Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Wywiad z trenerem Jakubem Ciemnoczołowskim - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

Wywiad z trenerem Jakubem Ciemnoczołowskim

Nasze nowe szkolenia dofinansowane dla branży turystycznej: instruktor jazdy konnej. O grupie targetowej, kosztach włączenia usługi i czasie zwrotu inwestycji rozmawiamy z  wieloletnim trenerem instruktorów jazdy konnej i właścicielem stajni „Pancho”.


Jakub Ciemnoczołowski

Mistrz Polski w jeździe bez ogłowia, właściciel stajni „Pancho”. Wieloletni szkoleniowiec instruktorów jazdy konnej oraz specjalista ds. koni problematycznych. Konie to jego pasja od dziecka, obecnie dzieli się swoim doświadczeniem z instruktorami jazdy konnej oraz zawodowymi jeźdźcami.

 


Zdobywamy dofinansowanie na życzenie klienta

WS (Warto Szkolić): Panie Jakubie, bardzo cieszymy się, że zgodził się Pan z nami porozmawiać. Dla „Warto Szkolić” pracuje Pan od niedawna, a Pańska profesja mocno odstaje od profilu naszej firmy (merchandising, sprzedaż i obsługa klienta, zarządzanie firmą i zespołem pracowników). Może Pan pokrótce opowiedzieć, jak to się stało, że stał się Pan szkoleniowcem w naszym zespole?

JC (Jakub Ciemnoczołowski): Pierwsze szkolenie, które poprowadziłem dla „Warto Szkolić”, było zorganizowane na specjalne życzenie wcześniejszego klienta firmy. Potrzebował szkoleniowca z zakresu hodowli koni i nauki jazdy i chciał pozyskać środki na szkolenie. Poprosił o pomoc Państwa firmę, bo z powodzeniem pozyskaliście dla niego dofinansowanie już wcześniej, na szkolenie z zakresu sprzedaży i obsługi klienta w branży turystycznej. No i tak to się zaczęło.

Grupa targetowa pod jazdę konną. Kim jest klient zainteresowany taką usługą?

WS: Wielu z naszych klientów to przedsiębiorcy z branży turystycznej, prowadzą pensjonaty, a nauka jazdy konnej jest dodatkową atrakcją, którą warto mieć w swojej ofercie. Proszę powiedzieć, kim są Pana klienci? Czy są to w większości duże sieci hotelowe, czy znajdą się również pojedyncze pensjonaty i gospodarstwa agroturystyczne? Innymi słowy: jaki klient chce i może sobie pozwolić na opłacenie jazdy konnej?

JC: Moimi klientami są zarówno małe gospodarstwa agroturystyczne, jak i ekskluzywne hotele. To, co ich różni, to rodzaj oferowanych usług jazdy konnej. W agroturystykach najlepiej sprawdzają się rajdy konne, nawet kilkudniowe wyprawy. Z kolei gość hotelowy szuka lekcji jazdy na specjalnie przygotowanej (najlepiej zadaszonej) ujeżdżalni. Do hoteli coraz częściej przyjeżdżają również goście z własnymi końmi. Pod kątem tych klientów warto, aby nasza stajnia miała zawsze kilka wolnych boksów.

WS: Czy obserwuje Pan wzrost zainteresowania jazdą konną wśród turystów? Jaki jest obecnie trend? Dlaczego Pana zdaniem warto inwestować w taką rozbudowę oferty hotelowej?

JC: Trend jak najbardziej wzrostowy, co związane jest z ogólną modą na zdrowy tryb życia, odżywiania i aktywność fizyczną. Kiedy porównuję zainteresowanie swoimi szkoleniami sprzed kilku lat z sytuacją dzisiejszą, to widzę dużą zmianę: aktualnie grafik mam wypełniony na kilka miesięcy do przodu, a gdy ktoś zrezygnuje, bardzo szybko znajduje się nowy chętny.

Koszty włączenia nauki jazdy konnej w ofertę i czas zwrotu inwestycji

WS: Przejdźmy teraz do kosztów prowadzenia stajni i nauki jazdy konnej. Sam jest Pan właścicielem „Stajni Pancho”, proszę podzielić się swoim doświadczeniem. Z jakimi początkowymi kosztami muszą się liczyć osoby, które chcą dodać taką atrakcję do swojej oferty wypoczynkowej? Stajnia, zakup dwóch, trzech koni, co jeszcze?

JC: Największym wydatkiem jest budowa stajni. W zależności od standardu budynku trzeba liczyć się z kosztem od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego, na jaki rodzaj schronienia dla koni się zdecydujemy. Osobiście, z własnego doświadczenia, polecam te najtańsze: zadaszona drewniana wiata, z wolnym dostępem konia do pastwiska. Decydując się na taki rodzaj stajni, dajemy koniom największą wolność – cieszą się one wtedy najlepszym zdrowiem zarówno psychicznym, jak i fizycznym.

WS: W takim razie, po co w ogóle powstały stajnie murowane, skoro są wielokrotnie droższe, a jednocześnie gorsze dla samych zwierząt? Dlaczego część osób się na nie decyduje?

JC: Przede wszystkim chodzi tutaj o bezpieczeństwo zwierząt. Coraz częściej słyszy się o napadach wilków, czy nawet psów na konie. To po pierwsze. Po drugie stajnia korytarzowa (murowana, z zamykanymi oknami), daje dużo większą wygodę w obsłudze konia: wyczyszczony po jeździe będzie czekał czysty na klienta, podczas gdy zwierzę z wolnym dostępem do pastwiska w ramach stajni-wiaty, będzie brudne.

WS: Przejdźmy do kolejnych kosztów, utrzymania samych koni.

JC: Koszty związane z utrzymaniem samych koni nie są wysokie: pasza, opieka weterynaryjna. Jeżeli chodzi o koszty weterynaryjne, to na początek szczepienie: tężec i grypa, a później dwa razy do roku odrobaczanie i raz w roku szczepienie. Musimy być jednak świadomi, że koszty rosną lawinowo w przypadku, gdy zwierzę nabawi się kontuzji. Dlatego niezwykle ważne jest dokładne sprawdzenie konia przed zakupem. Dużą pomocą będzie m.in. USG newralgicznych miejsc, w których konie najczęściej doznają kontuzji, takich jak np. stawy kolanowe. USG nie tylko wychwyci, czy zwierzę przebyło już jakiś uraz, ale również jest w stanie wychwycić wady ukryte.

Czas zwrotu inwestycji

WS: Jeszcze na koniec podsumowania kosztów związanych z prowadzeniem jazdy konnej chcieliśmy zapytać o czas zwrotu inwestycji. Ilu gości w sezonie musi mniej więcej skorzystać z oferty jazdy konnej, aby koszt inwestycji zwrócił się, powiedzmy w pięć lat? Czy jest to w ogóle możliwe w takim przedziale czasowym?

JC: Powiem tak: gospodarstwo agroturystyczne, które nie zainwestowało w drogą, profesjonalną stajnię ani w krytą ujeżdżalnię, ma szansę na zwrot poniesionych kosztów nawet w przeciągu roku, dwóch lat. Z kolei ktoś, kto chciałby mieć i murowaną stajnię i krytą ujeżdżalnię, nie doczeka się zwrotu inwestycji przed upływem wielu lat. Pomimo tego, wiele hoteli najwyższej klasy decyduje się na włączenie w swoją ofertę usług jazdy konnej z profesjonalnym zapleczem. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: głównym zadaniem nowości w ofercie jest przyciągnięcie klienta do przyjazdu hotelu: konie nie „zarabiają” wożąc klientów na swoim grzbiecie, ale reklamując ośrodek, odpowiednio go pozycjonując w świadomości odbiorcy. Hotel dając możliwość przyjazdu z własnym koniem, odbycia lekcji jazdy konnej znacząco podnosi swój prestiż i wyróżnia się spośród konkurencji! Patrząc na usługę jazdy konnej właśnie w ten szeroki sposób, z łatwością dostrzeżemy, dlaczego tak wiele luksusowych ośrodków SPA/wypoczynkowych posiada w swojej ofercie jazdę konną.

I jeszcze jedna bardzo ważna rzecz: „czas pracy” optymalny dla przygotowanego kondycyjnie, wyćwiczonego do pracy z człowiekiem konia to około czterech godziny dziennie, nie więcej.

Wymagania prawne dla prowadzących zajęcia z jazdy konnej

WS: Panie Jakubie na koniec skupmy się na wymogach prawnych. Czy potrzebujemy jakiś certyfikat/zgodę na prowadzenie jazdy konnej w naszym ośrodku?

JC: Nie, żadna zgoda ani certyfikat nie są wymagane. Certyfikat przyznawany przez PTTK, czy PZJ jest potrzebny wyłącznie w przypadku, gdy chcemy bardziej zadbać o klienta: ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania naszemu klientowi w sytuacji, gdy instruktor nie posiadał certyfikatu. Choć oczywiście polecam zatrudnianie instruktorów certyfikowanych, bo wtedy mamy jasne potwierdzenie ich umiejętności.

WS: Bardzo dziękujemy za rozmowę i życzymy dalszych sukcesów w szkoleniu kolejnych instruktorów jazdy konnej.

JC: Również dziękuję za rozmowę.

 

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Roszczeniowy klient – wyzwanie czy szansa? Wywiad z Joanną Prokopiuk.

W dobie rosnącej konkurencji i coraz większej świadomości konsumentów profesjonalna obsługa klienta staje się kluczowym elementem sukcesu każdej firmy. Często jednak przedsiębiorcy i pracownicy działów obsługi mierzą się z klientami, którzy mają wysokie oczekiwania, a czasem wręcz roszczeniową postawę. Czy taki klient to wyłącznie problem i wyzwanie, czy może także szansa na rozwój biznesu i budowanie lojalności? Na te pytania odpowie nasza ekspertka Joanna…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Kontrola i zarządzanie jakością w firmie produkującej odzież – wywiad z Pawłem Głowackim

Kultura organizacyjna w zarządzaniu jakością w branży odzieżowej Kultura organizacyjna odgrywa kluczową rolę w budowaniu skutecznych procesów zarządzania jakością, zwłaszcza w dynamicznej branży odzieżowej. To właśnie ona wyznacza standardy postępowania, kształtuje zaangażowanie pracowników oraz pomaga firmom dostosować się do zmieniających się trendów rynkowych. Spójne wartości organizacyjne, połączone z podejściem procesowym i ciągłym doskonaleniem, nie tylko wspierają realizację celów jakościowych, ale także wzmacniają pozycję…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Tajniki skutecznej sprzedaży  – wszystko co musisz wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż to jeden z najważniejszych filarów sukcesu w biznesie. Bez względu na branżę, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów czy usług jest kluczowa dla przetrwania i rozwoju każdej firmy. Nie jest to jednak jedynie kwestia oferowania dobrego produktu – skuteczna sprzedaż wymaga zrozumienia potrzeb klienta, umiejętności budowania relacji z klientami i odpowiedniego reagowania na zmieniające się trendy rynkowe. To również sztuka komunikacji i negocjacji, która łączy…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.