W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: W świecie materiałów POS (część 1)

Dziś jednym z najważniejszych elementów wspierających sprzedaż bezpośrednio w miejscu wystawienia towaru są tak zwane POS-y. Ich nazwa pochodzi od angielskiego „point of sale”, a w różnych krajach możemy się spotkać z zamiennie stosowanymi skrótowcami POSM czy POP. Bez względu jednak na użytą terminologię chodzi po prostu o wszelkiego rodzaju materiały, które odpowiednio wyróżniają produkt na półce.

Tak naprawdę nie wiemy, kiedy powstały pierwsze tego typu pomoce, jednak faktem jest, że już starożytni Grecy stosowali różne „sztuczki”, by przykuć uwagę potencjalnego kupca. Naukowcy twierdzą, że już wtedy pojawiały się obszerne napisy na ścianach straganów, a nawet pierwsze… ulotki rozdawane obywatelom. Szczególnie dynamiczny rozwój odpowiedniej prezencji asortymentu przyniosły kolejno wynalezienie druku i rewolucja przemysłowa – i tak krok po kroku, aż do dzisiejszej mnogości i różnorodności form. Spróbujemy dziś przyjrzeć się tym najważniejszym, które najczęściej możemy spotkać obok regałów, wejść do sklepu, kas czy lad.

Materiały na ladę:

  • Dyspensery – najczęściej umieszczone są w nich ulotki lub gazetki reklamowe (same w sobie również mogą być obrandowane i stanowić reklamę).
  • Bilonownice – podkładka na wydawany bilon, bardzo popularna w mniejszych sklepach, jest atrakcyjnym miejscem do umieszczania reklam produktów z segmentu FMCG.
  • Standy – typowo wizerunkowy materiał, będący graficznym odpowiednikiem podajnika lub makiety

Materiały na półkę:

  • Wobbler (inaczej: kiwak, dyndacz, wobler) – rodzaj ruchomej reklamy, najczęściej przymocowany do półki za pomocą elastycznego kawałka plastiku czy sprężyny, który ma zwrócić uwagę na produkt, znajdujący się obok niego.
  • Stopper – jak sama nazwa wskazuje ma zatrzymać klienta przy półce – najczęściej za pomocą reklamy „wyrastającej” z regału w sposób prostopadły do niego. Dziś coraz częściej możemy spotkać się z bardziej agresywnymi formami, na przykład zdobionymi LED-ami.
  • Shelf-liner (inaczej shelf-talker) – często łączone ze stopperami listwy z informacjami o produkcie, przymocowane do półki.
  • Liner poziomy – produkt, który powstał po połączeniu stoppera i shelf-linera, będący dużą, nierzadko rozciągniętą poziomo na cały regał taśmą.
  • Topper – najczęściej używany do oznakowania produktów premium, polega na umieszczeniu graficznego wyróżnika na górze półki, często nad całym regałem.
    To oczywiście nie wszystkie POS-y, z jakimi możemy spotkać się w dzisiejszych sklepach – nie tylko tych wielko powierzchniowych. W drugiej części cyklu zbadamy najbardziej popularne materiały umieszczane na podłodze, suficie oraz te bardziej oryginalne, które trudno jednoznacznie sklasyfikować.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej