Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Złota strefa - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Złota strefa

Nie ulega wątpliwości, że spośród dobrych stref każdego sklepu jedna wyróżnia się w sposób szczególny. Jej atrakcyjność wpływa zasadniczo na rotację wielu produktów, które znalazłszy się w innym miejscu, nie miałyby takiego powodzenia. Umiejętne wykorzystanie tej przestrzeni z zastosowaniem kilku zasad merchandisingu, stanowi nie tylko o sukcesie sprzedażowym wybranego asortymentu, ale często determinuje atrakcyjność całego punktu sprzedaży. Mowa oczywiście o strefie przykasowej, gdzie konsument siłą rzeczy zatrzymuje się na dłuższą chwilę. Ten moment właśnie można zamienić w sugestywny komunikat: tu warto zaglądać – albo odwrotnie, w krótkie: nic ciekawego.

Producenci i dystrybutorzy znają i doceniają obszar nie bez powodu nazywany „Złotą Strefą”. Wiele dużych koncernów jest w stanie nawet zainwestować w środki na dodatkową reklamę w takim miejscu, oferując dedykowane brandowane standy, stojaczki, zawieszki, podkładki na pieniądze, naklejki, plakaty i wiele innych. Wszystko po to, żeby produkt prezentował się pryz kasach jak najokazalej, był najlepiej widoczny i sprawiał doskonałe wrażenie. Jest to zresztą również w interesie sprzedawcy – o ile przy jednej kasie nagle nie stykają się żywotne interesy kilku dystrybutorów i każdy z nich oferuje liczne materiały POS. Robi się z tego miszmasz, który raczej odstrasza niż zachęca. I tu z pomocą przychodzi kilka dobrych praktyk z zakresu merchandisingu.

Przede wszystkim, strefa impulsowa powinna być uporządkowana i – tak jak cały sklep zresztą – sprawiać wrażenie przejrzystej i czystej. Chaos nie służy dobrej komunikacji żadnej marki, tak więc stojaki i wystawki, jakimi dysponuje merchandiser w tym miejscu powinny zapewniać dobrą widoczność każdego z towarów. Visual Merchandising nakazuje, aby standy ustawione były od najniższego do najwyższego – zgodnie z kierunkiem, jaki pokonuje konsument idąc do kasy. Produkty impulsowe powinny być raczej niewielkich gabarytów, tak aby można było łatwo po nie sięgnąć nawet dalej i wyżej w głąb półki. Bo trzeba pamiętać, że miejsca w tej strefie jest zazwyczaj mało, a produktów – dużo. Idealne zarządzanie przestrzenią to zatem podstawa.

Należy również właściwie selekcjonować asortyment impulsowy. Oczywiście nie może zabraknąć produktów, których klient po prostu szuka – jak gumy, batoniki, czekolady, lizaki. Można również usytuować przy kasie takie drobiazgi jak zapalniczki, długopisy, czy np. tabletki przeciwbólowe albo baterie. Wszystko zależy od tego, jak często klienci pytają o tego rodzaju towar. Bestsellery obowiązkowo zawsze lądują na pierwszym planie – jest to uzasadnione wizerunkowo i praktycznie. Co do pozostałych elementów, warto zauważyć że produkty impulsowe konsument wybiera pod wpływem chwili – muszą zatem być ładnie eksponowane i nie mogą być zbyt drogie. Zasadniczo przyjmuje się, że Złota Strefa to obszar „wszystko do 10zł”. O wygląd „fejsów” martwią się najczęściej producenci. Do sprzedawcy należy co najwyżej zastosowanie reguły multifacingu lub – o ile przestrzeń pozwoli – reguły pionowych bloków kategorii by zwiększyć widoczność asortymentu.

Czego unikać? Proste. Absolutnie niedozwolone jest generowanie zbyt dużej ilości czegokolwiek w wąskiej, siłą rzeczy, strefie kas. Zarówno za dużo egzemplarzy tego samego produktu, jak też zbyt duża ilość towarów w ogóle, mogą powodować dezorientację konsumentów. Za wysokie stojaczki i zbyt gęsto zawieszone cenówki także będą przeszkadzać. Kluczowym pojęciem w tej strefie, jest „umiar”. Wtedy odczuwalne staje się meritum pojęcia „Złota Strefa”.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.