W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Ekspozycje dodatkowe w sklepie – najczęściej popełniane błędy

Obecnie zastosowanie ekspozycji dodatkowych w merchandisingu nie jest elementem przewagi konkurencyjnej, ale standardem. Wiele jednak zależy od tego, w jaki sposób podejdziemy do ich rozmieszczenia oraz odpowiedniego przygotowania – w tym aspekcie możemy zarówno bardzo dużo zyskać, jak i zepsuć. Sprawdźmy zatem, czego warto unikać w tym zakresie.

Kiedy ekspozycja dodatkowa nie pomaga produktowi?

Pomimo niezaprzeczalnych zalet stosowanie ekspozycji dodatkowej, w wielu sklepach widuje się wciąż nieudolne próby ich wykorzystania, które zamiast odpowiednio pozycjonować produkt w świadomości klienta, zakłócają jego odbiór lub zniechęcają do zakupu. Jakich błędów należy zatem unikać?

1. Ekspozycja utrudniająca poruszanie się po sklepie
Największym i najczęściej popełnianym błędem jest umieszczanie elementów ekspozycji w takim miejscu, które utrudnia przemieszczanie się klientów po placówce handlowej. Zwykle zdarza się to w małych sklepikach, gdzie miejsca na wystawienie towaru jest bardzo mało, lub w supermarketach, gdzie niejednokrotnie dodatkowe artykuły umieszczane są na środku alejek. Jeśli ścieżka jest odpowiednio szeroka (na tyle, by po obu stronach ekspozycji zmieścił się wózek sklepowy), to problemu w zasadzie nie ma. Czasem jednak kontenery czy koszyki są na tyle duże, że znacząco utrudniają przejechanie obok nich, a wtedy klienci raczej starają się omijać szerokim łukiem takie miejsca, w obawie przed „zakorkowaniem” ciągu komunikacyjnego.

2. Nieestetyczny wygląd ekspozycji
Kolejnym problemem jest brak należytej staranności w zachowaniu odpowiedniego wyglądu elementów ekspozycyjnych. Ile to razy zdarzało się nam trafić na środku alejki na zwykły, kartonowy, częściowo rozerwany pojemnik, w którym leżały nieuporządkowane lub co gorsza częściowo zniszczone produkty? Szczególnie negatywnie taka sytuacja wpływa na asortyment wymagający eleganckiego zaprezentowania (np. odzież) lub podatny na zniszczenie (np. jajka).

3. Brak odpowiedniego wyróżnienia
Zdarza się, że mimo zastosowania estetycznej ekspozycji dodatkowej, nie przynosi ona oczekiwanych rezultatów. Należy wówczas zastanowić się czy w wystarczającym stopniu wyróżnia się ona wśród okolicznych produktów. Niejednokrotnie bowiem bywa tak, że projektowana jest ona przez grafika, który nie ma świadomości jak wygląda cała półka i choć standy czy inne materiały POS same w sobie wyglądają bardzo atrakcyjnie, to w konkretnej alejce „giną” pośród konkurencji.

Przy korzystaniu z ekspozycji dodatkowej należy brać pod uwagę szereg czynników, które sprawią, że będzie ona efektywnym zabiegiem merchandisingowym. Jedno jest wszakże pewne – popełnienie któregokolwiek z powyższych błędów, znacząco utrudni nam osiągnięcie zamierzonych celów.

Przeczytaj również:

Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia w województwie śląskim 2025

Dlaczego warto inwestować w rozwój pracowników na Śląsku w 2025 roku? Inwestowanie w rozwój zespołu to już nie luksus, a konieczność. W obliczu transformacji gospodarczej, szczególnie w regionie takim jak Śląsk, firmy muszą stawiać na nowe kompetencje, zwłaszcza te związane z “zieloną gospodarką” i cyfryzacją. Podnoszenie kwalifikacji pracowników bezpośrednio przekłada się na innowacyjność, efektywność i zdolność do konkurowania na coraz bardziej wymagającym rynku. To strategiczna decyzja, która buduje wartość firmy na lata.…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie do szkoleń?

W 2025 roku firmy mogą skorzystać z programów takich jak KFS, BUR czy Akademia Menadżera HR. Wysokość dofinansowania sięga nawet 100%, a proces aplikacji zależy od wybranego programu i regionu. W świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.