W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Poznaj swojego klienta: typy zakupowiczek

To, że kobiety kochają zakupy zalicza się do tzw. prawd uniwersalnych, ale to, że kupują z różnych pobudek – już niekoniecznie. Badaczki psychologii konsumenta – Katarzyna Pawlikowska i Dominika Maison, rozróżniły trzy typy kobiet-konsumentek: profesjonalistki, zachłanne konsumpcjonistki oraz rodzinne panie domu. Każdy typ selekcjonował potencjalne zakupy według innych priorytetów.

Profesjonalistki

To z reguły klientki zamożne, dla których pieniądze są środkiem do osiągnięcia celu. Skoncentrowane są na rozwoju swojej kariery, ale ich praca doskonale harmonizuje z rodziną. W natłoku obowiązków znajdują czas dla siebie, jednocześnie realizując się i spełniając. Ten typ kobiet musi czuć zadowolenie z siebie. To przede wszystkim osoby pozytywnie nastawione do życia i ten entuzjazm poznawczy przenosi się na zachowania konsumenckie. Nabywanie rzeczy zwyczajnie je cieszy. Nierzadko kupują tylko po to, by sprawić komuś radość. Znają wartość nabywanych przedmiotów i unikają zakupów kompulsywnych.

Zachłanne konsumpcjonistki

To typ kobiet o bardzo materialistycznym nastawieniu. Lubią mieć jak najwięcej, więc kupują „zachłannie”. Poczucie sukcesu osiągają tylko wówczas, gdy stan ich posiadania – zarówno dóbr materialnych jak i samych pieniędzy, wyróżnia się pośród innych. Prawdziwym celem są dla nich zewnętrzne wyznaczniki prestiżu. Wydają krocie na kosmetyki i odzież, nie dbając jednocześnie o kondycję zdrowotną i formę. To często żyjące ponad stan mitomanki, które powiedzą o sobie wszystko, co zostanie dobrze odebrane. Podobnymi znamionami cechują się również ich zakupy – jeśli coś się im spodoba, muszą to mieć natychmiast, bez względu na to, czy pozwala im na to budżet. Działy marek uchodzących za prestiżowe oraz produktów luksusowych to ich segment docelowy. Często kupują kompulsywnie.

Rodzinne panie domu

To często (choć nie zawsze) słabiej wykształcone, konserwatywne mieszkanki mniejszych miejscowości i wsi. Spełniają się na łonie rodziny, ponieważ to ono nadaje sens wszystkim innym dziedzinom ich życia. Zakupy rodzinnych pań domu znamionują te same cechy, które determinują ich codzienne funkcjonowanie: wszystko dla rodziny. Co ciekawe, mimo, iż stan ich posiadania jest najczęściej nienajlepszy, są zadowolone ze swojego życia, ponieważ spełnienie osiągają na płaszczyźnie dla nich kluczowej – we własnych domach. Jako konsumentki są jednocześnie praktyczne i ekonomiczne. To typ klientek bazujących na promocjach i okazjach, wybierających punkty tanie, obfitujące w economy-packi i oferujące karty lojalnościowe.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne?

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne? Kursy online cieszą się z roku na rok coraz większą popularnością. W dobie pandemii wiele osób przekonało się, że bezpośredni kontakt nie jest koniecznością ani w pracy, ani w szkole. Nowe umiejętności można nabywać oraz rozwijać również za pomocą internetowego szkolenia. Uczestnik nabywa wtedy w pełni realną wiedzę. Poniżej wskażemy Ci, skąd…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Jaki wpływ na gospodarkę ma wojna panująca na Ukrainie?

Jaki wpływ na gospodarkę ma wojna panująca na Ukrainie? Gdy 24 lutego 2022 roku cały świat obiegła informacja o rozpoczęciu konfliktu zbrojnego na Ukrainie, nikt nie spodziewał się, że skutki rosyjskiej agresji będą tak dalekosiężne. Dziś wiemy już, że będziemy zmagać się z nimi jeszcze przez wiele lat. Wciąż nie wiadomo, kiedy wojna będzie miała swój kres. W dzisiejszym artykule omówiony zostanie wpływ…
dowiedz się więcej