W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Korzyści z audytu merchandisingowego

Jeśli coś Ci dolega, powinieneś udać się do lekarza, który prawdopodobnie zleci kilka badań, koniecznych do zdiagnozowania Twojego stanu. Podobnie, jeśli Twój sklep uzyskuje niezadowalający poziom sprzedaży, jakości obsługi klienta czy też nie cieszy się pożądanym przez nas wizerunkiem, należy znaleźć źródło problemu.

Naprzeciw takim właśnie potrzebom wychodzi audyt merchandisingowy. Może on być pomocny, zarówno jeśli obserwujemy jakieś utrudnienia w działalności sklepu, jak i w ramach dokonania ogólnej oceny funkcjonowania firmy w celu zaplanowania procesu usprawnienia i rozwoju. Oznacza to, że taki audyt może być przydatny także, gdy nie dostrzegamy obszarów do rozwoju w działalności sklepu – tak jak każdemu człowiekowi potrzebna jest dbałość o regularne przeprowadzanie profilaktycznych badań.

Czym zatem właściwie jest audyt merchandisingowy? Jest to, ni mniej, ni więcej ogół różnorodnych działań, służących ocenie sytuacji i funkcjonowania szeroko pojętej aranżacji powierzchni sprzedażowej. Na proces ten złożą się więc wszystkie czynności, które mogą być pomocne w procesie diagnozy trudności i obszarów możliwego rozwoju w dziedzinie merchandisingu.

Na audyt merchandisingowy złoży się więc skrupulatna wewnętrzna ocena strategii aranżacji sprzedażowej sklepu. Odpowiednio wykwalifikowany ekspert podda analizie klucz i sposób rozłożenia towaru oraz zaplanowane ścieżki komunikacyjne klientów. Ponadto przyjrzy się on procesowi zarządzania asortymentem: zatowarowaniu oraz zbytowi w sklepie. Zbadana zostanie także strategia promocyjna oraz jej komunikacja. Wyznaczone zostaną gorące i zimne strefy przestrzeni zakupowej, a także potencjał strefy kasowej.

Warto także uzupełnić ocenę wewnętrzną o analizę zewnętrzną. Przydatne w tej części audytu będą opinie i oceny klientów. Można wykorzystać skargi i uwagi, zbierane na bieżąco, jeśli sklep prowadzi tego typu praktykę lub zorganizować ankietę dla klientów na potrzeby audytu.

Ponadto ekspert może wcielić się w rolę tajemniczego klienta, aby wziąć udział w pełnym procesie sprzedażowym od wewnątrz. Dzięki temu będzie mógł w pełni wcielić się w rolę klienta i przeanalizować jego naturalną ścieżkę poruszania w sklepie, a także zaobserwować obszary, które można usprawnić.

Wymienione działania stanowią, rzecz jasna, podstawowe czynności, które są pomocne w procesie oceny strategii merchandisingowej firmy. Na profesjonalny audyt może składać się także szereg dodatkowych działań, których dobór jest ściśle uzależniony od rodzaju i specyfiki działalności konkretnego sklepu.

Audyt merchandisingowy jest działaniem niezbędnym w procesie planowania skutecznej strategii aranżacji powierzchni sprzedaży. Skrupulatna diagnoza różnych aspektów tego obszaru umożliwi dobrać działania doskonale dopasowane do specyfiki funkcjonowania działalności.

Przeczytaj również:

Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia w województwie śląskim 2025

Dlaczego warto inwestować w rozwój pracowników na Śląsku w 2025 roku? Inwestowanie w rozwój zespołu to już nie luksus, a konieczność. W obliczu transformacji gospodarczej, szczególnie w regionie takim jak Śląsk, firmy muszą stawiać na nowe kompetencje, zwłaszcza te związane z “zieloną gospodarką” i cyfryzacją. Podnoszenie kwalifikacji pracowników bezpośrednio przekłada się na innowacyjność, efektywność i zdolność do konkurowania na coraz bardziej wymagającym rynku. To strategiczna decyzja, która buduje wartość firmy na lata.…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie do szkoleń?

W 2025 roku firmy mogą skorzystać z programów takich jak KFS, BUR czy Akademia Menadżera HR. Wysokość dofinansowania sięga nawet 100%, a proces aplikacji zależy od wybranego programu i regionu. W świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.