Rola komunikacji wewnętrznej w procesie kształtowania wizerunku firmy

W pogoni za klientem wiele firm skupia się na prowadzeniu efektywnych działań reklamowych i marketingowych. Właściciele przedsiębiorstw często jednak zapominają, że potencjał firmy opiera się na komunikacji pomiędzy pracownikami. Częstokroć powstają „kolosy na glinianych nogach” i właśnie drobne potknięcia na etapie komunikacji prowadzi do upadku firmy. W obecnych czasach, gdzie mamy do czynienia z szybkim tempem zmian gospodarczych i społecznych, solidna komunikacja wewnętrzna stanowi o sukcesie organizacji. Ten właśnie rodzaj komunikacji odpowiada za dobrze poinformowaną i zespoloną obsadę firmy.

Cele komunikacji wewnętrznej

Komunikacja wewnętrzna polega na aktywnej wymianie informacji pomiędzy pracownikami w obrębie przedsiębiorstwa. Ten rodzaj komunikacji ma duży wpływ na kształtowanie dobrego wizerunku firmy. Poprzez usprawnienie przekazu następuje wzrost zaangażowania pracowników, identyfikacja personelu z organizacją oraz wzrost lojalności w stosunku do firmy. Ważnym efektem komunikacji wewnętrznej jest dobry przepływ informacji pomiędzy pracownikami – daje to efekt w postaci skonsolidowania zespołu. Dzięki sprawnej komunikacji wewnętrznej pracownicy identyfikują się z firmą – z jej misją i wizją. Personel odczuwa odpowiedzialność za stan firmy oraz skuteczność zespołu. Uzyskanie takiego efektu jest możliwe, gdy zachodzi spójność pomiędzy informacjami, jakie otrzymują pracownicy, a sytuacją przedsiębiorstwa i zamierzeniami zarządu lub kierownictwa. Idealnym stanem jest, gdy działania osób kierujących przedsiębiorstwem są zgodne z komunikatami, jakie docierają do pracowników, a wszelakie decyzje zarządu są realizowane zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami

Do góry, w dół i w poziomie – komunikacja w firmie

Strefa komunikowania się w firmie jest zależna od kierunku komunikacji. Można się komunikować w górę – do i od przełożonego; w dół – do i od podwładnego; w poziomie – pomiędzy członkami grupy. Nadanie porządku w komunikacji pozwala na uściślenie oczekiwań oraz na wyznaczenie niezbędnych umiejętności. Każdy kierunek, pomimo różnych perspektyw, ma podobne zadania, ponieważ uwzględnia przekaz informacji, jej odbiór, umacnianie relacji, koordynację działań, rozwiązywanie problemów w zakresie współdziałania pomiędzy zespołami. Warto korzystać ze wszystkich możliwych narzędzi komunikowania się w firmie, należy jednak pamiętać, że zadowalający efekt można osiągnąć po dokładnym opracowaniu komunikatów co do ich zawartości merytorycznej, jak i formalnej. Niezwykle ważne jest też przekazanie w odpowiednim czasie.

Szkolenia z obszaru komunikacji wewnętrznej

Warto i należy szkolić z komunikacji wewnętrznej zarówno siebie jak i pracowników, ponieważ sprawnie działająca komunikacja usprawnia funkcjonowanie firmy i buduje pozytywny wizerunek marki. Szkolenia dla pracowników oraz osób zajmujących się obsługą klienta podniosą efektywność komunikacji interpersonalnej. Uczestnictwo w takich warsztatach będzie też świetnym ćwiczeniem dla umiejętności świadomego zarządzania samym sobą i zbudowania prawidłowych relacji w zespole pracowniczym, zarówno w dziale, jak i w całym przedsiębiorstwie.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Współpraca z klientem w branży produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Współpraca z klientem stanowi fundament skutecznego funkcjonowania organizacji w każdej branży. Jest to proces, który wymaga od uczestników nie tylko gotowości do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, ale również otwartości na opinie i potrzeby innych. W ramach tego procesu kluczowe jest budowanie wzajemnego zaufania, co przyczynia się do efektywniejszego rozwiązywania problemów i osiągania wspólnych celów. Współpraca w branży produkcyjnej nabiera szczególnego znaczenia, ponieważ bezpośrednio przekłada się na jakość oferowanych…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Sztuka prezentacji w firmie zarządzającej projektami – relacja ze szkolenia

Sztuka prezentacji w firmie zarządzającej projektami jest nie tylko wyzwaniem, ale przede wszystkim kluczową umiejętnością, która decyduje o efektywności komunikacji między zespołami, klientami, a także wewnętrznymi i zewnętrznymi interesariuszami. W kontekście dynamicznego świata zarządzania projektami, gdzie decyzje muszą być podejmowane szybko, a informacje przekazywane w sposób jasny i przekonujący, umiejętność skutecznej prezentacji staje się fundamentem sukcesu. Nasze szkolenie dla jednej z firm zarządzających projektami,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Motywowanie zespołu w branży produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Motywowanie zespołu w branży produkcyjnej jest nie tylko wyzwaniem, ale także koniecznością, by osiągać założone cele produkcyjne i utrzymywać wysoką jakość pracy. W obliczu ciągle rosnących wymagań rynkowych, dynamicznego rozwoju technologii oraz zmieniających się oczekiwań pracowników, menedżerowie i liderzy stoją przed zadaniem nieustannego poszukiwania skutecznych metod motywacyjnych. Właściwe podejście do motywacji może znacząco wpłynąć na efektywność pracy, zadowolenie zespołu oraz redukcję absencji…
dowiedz się więcej