W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Korzenie merchandisingu

O merchandisingu powiedziano i napisano już naprawdę wiele. My także staramy się naświetlić różne jego oblicza w cotygodniowej serii artykułów W ŚWIECIE MERCHANDISINGU.

Aby jak najlepiej przyswoić idee i działania z obszaru merchandisingu warto powrócić na chwilę do korzeni i zastanowić się nad pochodzeniem oraz znaczeniem terminu. Dlatego w tym tygodniu zapraszamy w podróż w etymologiczno – semantyczną  sferę tego pojęcia.

Słowo merchandising pochodzi od angielskiego słowa merchandise, które oznacza dobro przeznaczone na sprzedaż, czyli produkt, towar, czy też wytwór. Angielski czasownik to merchandise, któryoznacza handlować, promować, w znacznym stopniu przybliża znaczenie terminu.

Termin merchandising posiada dwa znaczenia. Pierwsze utożsamiane jest z gałęzią marketingu, w której w centrum uwagi stawia się znak towarowy, postaci i symbole, kojarzone z określonym produktem. Celem tych działań jest poprawa efektów sprzedaży produktu, który został nimi objęty.

Drugie znaczenie terminu, używane głównie w Europie Środkowej i Wschodniej sprowadza się do zarządzania powierzchnią sprzedażową i sposobem prezentacji towarów. Zarządzanie to ma za zadania podniesienie efektywności sprzedaży różnych produktów. Proces ten czerpie swoją skuteczność z różnych dziedzin: marketingu, aranżacji przestrzeni, a także psychologii społecznej oraz psychologii zachowań konsumenckich.

W toku używania oba znaczenia przeplatały się, a w efekcie połączyły w szerokie ujęcie merchandisingu. Dlatego dziś śmiało mianem tym można określać system zintegrowanych działań firm i przedsiębiorstw obejmujących zarządzanie treścią, miejscem, cechami oraz jakością produktu lub usługi. Cel tych różnorodnych działań sprowadza się oczywiście do podniesienia efektywności sprzedaży wybranego dobra handlowego.

Działania te mogą obejmować cały łańcuch obróbki handlowej towaru (usługi): od jego odpowiedniego opracowania i produkcji, poprzez zaprojektowanie odpowiedniego opakowania i etykiety, planowanie strategii promocji i sprzedaży, aż po jego usytuowanie w przestrzeni sprzedażowej oraz przygotowywanie promocyjnych ofert.

W języku polskim nie powstał słowny odpowiednik, który oddawałby i wyczerpywał znaczenie merchandisingu, więc przyjęło się używanie oryginalnego nazewnictwa. Merchandising służy zatem sprzedawcom już nie tylko do zarządzania znakiem towarowym czy przestrzenią. Stał on się narzędziem do budowania silnych skojarzeń z produktem (usługą) oraz do dbania o satysfakcję i dobre samopoczucie klientów.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Techniki sprzedaży – 10 technik sprzedażowych, których nie uczą w szkołach

Szkolenie umiejętności sprzedaży jest istotne w wielu zawodach, zwłaszcza związanych z handlem i obsługą klienta. Obecnie zawód handlowca czy też account managera zyskuje na popularności. Tego rodzaju osoby są zatrudniane w firmach o niemal każdej specjalizacji. Spełnienie stawianych wymagań dotyczących targetów nie należy jednak do prostych zadań. W codzienne obowiązki włożyć trzeba niemały wysiłek. Twoja praca może stać się znacznie prostsza, gdy…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Jakie są techniki zarządzania?

Zarządzanie jest jednym z kluczowych elementów sukcesu w środowisku biznesowym. Pozwala ułożyć i usprawnić procesy, a tym samym przekłada się na poprawę efektywności. Nie ma jednak uniwersalnych zasad czy metod zarządzania, które pozwalają na odpowiednie zaplanowanie pracy w każdej branży czy firmie. Istnieją jednak różne techniki zarządzania, jakie można w nich wdrożyć. Poznaj zatem podstawowe z nich i sprawdź, jak mogą polepszyć wykonywanie codziennych zadań. Podstawowe…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Jakie są najlepsze szkolenia sprzedażowe? Lista szkoleń, na które warto się zapisać

Jesteś handlowcem i chcesz polepszyć swoje umiejętności sprzedażowe? A może prowadzisz firmę i zależy Ci na poszerzeniu kompetencji Twojego zespołu ds. obsługi klienta? W obu przypadkach warto postawić na profesjonalne szkolenia biznesowe. Jak wybrać właściwe spośród tak bogatej oferty? Podpowiadamy, jakie są najlepsze szkolenia sprzedażowe i kiedy warto z nich skorzystać. Najlepsze szkolenia sprzedażowe – czego uczą? Najlepsze szkolenia sprzedażowe obejmują szeroki…
dowiedz się więcej