W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Audyt sklepu a merchandising

Audyt sklepu detalicznego to czynność, którą powinno wykonywać się cyklicznie – nawet najlepiej zaaranżowana przestrzeń z czasem traci swoje walory, a na rynek wchodzą coraz to nowsze techniki wystawiennicze, które pomogą nam uzyskać lepsze efekty biznesowe. Szczególnie mocno uwidacznia się to w kwestii merchandisingu, który zdaje się wyrastać na jeden z najważniejszych elementów dobrze zaaranżowanej przestrzeni handlowej.

Co to jest audyt sklepu? Audyt sklepu jest pojęciem bardzo szerokim, w którym zawiera się profesjonalna analiza wszystkich obszarów działalności placówki. Audytowi powinny podlegać między innymi wygląd zewnętrzny sklepu, ekspozycja towaru, mechanizmy sprzedaży (w tym promocje, rabaty) i standardy obsługi klienta. Wszystkie te kwestie mają znaczący wpływ na efekt końcowy, w postaci zwiększenia obrotów w sklepie.

Kto powinien przeprowadzać audyt sklepu? Najlepiej jest zaangażować firmę konsultingową, która specjalizuje się w konkretnej branży. Inaczej będą bowiem wyglądały pewne mechanizmy w sklepie spożywczym, a inaczej w hurtowni chemicznej. Zwracając się do profesjonalistów, których działanie poparte jest certyfikatami i rekomendacjami, możemy liczyć na rzetelną analizę naszych działań, wzbogaconą o sprawdzone, spersonalizowane rozwiązania ewentualnych problemów.

Merchandising, jako istotny element audytu

Z uwagi na fakt, że większość sklepów to samoobsługowe placówki detaliczne, w których klienci sami poruszają się między półkami i mają możliwość dotknięcia produktów przed zakupem, bardzo istotnym elementem audytu sklepu są kwestie merchandisignowe, czyli związane z odpowiednią ekspozycją towarów. Tego typu analiza obejmuje między innymi:

  • weryfikację obecności i umieszczenia materiałów reklamowych,
  • weryfikację oznakowania zewnętrznego obiektu oraz poszczególnych części sklepu,
  • kwestie związane z odpowiednim magazynowaniem produktów,
  • sprawdzenie zasadności używania niektórych materiałów wystawienniczych,
  • wykonanie odpowiedniej dokumentacji,
  • zaprojektowanie usprawnień w wyżej wymienionych obszarach.

Sztuka merchandisingu to wszystkie działania, które zmierzają do jak najlepszej ekspozycji towaru na półkach i innych formach wystawienniczych, dzięki czemu dajemy sobie szansę na zwiększenie sprzedaży określonych grup produktowych. Eksperci w trakcie audytu nie tylko zwracają uwagę na niedociągnięcia w tym zakresie, ale też doradzają rozwiązania zgodne z najnowszymi trendami i osiągnięciami nauki. Niejednokrotnie wykorzystywane są tutaj mechanizmy związane z psychologią, która podpowiada nam na co ludzie zwracają uwagę w konkretnych sytuacjach oraz dlaczego pewne rzeczy są dla nich bardziej atrakcyjne, niż inne.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej