśnie rodzaj komunikacji odpowiada za dobrze poinformowaną i zespoloną obsadę firmy.

Cele komunikacji wewnętrznej

Komunikacja wewnętrzna polega na aktywnej wymianie informacji pomiędzy pracownikami w obrębie przedsiębiorstwa. Ten rodzaj komunikacji ma duży wpływ na kształtowanie dobrego wizerunku firmy. Poprzez usprawnienie przekazu następuje wzrost zaangażowania pracowników, identyfikacja personelu z organizacją oraz wzrost lojalności w stosunku do firmy. Ważnym efektem komunikacji wewnętrznej jest dobry przepływ informacji pomiędzy pracownikami – daje to efekt w postaci skonsolidowania zespołu. Dzięki sprawnej komunikacji wewnętrznej pracownicy identyfikują się z firmą – z jej misją i wizją. Personel odczuwa odpowiedzialność za stan firmy oraz skuteczność zespołu. Uzyskanie takiego efektu jest możliwe, gdy zachodzi spójność pomiędzy informacjami, jakie otrzymują pracownicy, a sytuacją przedsiębiorstwa i zamierzeniami zarządu lub kierownictwa. Idealnym stanem jest, gdy działania osób kierujących przedsiębiorstwem są zgodne z komunikatami, jakie docierają do pracowników, a wszelakie decyzje zarządu są realizowane zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami

Do góry, w dół i w poziomie – komunikacja w firmie

Strefa komunikowania się w firmie jest zależna od kierunku komunikacji. Można się komunikować w górę – do i od przełożonego; w dół – do i od podwładnego; w poziomie – pomiędzy członkami grupy. Nadanie porządku w komunikacji pozwala na uściślenie oczekiwań oraz na wyznaczenie niezbędnych umiejętności. Każdy kierunek, pomimo różnych perspektyw, ma podobne zadania, ponieważ uwzględnia przekaz informacji, jej odbiór, umacnianie relacji, koordynację działań, rozwiązywanie problemów w zakresie współdziałania pomiędzy zespołami. Warto korzystać ze wszystkich możliwych narzędzi komunikowania się w firmie, należy jednak pamiętać, że zadowalający efekt można osiągnąć po dokładnym opracowaniu komunikatów co do ich zawartości merytorycznej, jak i formalnej. Niezwykle ważne jest też przekazanie w odpowiednim czasie.

Szkolenia z obszaru komunikacji wewnętrznej

Warto i należy szkolić z komunikacji wewnętrznej zarówno siebie jak i pracowników, ponieważ sprawnie działająca komunikacja usprawnia funkcjonowanie firmy i buduje pozytywny wizerunek marki. Szkolenia dla pracowników oraz osób zajmujących się obsługą klienta podniosą efektywność komunikacji interpersonalnej. Uczestnictwo w takich warsztatach będzie też świetnym ćwiczeniem dla umiejętności świadomego zarządzania samym sobą i zbudowania prawidłowych relacji w zespole pracowniczym, zarówno w dziale, jak i w całym przedsiębiorstwie.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.