W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Poznaj swojego klienta: typy zakupowiczek

To, że kobiety kochają zakupy zalicza się do tzw. prawd uniwersalnych, ale to, że kupują z różnych pobudek – już niekoniecznie. Badaczki psychologii konsumenta – Katarzyna Pawlikowska i Dominika Maison, rozróżniły trzy typy kobiet-konsumentek: profesjonalistki, zachłanne konsumpcjonistki oraz rodzinne panie domu. Każdy typ selekcjonował potencjalne zakupy według innych priorytetów.

Profesjonalistki

To z reguły klientki zamożne, dla których pieniądze są środkiem do osiągnięcia celu. Skoncentrowane są na rozwoju swojej kariery, ale ich praca doskonale harmonizuje z rodziną. W natłoku obowiązków znajdują czas dla siebie, jednocześnie realizując się i spełniając. Ten typ kobiet musi czuć zadowolenie z siebie. To przede wszystkim osoby pozytywnie nastawione do życia i ten entuzjazm poznawczy przenosi się na zachowania konsumenckie. Nabywanie rzeczy zwyczajnie je cieszy. Nierzadko kupują tylko po to, by sprawić komuś radość. Znają wartość nabywanych przedmiotów i unikają zakupów kompulsywnych.

Zachłanne konsumpcjonistki

To typ kobiet o bardzo materialistycznym nastawieniu. Lubią mieć jak najwięcej, więc kupują „zachłannie”. Poczucie sukcesu osiągają tylko wówczas, gdy stan ich posiadania – zarówno dóbr materialnych jak i samych pieniędzy, wyróżnia się pośród innych. Prawdziwym celem są dla nich zewnętrzne wyznaczniki prestiżu. Wydają krocie na kosmetyki i odzież, nie dbając jednocześnie o kondycję zdrowotną i formę. To często żyjące ponad stan mitomanki, które powiedzą o sobie wszystko, co zostanie dobrze odebrane. Podobnymi znamionami cechują się również ich zakupy – jeśli coś się im spodoba, muszą to mieć natychmiast, bez względu na to, czy pozwala im na to budżet. Działy marek uchodzących za prestiżowe oraz produktów luksusowych to ich segment docelowy. Często kupują kompulsywnie.

Rodzinne panie domu

To często (choć nie zawsze) słabiej wykształcone, konserwatywne mieszkanki mniejszych miejscowości i wsi. Spełniają się na łonie rodziny, ponieważ to ono nadaje sens wszystkim innym dziedzinom ich życia. Zakupy rodzinnych pań domu znamionują te same cechy, które determinują ich codzienne funkcjonowanie: wszystko dla rodziny. Co ciekawe, mimo, iż stan ich posiadania jest najczęściej nienajlepszy, są zadowolone ze swojego życia, ponieważ spełnienie osiągają na płaszczyźnie dla nich kluczowej – we własnych domach. Jako konsumentki są jednocześnie praktyczne i ekonomiczne. To typ klientek bazujących na promocjach i okazjach, wybierających punkty tanie, obfitujące w economy-packi i oferujące karty lojalnościowe.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.