Rola komunikacji wewnętrznej w procesie kształtowania wizerunku firmy

W pogoni za klientem wiele firm skupia się na prowadzeniu efektywnych działań reklamowych i marketingowych. Właściciele przedsiębiorstw często jednak zapominają, że potencjał firmy opiera się na komunikacji pomiędzy pracownikami. Częstokroć powstają „kolosy na glinianych nogach” i właśnie drobne potknięcia na etapie komunikacji prowadzi do upadku firmy. W obecnych czasach, gdzie mamy do czynienia z szybkim tempem zmian gospodarczych i społecznych, solidna komunikacja wewnętrzna stanowi o sukcesie organizacji. Ten właśnie rodzaj komunikacji odpowiada za dobrze poinformowaną i zespoloną obsadę firmy.

Cele komunikacji wewnętrznej

Komunikacja wewnętrzna polega na aktywnej wymianie informacji pomiędzy pracownikami w obrębie przedsiębiorstwa. Ten rodzaj komunikacji ma duży wpływ na kształtowanie dobrego wizerunku firmy. Poprzez usprawnienie przekazu następuje wzrost zaangażowania pracowników, identyfikacja personelu z organizacją oraz wzrost lojalności w stosunku do firmy. Ważnym efektem komunikacji wewnętrznej jest dobry przepływ informacji pomiędzy pracownikami – daje to efekt w postaci skonsolidowania zespołu. Dzięki sprawnej komunikacji wewnętrznej pracownicy identyfikują się z firmą – z jej misją i wizją. Personel odczuwa odpowiedzialność za stan firmy oraz skuteczność zespołu. Uzyskanie takiego efektu jest możliwe, gdy zachodzi spójność pomiędzy informacjami, jakie otrzymują pracownicy, a sytuacją przedsiębiorstwa i zamierzeniami zarządu lub kierownictwa. Idealnym stanem jest, gdy działania osób kierujących przedsiębiorstwem są zgodne z komunikatami, jakie docierają do pracowników, a wszelakie decyzje zarządu są realizowane zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami

Do góry, w dół i w poziomie – komunikacja w firmie

Strefa komunikowania się w firmie jest zależna od kierunku komunikacji. Można się komunikować w górę – do i od przełożonego; w dół – do i od podwładnego; w poziomie – pomiędzy członkami grupy. Nadanie porządku w komunikacji pozwala na uściślenie oczekiwań oraz na wyznaczenie niezbędnych umiejętności. Każdy kierunek, pomimo różnych perspektyw, ma podobne zadania, ponieważ uwzględnia przekaz informacji, jej odbiór, umacnianie relacji, koordynację działań, rozwiązywanie problemów w zakresie współdziałania pomiędzy zespołami. Warto korzystać ze wszystkich możliwych narzędzi komunikowania się w firmie, należy jednak pamiętać, że zadowalający efekt można osiągnąć po dokładnym opracowaniu komunikatów co do ich zawartości merytorycznej, jak i formalnej. Niezwykle ważne jest też przekazanie w odpowiednim czasie.

Szkolenia z obszaru komunikacji wewnętrznej

Warto i należy szkolić z komunikacji wewnętrznej zarówno siebie jak i pracowników, ponieważ sprawnie działająca komunikacja usprawnia funkcjonowanie firmy i buduje pozytywny wizerunek marki. Szkolenia dla pracowników oraz osób zajmujących się obsługą klienta podniosą efektywność komunikacji interpersonalnej. Uczestnictwo w takich warsztatach będzie też świetnym ćwiczeniem dla umiejętności świadomego zarządzania samym sobą i zbudowania prawidłowych relacji w zespole pracowniczym, zarówno w dziale, jak i w całym przedsiębiorstwie.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać zmianami na rynku pracy?

Jak zarządzać zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy? Współcześni przedsiębiorcy zmagają się z różnymi wyzwaniami. Utrzymanie wysokiej pozycji w branży oraz stały rozwój wymagają elastycznego podejścia. Konieczne jest bowiem wdrażanie nowych rozwiązań i dostosowanie się do tego, co dzieje się na rynku pracy. Często od tego, jak firma radzi sobie z nowymi sytuacjami, zależy, czy jest w stanie się utrzymać. Dowiedz się zatem, na czym polega skuteczne zarządzanie zmianą…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Prospecting w firmie ogrodniczej - relacja ze szkolenia

Prospecting w firmie ogrodniczej Prospecting w firmie ogrodniczej, czyli pozyskiwanie potencjalnych klientów, jest kluczowym elementem skutecznej strategii sprzedażowej. Niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę ogrodniczą od lat, czy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę w tym sektorze, umiejętność skutecznego prospectingu może mieć ogromne znaczenie dla rozwoju i sukcesu Twojego przedsiębiorstwa. W dzisiejszym konkurencyjnym świecie, gdzie branża ogrodnicza rozwija się w szybkim tempie, umiejętność…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie potencjałem firmy i pracowników. Jak robić to skutecznie?

Zarządzanie potencjałem firmy i pracowników. Jak robić to skutecznie? Każdy biznes to pewien rodzaj relacji. Zależności między pracodawcą a pracownikami mają olbrzymi wpływ na to, jak funkcjonuje cała organizacja. Dlatego też stworzenie zgranego zespołu to element, do którego dąży większość osób zarządzających tzw. zasobami ludzkimi. Świadomość potencjału zatrudnionych pozwala też skutecznie reagować w trudnych sytuacjach i znajdować satysfakcjonujące rozwiązania. Dowiedz się,…
dowiedz się więcej