W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Dlaczego każda firma powinna zadbać o aranżację powierzchni sprzedaży?

Wszyscy jesteśmy konsumentami. Niezależnie od tego, czy zakupy sprawiają nam przyjemność, czy też nie przepadamy za krążeniem wśród sklepowych półek, każdy z nas jest zmuszony do częstego przemierzania samów, marketów i supermarketów w poszukiwaniu artykułów pierwszej potrzeby. Jak zatem sprawić aby nasi klienci chętnie robili zakupy właśnie w naszym sklepie oraz wychodzili z niego z dobrym samopoczuciem?

Odpowiedzią jest merchandising , czyli sztuka zarządzania ekspozycją. Za terminem tym nie kryją się jedynie, jak zwykło się uważać, sposoby układania towaru na półkach. Jest to pojęcie znacznie szersze. Termin pochodzi od angielskiego słowa merchandise, które można tłumaczyć jako .‘dobra na sprzedaż’ , ‘towary’, ale też ‘promowanie’, ‘handlowanie’. Merchandising obejmuje więc szereg działań wspierających sprzedaż produktu poprzez zarządzanie jego jakością, wyglądem, sprzedażą oraz miejscem i sposobem eksponowania.

Czym zajmuje się merchandising?

Leksykon merchandisngu dzieli narzędzia służące sprzedawcom do osiągania celów merchandisingowych na kilka sposobów. Podział, który przytoczę, najlepiej obrazuje, że merchandising jest dziedziną rozbudowaną, która częściowo pokrywa się z innymi działaniami handlowymi oraz ściśle się z nimi wiąże.

Pierwsza kategoria to instrumenty strukturyzacji, która obejmuje lokalizację i formę sklepu, obszar jego działania oraz wielkość przedsiębiorstwa i jego placówek. Druga kategoria, czyli instrumenty działania zawiera w sobie takie elementy jak: towar, asortyment, marka, cena, rabat, a także warunki sprzedaży. Trzecia kategoria to wszystkie narzędzia komunikacji, wśród których wymienia się aranżację sklepów, prezentację towarów, promocję sprzedaży i reklamę, działania public relations oraz, co ciekawe, personel sprzedający.

Merchandising obejmuje więc cały zintegrowany system wiedzy i działań, które mają za zadanie wspierać proces sprzedaży towarów.

Dla kogo działania merchandisingowe?

Dla każdego! Być może odpowiedź ta jest zaskakująca, ale każda osoba, która zajmuje się sprzedażą dóbr, towarów czy usług zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i w sieci powinna znać oraz stosować zasady odpowiedniego zarządzania eskpozycją. Dynamicznie zmieniający się rynek sprawia, że nie jest łatwo wyróżnić się na tle konkurencji i przekonać klienta, że warto kupować właśnie u nas. Merchandising pomaga skutecznie handlować towarami i jednocześnie zadbać o to, aby zakupy w naszym sklepie wywarły na kliencie przyjemne wrażenie.

Jeśli interesuje Cię temat merchandisigu, zapraszamy do śledzenia naszej nowej, cotygodniowej serii W ŚWIECIE MERCHANDISINGU, w której znajdziesz ciekawostki dotyczące sztuki zarządzania ekspozycją oraz praktyczne porady na temat jej stosowania!

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.