W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Daj się oczarować w kwiaciarni

Merchandising w kwiaciarni opiera się oczywiście w dużej mierze na doznaniach estetycznych klientów. Jednak, niewątpliwie, jest to miejsce wyjątkowe – mocniej niż w innych placówkach handlowych na wierzch wybija się zasada, że tu sprzedaje się nie produkty lecz emocje.

Faktycznie, w kwiaciarni nie tylko kupujemy kwiaty. Zdobywamy dzięki nim uśmiech matki, niespodziankę dla żony, okaz wdzięczności dla współpracownika, czy też piękniejsze wnętrze. Kwiaty kojarzą nam się z wyjątkowymi okazjami, bliskimi osobami i ciepłymi uczuciami. I właśnie próbkę tych doznań klient powinien otrzymać w kwiaciarni podczas zakupu.

Pierwszym elementem, z którym styka się klient jest witryna lub, jeśli aura na to pozwala, wystawa zewnętrzna. Odpowiednio skomponowania ekspozycja zaprasza i zachęca klienta do wejścia – także tego, który początkowo w ogólnie nie zamierzał odwiedzić kwiaciarni.

Ekspozycja zewnętrzna czy wystawowa powinna więc być niewątpliwie atrakcyjna estetycznie. Jednocześnie tworząc ją warto trzymać się paru podstawowych zasad. Żaden produkt nie może znaleźć się w witrynie przypadkowo, wszystkie elementy powinny stanowić przemyślaną kompozycję. Należy oprzeć się pokusie wyeksponowania nadmiernej ilości produktów, ponieważ chaos i tłok nie przyciągają, a raczej odpychają klienta. Witryna powinna się często zmieniać i odzwierciedlać panujące aktualnie trendy dekoracyjne i florystyczne. Oczywiście niewykonalne jest, aby kompozycje z naszej ekspozycji pełni odpowiadały wszystkim klientom, ale powinniśmy zadbać o to, aby dla każdego z nich stanowiły inspirację.

Zarówno w ekspozycji zewnętrznej, jak i wewnętrznej obowiązuje zasada trzech kolorów. Witryna i wszystkie strefy ekspozycyjne w kwiaciarni powinny mieścić się w przemyślanej gamie trzech wiodących kolorów, ponieważ tyle jest w stanie przetworzyć ludzkie oko w jednej chwili.

Ponadto powinniśmy dobrze przemyśleć prezentowane przez nas zestawienia produktów. Połączenia towarów, które przedstawiamy klientowi powinny stanowić powiązania, które uchwyci on i zrozumie w sposób naturalny i intuicyjny (zgodnie z tzw. zasadą asocjacji, czyli skojarzeń). Tylko w ten sposób ekspozycja zyska potencjał zachęcającej do sprzedaży, a nie narzucającej ją.

W kwiaciarni sprawdzają się także podstawowe i ogólne zasady merchandisingu, takie jak np. zasada prawej ręki. Klienci zwracają większa uwagę na ekspozycję znajdującą się po ich prawej stronie. Jednocześnie kiedy śledzą półkę, ich wzrok przesuwa się od lewej do prawej strony, tak jak np. podczas czytania książki. Warto mieć to na uwadze planując ich aranżację w kwiaciarni. Na półkach lepiej sprawdzają się także ekspozycje przestrzenne niż płaskie, ponieważ są bardziej atrakcyjne dla ludzkiego oka.

Można śmiało powiedzieć, że osoba która kreuje ekspozycję w kwiaciarni ma pod pewnymi względami ułatwione zadanie, gdyż wyposażona jest w piękne narzędzia. Jednocześnie w naturze ludzkiej leży zamiłowanie do zieleni – lubimy patrzeć na kwiaty i lepiej czujemy się, przebywając w ich towarzystwie. Sztuka polega więc na tym, aby wydobyć z roślin to, co najlepsze – stworzyć kompozycje, które podkreślą, a nie przytłoczą jej piękno.

Przeczytaj również:

Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia w województwie śląskim 2025

Dlaczego warto inwestować w rozwój pracowników na Śląsku w 2025 roku? Inwestowanie w rozwój zespołu to już nie luksus, a konieczność. W obliczu transformacji gospodarczej, szczególnie w regionie takim jak Śląsk, firmy muszą stawiać na nowe kompetencje, zwłaszcza te związane z “zieloną gospodarką” i cyfryzacją. Podnoszenie kwalifikacji pracowników bezpośrednio przekłada się na innowacyjność, efektywność i zdolność do konkurowania na coraz bardziej wymagającym rynku. To strategiczna decyzja, która buduje wartość firmy na lata.…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie do szkoleń?

W 2025 roku firmy mogą skorzystać z programów takich jak KFS, BUR czy Akademia Menadżera HR. Wysokość dofinansowania sięga nawet 100%, a proces aplikacji zależy od wybranego programu i regionu. W świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.