W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: W świecie materiałów POS (część 1)

Dziś jednym z najważniejszych elementów wspierających sprzedaż bezpośrednio w miejscu wystawienia towaru są tak zwane POS-y. Ich nazwa pochodzi od angielskiego „point of sale”, a w różnych krajach możemy się spotkać z zamiennie stosowanymi skrótowcami POSM czy POP. Bez względu jednak na użytą terminologię chodzi po prostu o wszelkiego rodzaju materiały, które odpowiednio wyróżniają produkt na półce.

Tak naprawdę nie wiemy, kiedy powstały pierwsze tego typu pomoce, jednak faktem jest, że już starożytni Grecy stosowali różne „sztuczki”, by przykuć uwagę potencjalnego kupca. Naukowcy twierdzą, że już wtedy pojawiały się obszerne napisy na ścianach straganów, a nawet pierwsze… ulotki rozdawane obywatelom. Szczególnie dynamiczny rozwój odpowiedniej prezencji asortymentu przyniosły kolejno wynalezienie druku i rewolucja przemysłowa – i tak krok po kroku, aż do dzisiejszej mnogości i różnorodności form. Spróbujemy dziś przyjrzeć się tym najważniejszym, które najczęściej możemy spotkać obok regałów, wejść do sklepu, kas czy lad.

Materiały na ladę:

  • Dyspensery – najczęściej umieszczone są w nich ulotki lub gazetki reklamowe (same w sobie również mogą być obrandowane i stanowić reklamę).
  • Bilonownice – podkładka na wydawany bilon, bardzo popularna w mniejszych sklepach, jest atrakcyjnym miejscem do umieszczania reklam produktów z segmentu FMCG.
  • Standy – typowo wizerunkowy materiał, będący graficznym odpowiednikiem podajnika lub makiety

Materiały na półkę:

  • Wobbler (inaczej: kiwak, dyndacz, wobler) – rodzaj ruchomej reklamy, najczęściej przymocowany do półki za pomocą elastycznego kawałka plastiku czy sprężyny, który ma zwrócić uwagę na produkt, znajdujący się obok niego.
  • Stopper – jak sama nazwa wskazuje ma zatrzymać klienta przy półce – najczęściej za pomocą reklamy „wyrastającej” z regału w sposób prostopadły do niego. Dziś coraz częściej możemy spotkać się z bardziej agresywnymi formami, na przykład zdobionymi LED-ami.
  • Shelf-liner (inaczej shelf-talker) – często łączone ze stopperami listwy z informacjami o produkcie, przymocowane do półki.
  • Liner poziomy – produkt, który powstał po połączeniu stoppera i shelf-linera, będący dużą, nierzadko rozciągniętą poziomo na cały regał taśmą.
  • Topper – najczęściej używany do oznakowania produktów premium, polega na umieszczeniu graficznego wyróżnika na górze półki, często nad całym regałem.
    To oczywiście nie wszystkie POS-y, z jakimi możemy spotkać się w dzisiejszych sklepach – nie tylko tych wielko powierzchniowych. W drugiej części cyklu zbadamy najbardziej popularne materiały umieszczane na podłodze, suficie oraz te bardziej oryginalne, które trudno jednoznacznie sklasyfikować.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.