W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Poznaj swojego klienta: typy zakupowiczek
To, że kobiety kochają zakupy zalicza się do tzw. prawd uniwersalnych, ale to, że kupują z różnych pobudek – już niekoniecznie. Badaczki psychologii konsumenta – Katarzyna Pawlikowska i Dominika Maison, rozróżniły trzy typy kobiet-konsumentek: profesjonalistki, zachłanne konsumpcjonistki oraz rodzinne panie domu. Każdy typ selekcjonował potencjalne zakupy według innych priorytetów.
Profesjonalistki
To z reguły klientki zamożne, dla których pieniądze są środkiem do osiągnięcia celu. Skoncentrowane są na rozwoju swojej kariery, ale ich praca doskonale harmonizuje z rodziną. W natłoku obowiązków znajdują czas dla siebie, jednocześnie realizując się i spełniając. Ten typ kobiet musi czuć zadowolenie z siebie. To przede wszystkim osoby pozytywnie nastawione do życia i ten entuzjazm poznawczy przenosi się na zachowania konsumenckie. Nabywanie rzeczy zwyczajnie je cieszy. Nierzadko kupują tylko po to, by sprawić komuś radość. Znają wartość nabywanych przedmiotów i unikają zakupów kompulsywnych.
Zachłanne konsumpcjonistki
To typ kobiet o bardzo materialistycznym nastawieniu. Lubią mieć jak najwięcej, więc kupują „zachłannie”. Poczucie sukcesu osiągają tylko wówczas, gdy stan ich posiadania – zarówno dóbr materialnych jak i samych pieniędzy, wyróżnia się pośród innych. Prawdziwym celem są dla nich zewnętrzne wyznaczniki prestiżu. Wydają krocie na kosmetyki i odzież, nie dbając jednocześnie o kondycję zdrowotną i formę. To często żyjące ponad stan mitomanki, które powiedzą o sobie wszystko, co zostanie dobrze odebrane. Podobnymi znamionami cechują się również ich zakupy – jeśli coś się im spodoba, muszą to mieć natychmiast, bez względu na to, czy pozwala im na to budżet. Działy marek uchodzących za prestiżowe oraz produktów luksusowych to ich segment docelowy. Często kupują kompulsywnie.
Rodzinne panie domu
To często (choć nie zawsze) słabiej wykształcone, konserwatywne mieszkanki mniejszych miejscowości i wsi. Spełniają się na łonie rodziny, ponieważ to ono nadaje sens wszystkim innym dziedzinom ich życia. Zakupy rodzinnych pań domu znamionują te same cechy, które determinują ich codzienne funkcjonowanie: wszystko dla rodziny. Co ciekawe, mimo, iż stan ich posiadania jest najczęściej nienajlepszy, są zadowolone ze swojego życia, ponieważ spełnienie osiągają na płaszczyźnie dla nich kluczowej – we własnych domach. Jako konsumentki są jednocześnie praktyczne i ekonomiczne. To typ klientek bazujących na promocjach i okazjach, wybierających punkty tanie, obfitujące w economy-packi i oferujące karty lojalnościowe.