W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Wpływ kolorystyki strony internetowej na decyzje konsumenta

Każdego dnia przeglądamy dziesiątki stron internetowych, oferujących nam różne dobra i usługi. Niektóre z nich opuszczamy po zaledwie kilku sekundach, tłumacząc to brakiem interesujących nas informacji czy produktów, inne odwiedzamy bardzo regularnie. Co jest decydującym czynnikiem, dla którego wybrany sklep internetowy sprawia, że zatrzymujemy na nim swoją uwagę i chcemy co niego wracać? Wiele osób wymieniłoby w tym miejscu takie zalety jak: szeroki asortyment, konkurencyjne ceny czy kompetentna obsługa klienta. Z badań wynika jednak, że ważnym bodźcem wpływającym na naszą decyzję jest szata graficzna strony, a przede wszystkim jej kolorystyka.

Klasyka spod znaku czerni i bieli

Odwiedzając internetowe sklepy z odzieżą, zauważyć można pewną tendencję do stosowania białego tła. Powodem wyboru właśnie tego koloru jest jego uniwersalność. Zazwyczaj na tego typu stronach łączy się on z kolorem czarnym, który kojarzony jest z elegancją, mocą, a przy tym jest bardzo czytelny, co wpływa na korzystniejszą ekspozycję produktów. Interfejs takich stron jest minimalistyczny, stosuje się możliwie mało zabiegów upiększających, aby nie odciągać naszej uwagi od oferowanych produktów.

Czerwona motywacja

W e-commerce występują pewne analogie do tradycyjnego handlu. Przykładowo, wszelkiego rodzaju promocje, obniżki, wyprzedaże i gratisy przedstawiane są w kolorze czerwonym. Od dawna bowiem wiadomo, że kolor ten powoduje podniesienie ciśnienia krwi, przez co wzmacnia nasze emocje, motywuje nas do działania, a co najważniejsze – do podjęcia szybkiej decyzji. Technika ta z powodzeniem stosowana jest w e-sklepach, gdzie zwabieni jaskrawym, czerwonym banerem dokonujemy często szybkich i nieprzemyślanych transakcji. Dodatkowo możliwość przeprowadzenia szybkich zakupów oraz otrzymania produktu prosto do domu sprawia, że klientela takich sklepów jest coraz liczniejsza.

Preferencje kolorystyczne, a płeć i wiek konsumenta

Projektując grafikę strony internetowej sklepu należy mieć na uwadze płeć potencjalnego odbiorcy. Badania wykazują, że do kobiet skuteczniej przemawiają kolory pastelowe, natomiast mężczyźni wolą żywe, jaskrawe barwy. Można w tym miejscu pokusić się o eksperymentowanie z kolorystyką strony sklepu, jeśli jego asortyment jest przeznaczony dla konkretnej grupy odbiorców. Nie powinno się również przesadzać w drugą stronę, gdyż wykorzystanie zbyt wielu kolorów może utrudnić odbiór strony i skutecznie zniechęcić potencjalnych klientów. Czynnikiem równoważnym płci odbiorcy jest także przedział wiekowy. Strony oferujące produkty czy usługi dla starszych osób powinny zachować powściągliwy i spokojny ton uzyskany poprzez stosowanie stonowanej kolorystyki. Na stronach skierowanych do najmłodszych konsumentów, mimo że potencjalnymi klientami są właśnie ich rodzice, powinno znaleźć się więcej kolorów w różnych odcieniach. Dobrze sprawdzi się zielony symbolizujący radość, życie, świeżość, płodność czy kolor żółty kojarzący się z radością i szczęściem, a także całe mnóstwo pastelowych barw.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Techniki sprzedaży – 10 technik sprzedażowych, których nie uczą w szkołach

Szkolenie umiejętności sprzedaży jest istotne w wielu zawodach, zwłaszcza związanych z handlem i obsługą klienta. Obecnie zawód handlowca czy też account managera zyskuje na popularności. Tego rodzaju osoby są zatrudniane w firmach o niemal każdej specjalizacji. Spełnienie stawianych wymagań dotyczących targetów nie należy jednak do prostych zadań. W codzienne obowiązki włożyć trzeba niemały wysiłek. Twoja praca może stać się znacznie prostsza, gdy…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Jakie są techniki zarządzania?

Zarządzanie jest jednym z kluczowych elementów sukcesu w środowisku biznesowym. Pozwala ułożyć i usprawnić procesy, a tym samym przekłada się na poprawę efektywności. Nie ma jednak uniwersalnych zasad czy metod zarządzania, które pozwalają na odpowiednie zaplanowanie pracy w każdej branży czy firmie. Istnieją jednak różne techniki zarządzania, jakie można w nich wdrożyć. Poznaj zatem podstawowe z nich i sprawdź, jak mogą polepszyć wykonywanie codziennych zadań. Podstawowe…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Jakie są najlepsze szkolenia sprzedażowe? Lista szkoleń, na które warto się zapisać

Jesteś handlowcem i chcesz polepszyć swoje umiejętności sprzedażowe? A może prowadzisz firmę i zależy Ci na poszerzeniu kompetencji Twojego zespołu ds. obsługi klienta? W obu przypadkach warto postawić na profesjonalne szkolenia biznesowe. Jak wybrać właściwe spośród tak bogatej oferty? Podpowiadamy, jakie są najlepsze szkolenia sprzedażowe i kiedy warto z nich skorzystać. Najlepsze szkolenia sprzedażowe – czego uczą? Najlepsze szkolenia sprzedażowe obejmują szeroki…
dowiedz się więcej