W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Korzenie merchandisingu

O merchandisingu powiedziano i napisano już naprawdę wiele. My także staramy się naświetlić różne jego oblicza w cotygodniowej serii artykułów W ŚWIECIE MERCHANDISINGU.

Aby jak najlepiej przyswoić idee i działania z obszaru merchandisingu warto powrócić na chwilę do korzeni i zastanowić się nad pochodzeniem oraz znaczeniem terminu. Dlatego w tym tygodniu zapraszamy w podróż w etymologiczno – semantyczną  sferę tego pojęcia.

Słowo merchandising pochodzi od angielskiego słowa merchandise, które oznacza dobro przeznaczone na sprzedaż, czyli produkt, towar, czy też wytwór. Angielski czasownik to merchandise, któryoznacza handlować, promować, w znacznym stopniu przybliża znaczenie terminu.

Termin merchandising posiada dwa znaczenia. Pierwsze utożsamiane jest z gałęzią marketingu, w której w centrum uwagi stawia się znak towarowy, postaci i symbole, kojarzone z określonym produktem. Celem tych działań jest poprawa efektów sprzedaży produktu, który został nimi objęty.

Drugie znaczenie terminu, używane głównie w Europie Środkowej i Wschodniej sprowadza się do zarządzania powierzchnią sprzedażową i sposobem prezentacji towarów. Zarządzanie to ma za zadania podniesienie efektywności sprzedaży różnych produktów. Proces ten czerpie swoją skuteczność z różnych dziedzin: marketingu, aranżacji przestrzeni, a także psychologii społecznej oraz psychologii zachowań konsumenckich.

W toku używania oba znaczenia przeplatały się, a w efekcie połączyły w szerokie ujęcie merchandisingu. Dlatego dziś śmiało mianem tym można określać system zintegrowanych działań firm i przedsiębiorstw obejmujących zarządzanie treścią, miejscem, cechami oraz jakością produktu lub usługi. Cel tych różnorodnych działań sprowadza się oczywiście do podniesienia efektywności sprzedaży wybranego dobra handlowego.

Działania te mogą obejmować cały łańcuch obróbki handlowej towaru (usługi): od jego odpowiedniego opracowania i produkcji, poprzez zaprojektowanie odpowiedniego opakowania i etykiety, planowanie strategii promocji i sprzedaży, aż po jego usytuowanie w przestrzeni sprzedażowej oraz przygotowywanie promocyjnych ofert.

W języku polskim nie powstał słowny odpowiednik, który oddawałby i wyczerpywał znaczenie merchandisingu, więc przyjęło się używanie oryginalnego nazewnictwa. Merchandising służy zatem sprzedawcom już nie tylko do zarządzania znakiem towarowym czy przestrzenią. Stał on się narzędziem do budowania silnych skojarzeń z produktem (usługą) oraz do dbania o satysfakcję i dobre samopoczucie klientów.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej