Rola komunikacji wewnętrznej w procesie kształtowania wizerunku firmy

W pogoni za klientem wiele firm skupia się na prowadzeniu efektywnych działań reklamowych i marketingowych. Właściciele przedsiębiorstw często jednak zapominają, że potencjał firmy opiera się na komunikacji pomiędzy pracownikami. Częstokroć powstają „kolosy na glinianych nogach” i właśnie drobne potknięcia na etapie komunikacji prowadzi do upadku firmy. W obecnych czasach, gdzie mamy do czynienia z szybkim tempem zmian gospodarczych i społecznych, solidna komunikacja wewnętrzna stanowi o sukcesie organizacji. Ten właśnie rodzaj komunikacji odpowiada za dobrze poinformowaną i zespoloną obsadę firmy.

Cele komunikacji wewnętrznej

Komunikacja wewnętrzna polega na aktywnej wymianie informacji pomiędzy pracownikami w obrębie przedsiębiorstwa. Ten rodzaj komunikacji ma duży wpływ na kształtowanie dobrego wizerunku firmy. Poprzez usprawnienie przekazu następuje wzrost zaangażowania pracowników, identyfikacja personelu z organizacją oraz wzrost lojalności w stosunku do firmy. Ważnym efektem komunikacji wewnętrznej jest dobry przepływ informacji pomiędzy pracownikami – daje to efekt w postaci skonsolidowania zespołu. Dzięki sprawnej komunikacji wewnętrznej pracownicy identyfikują się z firmą – z jej misją i wizją. Personel odczuwa odpowiedzialność za stan firmy oraz skuteczność zespołu. Uzyskanie takiego efektu jest możliwe, gdy zachodzi spójność pomiędzy informacjami, jakie otrzymują pracownicy, a sytuacją przedsiębiorstwa i zamierzeniami zarządu lub kierownictwa. Idealnym stanem jest, gdy działania osób kierujących przedsiębiorstwem są zgodne z komunikatami, jakie docierają do pracowników, a wszelakie decyzje zarządu są realizowane zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami

Do góry, w dół i w poziomie – komunikacja w firmie

Strefa komunikowania się w firmie jest zależna od kierunku komunikacji. Można się komunikować w górę – do i od przełożonego; w dół – do i od podwładnego; w poziomie – pomiędzy członkami grupy. Nadanie porządku w komunikacji pozwala na uściślenie oczekiwań oraz na wyznaczenie niezbędnych umiejętności. Każdy kierunek, pomimo różnych perspektyw, ma podobne zadania, ponieważ uwzględnia przekaz informacji, jej odbiór, umacnianie relacji, koordynację działań, rozwiązywanie problemów w zakresie współdziałania pomiędzy zespołami. Warto korzystać ze wszystkich możliwych narzędzi komunikowania się w firmie, należy jednak pamiętać, że zadowalający efekt można osiągnąć po dokładnym opracowaniu komunikatów co do ich zawartości merytorycznej, jak i formalnej. Niezwykle ważne jest też przekazanie w odpowiednim czasie.

Szkolenia z obszaru komunikacji wewnętrznej

Warto i należy szkolić z komunikacji wewnętrznej zarówno siebie jak i pracowników, ponieważ sprawnie działająca komunikacja usprawnia funkcjonowanie firmy i buduje pozytywny wizerunek marki. Szkolenia dla pracowników oraz osób zajmujących się obsługą klienta podniosą efektywność komunikacji interpersonalnej. Uczestnictwo w takich warsztatach będzie też świetnym ćwiczeniem dla umiejętności świadomego zarządzania samym sobą i zbudowania prawidłowych relacji w zespole pracowniczym, zarówno w dziale, jak i w całym przedsiębiorstwie.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie reklamacjami w transporcie i spedycji

Zarządzanie reklamacjami w transporcie i spedycji W branży transportowej i spedycyjnej, gdzie margines błędu jest niezwykle wąski, a satysfakcja klienta ma kluczowe znaczenie. Zarządzanie reklamacjami staje się nieodłącznym elementem codziennej działalności. Reklamacje, będące naturalnym skutkiem działalności każdego przedsiębiorstwa, mogą dotyczyć wielu aspektów. Od problemów z jakością usług po kwestie związane z logistyką i obsługą klienta. W tym kontekście, umiejętność skutecznego zarządzania reklamacjami…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Savoir vivre w recepcji hotelowej

Savoir vivre w recepcji hotelowej W erze cyfryzacji i automatyzacji, osobisty kontakt z gościem nabiera szczególnego znaczenia. Recepcja hotelowa, będąca sercem każdego obiektu noclegowego, staje się miejscem, gdzie savoir vivre nie jest jedynie dodatkiem, ale fundamentalną wartością, wpływającą na postrzeganie całego hotelu. Savoir vivre w recepcji hotelowej to sztuka, której opanowanie pozwala na budowanie harmonijnych relacji z gośćmi, zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań.…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych od podstaw

Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych od podstaw Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych to sztuka łączenia różnych elementów. Od wyboru odpowiedniej lokalizacji, przez komponowanie menu, aż po zapewnienie atrakcji i rozrywki na najwyższym poziomie. To także ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się trendów i preferencji klientów. Co wymaga nie tylko kreatywności, ale i gruntownej wiedzy z zakresu zarządzania eventami. W obliczu coraz większego zapotrzebowania na profesjonalną organizację różnego rodzaju imprez,…
dowiedz się więcej