W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Merchandising w ujęciu marketingowym

Szeroko pojęty merchandising, w aspekcie marketingowym, opiera się na zaproponowaniu właściwej ceny oferowanego produktu, w odpowiedniej przestrzeniu, przy zastosowaniu odpowiednich działań marketingowych, we właściwym czasie, aby zaspokoić potrzeby klienta w punkcie sprzedaży. Systematyzując, możemy wyróżnić siedem praw cechujących merchandising w ujęciu marketingowym:

  • właściwa marka
  • we właściwym miejscu
  • we właściwym czasie
  • z właściwą ceną
  • we właściwej ilości
  • we właściwych warunkach
  • we właściwy sposób

Koncepcja merchandising-mix

Podejście merchandising-mix składa się z czterech zmodyfikowanych instrumentów działania, nawiązujących do koncepcji marketingu-mix. Wyróżnić możemy: towar, marżę, komunikację i technologię. W określeniu towar zawiera się nie tylko klasycznie rozumiany asortyment, jako dobra/produkty dostępne w sprzedaży. Stanowią go również usługi powiązane (np. formy płatności) oraz wolne (dowóz zakupionych produktów pod wskazany adres). Marża jest powszechnie pojmowana jako różnica pomiędzy ceną zakupu, a ceną sprzedaży. Pokrywa koszty zakupu, a jej znaczącą częścią jest zysk. Technologia zaś obejmuje cały wachlarz metod sprzedaży produktów i zależna jest od działu sprzedaży. Składają się na nią system logistyczny, lokalizacja, wyposażenie techniczne oraz metoda obsługi. Ostatnim elementem jest komunikacja, tożsama z promocją. Składa się na nią wszystko to, co wpływa na decyzję klienta o dokonaniu zakupu.

Merchandising w praktyce

W celu przyciągnięcia klienta oraz utrzymania jego zainteresowania, stosuje się szereg praktyk przynoszących wymierne skutki. Towar sklepowy eksponowany jest na firmowych półkach, opatrzonych odpowiednimi oznaczeniami, często ozdobionymi chorągiewkami czy balonikami. Alejki sklepowe ustawione są w określonym porządku oraz oświetlone w taki sposób, by nadać ekspozycji większą atrakcyjność. Odpowiedni klimat w sklepie wytwarzany jest przez muzykę, wyczuwane w powietrzu zapachy oraz właściwą kolorystykę. Często stosowana jest praktyka degustacji asortymentu, gdzie atrakcyjna hostessa częstuje z uśmiechem i zachęca do kupna produktu, często dołączając ulotkę reklamową. Dobrą praktyką jest stosowanie obniżek posezonowych oraz udzielanie rabatów. Dopełnieniem jest kompetentna i miła obsługa.

Merchandising przede wszystkim jest narzędziem wspierającym sprzedaż. Wpływa również na zwiększenie zysku przez odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni. Z drugiej strony pełni funkcję komunikacyjną, realizowaną przez przedstawicieli handlowych oraz wyszkolonych pracowników obsługi klienta. Kluczowa jest więc odpowiednia komunikacja – zapewnia ona wiele różnorodnych możliwości wpływu na nabywcę.

Z przeprowadzonych badań jasno wynika, że stosowanie zasad merchandisingu zwiększa znacząco sprzedaż towarów. Umiejętna aranżacja przestrzeni sklepowej oraz estetyczna ekspozycja zwiększy czas i częstotliwość pobytu w sklepie klientów stałych oraz przyciągnie nowych nabywców.

Przeczytaj również:

Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia w województwie śląskim 2025

Dlaczego warto inwestować w rozwój pracowników na Śląsku w 2025 roku? Inwestowanie w rozwój zespołu to już nie luksus, a konieczność. W obliczu transformacji gospodarczej, szczególnie w regionie takim jak Śląsk, firmy muszą stawiać na nowe kompetencje, zwłaszcza te związane z “zieloną gospodarką” i cyfryzacją. Podnoszenie kwalifikacji pracowników bezpośrednio przekłada się na innowacyjność, efektywność i zdolność do konkurowania na coraz bardziej wymagającym rynku. To strategiczna decyzja, która buduje wartość firmy na lata.…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie do szkoleń?

W 2025 roku firmy mogą skorzystać z programów takich jak KFS, BUR czy Akademia Menadżera HR. Wysokość dofinansowania sięga nawet 100%, a proces aplikacji zależy od wybranego programu i regionu. W świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.