W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Metoda Space Management

W procesie usprawniania merchandisingu w sklepie nie wystarczy tylko odpowiednio zaplanować przestrzeń sprzedaży. Po tym jak przeanalizujemy ścieżkę poruszania się naszych klientów, a także zapoznamy się z podstawowymi zasadami aranżacji sprzedaży konieczne jest odpowiednie zaplanowanie zawartości naszych półek. Z pomocą w realizacji tego celu przychodzi Space Management.

Space Management to najprostsza, ale jednocześnie bardzo efektywna metoda przyznawania odpowiedniej ilości miejsca na półce poszczególnym produktom. Zaletą metody jest to, że jej zastosowanie nie wymaga zaopatrzenia w dodatkowe, technologicznie skomplikowane narzędzia i rozwiązania. Jednocześnie należy być świadomym, że jej poprawne użycie wymaga posiadania pewnego rodzaju danych, a także odpowiedniej wiedzy i doświadczenia z zakresu zastosowania zasad merchandisingu.

Aby odpowiednio podzielić miejsce na półce pomiędzy oferowane produkty konieczna jest analiza wyników i danych z sprzedaży za odpowiednio długi okres. Najlepiej jeśli dysponujemy wynikami co najmniej za cały ostatni rok, tak aby możliwe było oznaczenie i uwzględnienie w procesie analizy także produktów, które pojawiają się na naszych sklepowych półkach sezonowo.

Analiza tych danych pozwala dowiedzieć się, co tak naprawdę sprzedaje się w naszym sklepie, a także które produkty przynoszą największe zyski. Wprawny i doświadczony analityk będzie także w stanie zauważyć produkty o niewykorzystanym potencjale i inne błędy asortymentowe, takie jak np. zamawianie towarów nie ze względu na potrzebę, lecz za namową skutecznego przedstawiciela handlowego.

Dokonanie poprawnej i efektywnej analizy danych sprzedażowych wymaga jednak znajomości podstawowych zasad aranżacji sprzedaży, takich jak np. reguła prawej ręki, poznania przeciętnego kupującego, pionowych bloków kategorii. Ponadto przydatne będą także znajomość i zrozumienie zasady Pareto i jej zastosowania w sprzedaży detalicznej (już wkrótce na naszym blogu).

Dużym ułatwieniem dla analityka będzie także znajomość drzew decyzyjnych konsumenta dla poszczególnych działów, które znajdują się w naszym sklepie. Drzewa takie stanowią odzwierciedlenie i opisanie procesu podejmowanie decyzji przez konsumentów przy sklepowych półkach.

Space Management opiera się zatem na kierowanej analizie danych sprzedażowych i jednoczesnym integrowaniu ich z znanymi i potwierdzonymi regułami funkcjonowania procesu aranżacji przestrzeni sprzedażowej. Choć jest to stosunkowo prosta metoda przyznawania ilości miejsca na półce poszczególnym produktom, to wymaga ona dość szerokiej wiedzy o prawidłowościach procesu merchandisingu.

Najlepiej zatem do zastosowania Space Managementu zatrudnić eksperta, który będzie wiedział, na których elementach danych się skupić i jakie wyciągnąć z nich wnioski. Wiedza i doświadczenie z zakresu merchandisingu to gwarancja usprawnienia i zwiększenia skuteczności przeprowadzenia tego procesu.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne?

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne? Kursy online cieszą się z roku na rok coraz większą popularnością. W dobie pandemii wiele osób przekonało się, że bezpośredni kontakt nie jest koniecznością ani w pracy, ani w szkole. Nowe umiejętności można nabywać oraz rozwijać również za pomocą internetowego szkolenia. Uczestnik nabywa wtedy w pełni realną wiedzę. Poniżej wskażemy Ci, skąd…
dowiedz się więcej