W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Poznaj swojego klienta: typy zakupowiczek

To, że kobiety kochają zakupy zalicza się do tzw. prawd uniwersalnych, ale to, że kupują z różnych pobudek – już niekoniecznie. Badaczki psychologii konsumenta – Katarzyna Pawlikowska i Dominika Maison, rozróżniły trzy typy kobiet-konsumentek: profesjonalistki, zachłanne konsumpcjonistki oraz rodzinne panie domu. Każdy typ selekcjonował potencjalne zakupy według innych priorytetów.

Profesjonalistki

To z reguły klientki zamożne, dla których pieniądze są środkiem do osiągnięcia celu. Skoncentrowane są na rozwoju swojej kariery, ale ich praca doskonale harmonizuje z rodziną. W natłoku obowiązków znajdują czas dla siebie, jednocześnie realizując się i spełniając. Ten typ kobiet musi czuć zadowolenie z siebie. To przede wszystkim osoby pozytywnie nastawione do życia i ten entuzjazm poznawczy przenosi się na zachowania konsumenckie. Nabywanie rzeczy zwyczajnie je cieszy. Nierzadko kupują tylko po to, by sprawić komuś radość. Znają wartość nabywanych przedmiotów i unikają zakupów kompulsywnych.

Zachłanne konsumpcjonistki

To typ kobiet o bardzo materialistycznym nastawieniu. Lubią mieć jak najwięcej, więc kupują „zachłannie”. Poczucie sukcesu osiągają tylko wówczas, gdy stan ich posiadania – zarówno dóbr materialnych jak i samych pieniędzy, wyróżnia się pośród innych. Prawdziwym celem są dla nich zewnętrzne wyznaczniki prestiżu. Wydają krocie na kosmetyki i odzież, nie dbając jednocześnie o kondycję zdrowotną i formę. To często żyjące ponad stan mitomanki, które powiedzą o sobie wszystko, co zostanie dobrze odebrane. Podobnymi znamionami cechują się również ich zakupy – jeśli coś się im spodoba, muszą to mieć natychmiast, bez względu na to, czy pozwala im na to budżet. Działy marek uchodzących za prestiżowe oraz produktów luksusowych to ich segment docelowy. Często kupują kompulsywnie.

Rodzinne panie domu

To często (choć nie zawsze) słabiej wykształcone, konserwatywne mieszkanki mniejszych miejscowości i wsi. Spełniają się na łonie rodziny, ponieważ to ono nadaje sens wszystkim innym dziedzinom ich życia. Zakupy rodzinnych pań domu znamionują te same cechy, które determinują ich codzienne funkcjonowanie: wszystko dla rodziny. Co ciekawe, mimo, iż stan ich posiadania jest najczęściej nienajlepszy, są zadowolone ze swojego życia, ponieważ spełnienie osiągają na płaszczyźnie dla nich kluczowej – we własnych domach. Jako konsumentki są jednocześnie praktyczne i ekonomiczne. To typ klientek bazujących na promocjach i okazjach, wybierających punkty tanie, obfitujące w economy-packi i oferujące karty lojalnościowe.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej