W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Kolory w merchandisingu – dlaczego są ważne?

Kolory odgrywają kolosalną rolę w naszym życiu. W pracy, w domu, w sypialni, za oknem. Wie o tym każdy, kto dziecku pomalował pokój na jaskrawo żółto. Nasza percepcja zaprogramowana jest w taki sposób, że reagujemy emocjonalnie na bodźce zewnętrzne. Kolor stanowi jeden z takich właśnie bodźców – impulsów, które komórki nerwowe przetwarzają w ściśle określony sposób. Stąd też, w niektórych wnętrzach czujemy się swobodnie i komfortowo, a w innych będziemy podenerwowani. Visual merchandising czerpie pełnymi garściami z tej wiedzy, aranżując przestrzeń sprzedaży z wykorzystaniem kolorów przyswajanych przez konsumenta najlepiej.

Pracując w punkcie sprzedaży, można grać emocjami klientów. Czasem nieświadomie – niewłaściwie łącząc kolory i ustawiając towar wbrew podstawowym zasadom merchandisingu. Wtedy powstaje ryzyko, że klient nie wróci do takiego sklepu. Bo odczuł chaos na półce, bo nie mógł nic znaleźć, bo zmęczył się patrząc na pstrokate kolory opakowań, ustawionych błędnie obok siebie. Niektóre połączenia barw nie tylko powodują dyskomfort – one wręcz uderzają w zmysły odbiorcy i nie pozwalają się skupić. Po takiej wizycie w punkcie gdzie ściany nieładnie skontrastowano z meblami a barwy na opakowaniach tworzą kumulację nie do zniesienia, konsument będzie długo pamiętał żeby ten sklep omijać szerokim łukiem. To pewne.

Visual merchandising określa między innymi szereg zasad odnoszących się do łączenia barw, ich walorów oraz nasycenia. Podstawą tej teorii jest zasada, w myśl której oko ludzkie bez dyskomfortu może zapamiętać trzy barwy jednocześnie. Oczywiście, zgodnie ze sobą skomponowane – według spójności na palecie barw. Dlatego aranżacje na półce według najlepszych praktyk są oparte na zasadzie powtarzalności barw, maksymalnie trzech – w formie szachownicy. Ustawione w ten sposób produkty są łatwo zauważalne przez klienta i powodują poczucie ładu i porządku. Jeżeli do tego ekspozycja ma cechy reguły multifacingu lub na przykład wykorzystuje pionowe bloki kategorii – merchandising można uznać za zrobiony na piątkę.

Ciekawa gra kolorami polega na cyklicznej zmianie wystawy, w oparciu o kilka prostych technik. Towary z różnych kategorii ustawia się według jednej kolorystyki, przy czym zmiana następować powinna zawsze na kolor z przeciwległego miejsca na palecie barw. Można bawić się odcieniami, urozmaicając półkę – wykorzystując ciepłe lub zimne kolory łatwo jest wizualnie powiększyć lub zmniejszyć optycznie wystawę.

Techniki visual – merchandisingowe należy stosować współgrając z kolorystyką wnętrza. Nie należy używać w sklepie barw mocno kontrastujących ze ścianami, bo może okazać się że klient zupełnie nie zwróci uwagi na atuty oferty. Barwy stosowane w punkcie sprzedaży wpływają ponadto na odczucia i samopoczucie klientów oraz personelu. Odcienie szarego i niebieskiego – istotne w relacjach biznesowych – w punkcie sprzedaży detalicznej nie sprawdzą się, bowiem wpływają na zmniejszenie efektywności pracowników. Nastrój poprawiają z kolei żółty i pomarańczowy – warto zwrócić uwagę jak wiele opakowań zawiera te barwy. Brąz i błękit wspomagają koncentrację – co będzie plusem przy kasach, ale minusem na sali sprzedaży. Ciemne kolory optycznie zmniejszają, jaśniejsze – powiększają. Warto pamiętać o tych zasadach, planując merchandising w swoich punktach.

Powodzenia!

Przeczytaj również:

Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia w województwie śląskim 2025

Dlaczego warto inwestować w rozwój pracowników na Śląsku w 2025 roku? Inwestowanie w rozwój zespołu to już nie luksus, a konieczność. W obliczu transformacji gospodarczej, szczególnie w regionie takim jak Śląsk, firmy muszą stawiać na nowe kompetencje, zwłaszcza te związane z “zieloną gospodarką” i cyfryzacją. Podnoszenie kwalifikacji pracowników bezpośrednio przekłada się na innowacyjność, efektywność i zdolność do konkurowania na coraz bardziej wymagającym rynku. To strategiczna decyzja, która buduje wartość firmy na lata.…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie do szkoleń?

W 2025 roku firmy mogą skorzystać z programów takich jak KFS, BUR czy Akademia Menadżera HR. Wysokość dofinansowania sięga nawet 100%, a proces aplikacji zależy od wybranego programu i regionu. W świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.