W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Podążając ścieżką klienta: gorące strefy

Są takie produkty, które „sprzedają się same”. Którym nie trzeba pomagać nie tylko merchandisingowo, ale często nawet marketingowo. Po prostu klient wchodzi i wie, że wyjdzie dziś z tym produktem w koszyku. Jest tylko jeden problem – takich towarów jest bardzo mało i najczęściej cykl ich życia jest bardzo krótki. Dzisiaj nawet globalne, wydawać by się mogło niezniszczalne marki, robią wszystko, by jak najlepiej wyeksponować i wypromować własny asortyment. Walczą również o znalezienie się w sklepie na półkach ulokowanych w tak zwanych gorących strefach. Czym są właściwie te strefy i dlaczego wiedza na ich temat jest tak ważna zarówno dla dostawców, jak i właścicieli placówek handlowych?

Na środku, po prawej i przy głównej alei

Zdaniem z nagłówka moglibyśmy najkrócej określić modelowe miejsce gorącej strefy w sklepie samoobsługowym. Ale oczywiście tego typu miejsc jest więcej. Gdzie przede wszystkim?

  • Przy zewnętrznych regałach, znajdujących się po prawej ręce klienta – za wyjątkiem początku (strefa dekompresji) i rogów.
  • Przy regałach znajdujących się blisko zewnętrznych i głównych alei (z wyjątkiem ich krawędzi).
  • W miejscach, w których aleje boczne stykają się z alejami głównymi.

Powyższe wynika wprost z zachowań konsumentów, którzy:

  • Zdecydowanie częściej oglądają produkty po swojej prawej ręce niż lewej.
  • Zwracają dużo mniejszą uwagę na produkty usytuowane przy wejściu do sklepu oraz na końcu alei i w rogu regałów.
  • Niechętnie zapuszczają się w długie, boczne aleje – tym bardziej, jeśli czeka ich tam trudny do opuszczenia „labirynt”.
  • Najczęściej obchodzą sklep „naokoło” (w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara), robiąc wyjątek dla głównych alei, z których spoglądają na oznaczenia tych bocznych i wchodzą w nie zwykle po konkretne towary.

Jeśli chodzi o sklep z ladą, to najważniejsza gorąca strefa znajduje się za plecami sprzedającego. Jeśli mamy dobrze ustawiony kierunek kolejki (tak, że klienci stojąc w niej mają po swojej prawej stronie regały), to również to miejsce może być uważane za strefę gorącą.

Gorące promocje w gorących strefach

Jakie produkty zwykle znajdują się w gorących strefach? Przede wszystkim są to artykuły przynoszące sklepowi największy zysk. Zwykle są to towary z największą marżą lub największym wolumenem sprzedaży. Niekiedy w tym miejscu znajdują się również bardzo atrakcyjne promocje lub produkty sezonowe. Często merchandiserzy decydują się również na umieszczenie w gorącej strefie stabilnych, globalnych marek, zapewniających odpowiedni poziom zainteresowania.

Przeczytaj również:

Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia w województwie śląskim 2025

Dlaczego warto inwestować w rozwój pracowników na Śląsku w 2025 roku? Inwestowanie w rozwój zespołu to już nie luksus, a konieczność. W obliczu transformacji gospodarczej, szczególnie w regionie takim jak Śląsk, firmy muszą stawiać na nowe kompetencje, zwłaszcza te związane z “zieloną gospodarką” i cyfryzacją. Podnoszenie kwalifikacji pracowników bezpośrednio przekłada się na innowacyjność, efektywność i zdolność do konkurowania na coraz bardziej wymagającym rynku. To strategiczna decyzja, która buduje wartość firmy na lata.…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie do szkoleń?

W 2025 roku firmy mogą skorzystać z programów takich jak KFS, BUR czy Akademia Menadżera HR. Wysokość dofinansowania sięga nawet 100%, a proces aplikacji zależy od wybranego programu i regionu. W świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.