Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: W krainie aptek - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: W krainie aptek

Apteka jest miejscem, które u wielu osób nie budzi, niestety, przyjemnych skojarzeń. Widmo wizyty w aptece przywołuje wspomnienia choroby, kiepskiego samopoczucia, dużych wydatków, a także często poczucia wstydu.

Jednak wcale nie musi tak być. Ogromne znaczenie dla samopoczucie klienta w aptece mają dwa podstawowe czynniki: obsługa, które powinna być kompetentna, ciepła, rzetelna i wzbudzająca zaufanie, a także aranżacja przestrzeni aptecznej. Reguły i trendy merchandisingu pomogą wykreować drugi z czynników w taki sposób, aby proces zakupów w aptece był dla klienta doświadczeniem możliwie przyjemnym i komfortowym. Jak zatem zaaranżować przestrzeń apteki przyjazną dla odwiedzających ją klientów?

Normą w aptekach już od jakiegoś czasu jest projektowanie przestrzeni samoobsługowej dla klientów. Znajdują się w niej najczęściej kosmetyki, akcesoria dziecięce lub np. herbaty ziołowe. Planując tą część apteki warto pamiętać o aspektach praktycznych. Alejki, którymi poruszają się klienci powinny być na tyle szerokie, aby umożliwić swobodne obejrzenie produktów. Jeśli jest taka możliwość, warto stworzyć korytarze komunikacyjne na tyle szerokie, aby zmieścił się w nich wózek dziecięcy, ponieważ kobiety z małymi dziećmi stosunkowo często odwiedzają apteki.

Na półkach z kosmetykami powinien panować określony porządek. Istnieją dwie możliwości podziału produktów kosmetycznych. Pierwsza opcja to podział ogólny na poszczególne marki oraz podział szczegółowy w obrębie marek na typy kosmetyków służące do pomocy przy określonych trudnościach z skórą czy włosami. Stosując drugi porządek układamy kosmetyki dzieląc je tylko na ogólne rodzaje, pomijając podział na marki.

Oba te rozwiązania posiadają swoje wady i zalety. W pierwszej opcji mamy szansę wyeksponować korzystną ofertą danej marki. Z kolei w drugiej koncepcji przedstawiamy klientowi całe spektrum kosmetyków przydatnych w jego konkretnych potrzebach.

Bardzo ważne w planowaniu przestrzeni aptecznej jest uwzględnienie sezonowych potrzeb klientów. W okresie jesiennym warto wyeksponować środki zapobiegające przeziębieniu, a w zimowym takie, które pomagają je leczyć. W czasie wiosennej aury dużo klientów potrzebuje leków antyalergicznych. Z kolei w okresie letnim królują środki na owady i kremy do opalania. W zależności od aktualnego sezonu odpowiednie środki należy wyeksponować w widocznym dla klient miejscu, np. na półce za stanowiskiem farmaceuty,  na wysokości wzroku.

Apteka powinna także posiadać odpowiednią, przyjazną dla klienta atmosferę. Do lamusa odchodzi ponury i szpitalny wizerunek wnętrza aptecznego, popularny w latach 90 – tych. Aktualnie apteki posiadają zupełnie inny klimat. Bardzo modne są wnętrza w typie retro, kojarzące się bardziej z sklepem zielarskim, niż z apteką.

Znakiem ocieplenia atmosfery w wnętrzach aptecznych jest rezygnacja z szyb, oddzielających farmaceutę od klienta. Stwarzały one niepotrzebny dystans pomiędzy partnerami w aptecznych transakcjach.

W aptece szczególnie ważna jest dbałość o czystość. Nakazują to nie tylko rygorystyczne przepisy sanitarno – epidemiologiczne, ale też względy estetyczne. Czyste apteki wzbudzają zaufanie klientów.

Poza tymi zasadami projektując przestrzeń apteki należy kierować się takimi samymi zasadami, jak przy aranżowaniu wnętrz innych sklepów. Zasady te opisane zostały w tym artykule. W końcu w aptece, tak jak w każdym sklepie, chodzi o to żeby sprzedawać.

 

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.