W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Ekspozycja dla dzieci

Wszyscy wiemy, jaką radość daje nam przebywanie z dziećmi. Ile przyjemności jest ze wspólnego spędzania wolnego czasu. Pod jednym warunkiem – że nie zabieramy pociech na zakupy. Natychmiast przypominają się im wszystkie najświeższe reklamy telewizyjne – od zabawek, przez gadżety, aż po ulubione łakocie. A sprzedawca z szelmowskim uśmiechem zaciera ręce, bo po mistrzowsku wykonany merchandising nie daje dziś dorosłemu najmniejszych szans, jeśli tylko wejdzie do punktu sprzedaży z małoletnimi podopiecznymi. Asertywność – to słowo zostaje przed wejściem do sklepu. Włącza się natomiast opcja: bezradność. Ekspozycja dla dzieci – to co dla handlowca jest zbawieniem, przekleństwem bywa dla rodzica.

Oczywiście, merchandising asortymentu skierowanego do młodych klientów może odbywać się w dwojaki sposób. Pierwszy w bezwzględny sposób manipuluje niedoświadczonym umysłem, wystawiając dziecko na ewidentne pułapki . Produkty reklamowane w telewizji lądują w bezpośrednim kontakcie wzrokowym, czyli na wysokości metr – półtora. Najmodniejsze zabawki w ilości masowej sytuowane są w najlepszych strefach sklepu. Narzędzia multimedialne podkreślają, że wybrany asortyment należy do dziecięcego absolutnego „must-have”. Zabawa ceną również ma znaczenie. Na wysokości wzroku dorosłego umieszcza się wtedy towary o przeciętnej wartości, natomiast zabawki lub produkty droższe (acz strategiczne dla sprzedawcy) stawia się pół metra niżej – na wysokości wzroku dziecka. Rozwiązania merchandisingowe wywierające taką presję na podświadomość dziecka szybko wychwytują jednak dorośli i nieładne praktyki kończą się najczęściej finalizacją zakupów w innym punkcie. Dlatego polecany jest jednak drugi sposób – bardziej subtelny i raczej sugestywny niż perswazyjny.

Merchandising jako forma prezentacji produktu, jego zalet, jest bardziej oczekiwana przez odbiorców. Nie oznacza to oczywiście, że sprzedawca wyzbywa się technik wywierania wpływu na decyzje zakupowe – taki merchandising nie spełniałby w ogóle swojej roli. Zasady takie jak multifacing, reguła pionowych bloków kategorii, pielęgnacja dobrych i złych stref absolutnie wpisują się również w zarządzanie półką dla dzieci. Czystość intencji wymaga jednak, by działy lub regały przeznaczone dla najmłodszych były odpowiednio oznaczone.

Efektywne zarządzanie powierzchnią sprzedaży wymaga oczywiście odpowiedniego usytuowania alejki lub działu dziecięcego, w bezpośrednim sąsiedztwie produktów spójnych – aby kształtować łańcuch decyzyjny nie tylko dziecka, ale również rodzica. Obok zabawek można ustawić słodycze, płatki śniadaniowe, czekolady, serki homogenizowane, soczki dla dzieci itp.

Merchandising może również posłużyć do przekonania rodzica do zakupu towaru dla dziecka. Stąd coraz częstsza obecność w sklepach takich narzędzi jak ekrany LED lub ramki multimedialne, prezentujące sekundowe reportaże, prezentujące np. prozdrowotne działanie herbatki dla dzieci lub edukacyjne walory danej zabawki. Niektóre ekspozycje, przy współpracy producentów, mogą uniwersalnie oddziaływać na dorosłego i dziecko jednocześnie. Tak działa na przykład często stosowany wybieg marketingowy płatków śniadaniowych. Można zaobserwować, że uśmiechnięte postacie namalowane na pudełkach i opakowaniach zerkają pod lekkim kątem w dół. Jest to świadomy trick: wzrok tych postaci spotyka się bezpośrednio ze wzrokiem dziecka, idącego alejką sklepową. Opakowania merchandiser ustawia celowo nieco wyżej – tak aby dorosły zwrócił uwagę na kolorowy i zdrowy produkt śniadaniowy. Nawet jeżeli dziecko nie zwróci uwagi lub, zupełnie nieopatrznie, dorosły nie weźmie na zakupy dziecka – merchandising robi swoje.

Ekspozycje dla dzieci cechują się równie wymyślnymi rozwiązaniami, co przestrzeń handlowa przeznaczona dla dorosłych. Maluchy reagują jednak zupełnie inaczej na sugestywny merchandising, o czym powinni pamiętać zarówno rodzice, jak i handlowcy.

Udanych zakupów, z dziećmi czy bez!

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Techniki sprzedaży – 10 technik sprzedażowych, których nie uczą w szkołach

Szkolenie umiejętności sprzedaży jest istotne w wielu zawodach, zwłaszcza związanych z handlem i obsługą klienta. Obecnie zawód handlowca czy też account managera zyskuje na popularności. Tego rodzaju osoby są zatrudniane w firmach o niemal każdej specjalizacji. Spełnienie stawianych wymagań dotyczących targetów nie należy jednak do prostych zadań. W codzienne obowiązki włożyć trzeba niemały wysiłek. Twoja praca może stać się znacznie prostsza, gdy…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Jakie są techniki zarządzania?

Zarządzanie jest jednym z kluczowych elementów sukcesu w środowisku biznesowym. Pozwala ułożyć i usprawnić procesy, a tym samym przekłada się na poprawę efektywności. Nie ma jednak uniwersalnych zasad czy metod zarządzania, które pozwalają na odpowiednie zaplanowanie pracy w każdej branży czy firmie. Istnieją jednak różne techniki zarządzania, jakie można w nich wdrożyć. Poznaj zatem podstawowe z nich i sprawdź, jak mogą polepszyć wykonywanie codziennych zadań. Podstawowe…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Jakie są najlepsze szkolenia sprzedażowe? Lista szkoleń, na które warto się zapisać

Jesteś handlowcem i chcesz polepszyć swoje umiejętności sprzedażowe? A może prowadzisz firmę i zależy Ci na poszerzeniu kompetencji Twojego zespołu ds. obsługi klienta? W obu przypadkach warto postawić na profesjonalne szkolenia biznesowe. Jak wybrać właściwe spośród tak bogatej oferty? Podpowiadamy, jakie są najlepsze szkolenia sprzedażowe i kiedy warto z nich skorzystać. Najlepsze szkolenia sprzedażowe – czego uczą? Najlepsze szkolenia sprzedażowe obejmują szeroki…
dowiedz się więcej