Zarządzaj sprawnie swoim asortymentem

Działalność kształtująca asortyment spośród towarów konkurencyjnych, ukierunkowana na rozpoznanie oraz utrzymanie optymalnego wyboru towarów, to tak zwane zarządzanie asortymentem. Prawidłowe praktyki w tym zakresie to dla każdego sklepu fundament generowania przychodów. Jest to umiejętność konieczna do zachowania wysokiej konkurencyjności na rynku. Zarówno dobór asortymentu, jak i sposób jego prezentacji, przekładają się bezpośrednio na decyzje zakupowe klientów. Wdrożenie odpowiednich mechanizmów zarządzania asortymentem jest skorelowane z osiąganiem lepszych wyników sprzedażowych.

Daj wybór

Czasy, w których na półkach stało kilka produktów, bezpowrotnie minęły. Dzisiejszy konsument kupuje w oparciu o wachlarz możliwości, jakie daje sprzedaż wirtualna i bezpośrednia: przebiera w markach, gatunkach, jakości, promocjach – rozmaite narzędzia sprzedażowe otwierają zupełnie nowe kanały dystrybucji. Coraz trudniej przyciągnąć klienta wystawą, dlatego warto zadbać, by oferowany asortyment był trafiony, prawidłowo wyeksponowany i zawsze dostępny.

Zgodnie z zasadą Pareto, 80% zysku generuje 20% asortymentu atrakcyjniejszego lub bardziej poszukiwanego z punktu widzenia klienta. Zawężenie i określenie grupy tych „atrakcyjnych” 20% jest niełatwe i stanowi wyzwanie. Kształcenie przedsiębiorców oraz personelu w kierunku zarządzania asortymentem przekłada się więc na bezpośrednie korzyści zarówno dla przedsiębiorcy jak i klientów grupy docelowej. Stąd tak istotne jest skorzystanie z profesjonalnych szkoleń w tym zakresie oraz samodoskonalenie na kolejnych etapach działalności.

Optymalizacja asortymentu

Ustanowienie atrakcyjnego asortymentu może odbywać się drogą eliminacji produktów mniej poszukiwanych. Do optymalizacji asortymentu należy jednak podchodzić z pewną rezerwą – zbyt radykalna eliminacja może zubożyć ofertę sklepu i uczynić go mniej atrakcyjnym z punktu widzenia klienta. Zarządzanie asortymentem powinno się zatem odbywać w oparciu o analizę profilu klienta oraz działalności faktycznej konkurencji. Sklep spożywczy usytuowany w pobliżu przedszkola powinien być zaopatrzony w chrupki, soczki czy łakocie, w okolicy przystanku autobusowego – w bilety i prasę, a w pobliżu akademików – w mrożonki, kanapki i napoje energetyczne.

Ważne, a wręcz kluczowe dla optymalizacji asortymentu jest ustalenie konkurencji, jej mocnych i słabszych stron oraz oczekiwań. Przedsiębiorca decydujący się na zaopatrzenie komplementarne w stosunku do konkurencji prawdopodobnie nie będzie musiał toczyć walki o klienta. Sklep zaopatrzony tożsamo z konkurencją, będzie zmuszony wzmocnić inne aspekty, by zwyciężyć w wyścigu o klienta. Zwykle kartą przetargową są ceny, ale może to również być świeżość, jakość, unikalność, przywiązanie do marki, regionalizm itp.

Drobiazgowa analiza rynku, konkurencji, profilu klienta i czynników lokalizacyjnych pozwoli skutecznie określić pożądany asortyment, a co za tym idzie – ograniczać straty. Szkolenie personelu w kierunku zarządzania cenami, rozpoznawania potrzeb klientów, visual merchandisingu czy dysponowania stanami magazynowymi również są – z punktu widzenia handlowca – niezbędne.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać czasem w biznesie? – praktyczny przewodnik

Dlaczego zarządzanie czasem w pracy to fundament sukcesu w biznesie? Współczesny biznes wymaga od nas coraz więcej: lepszych wyników, szybszych decyzji, większej elastyczności. W takim środowisku zarządzanie czasem w pracy staje się nie tyle przydatną umiejętnością, co podstawą efektywności i zdrowego funkcjonowania. Właściwe gospodarowanie czasem wpływa na wszystko: od jakości realizowanych projektów, przez poziom stresu, po rozwój kariery zawodowej. Jeśli chcesz osiągać ambitne cele,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak wykorzystać potencjał social mediów w firmie ochroniarskiej? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Social media w branży ochroniarskiej – szansa czy ryzyko? Social media w branży ochroniarskiej odgrywają dziś kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy – równie istotną, co skuteczność działań w terenie. Współczesny rynek usług ochrony wymaga nie tylko profesjonalizmu w realnym świecie, ale także przemyślanej obecności w przestrzeni online. Media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, umożliwiając tworzenie wizerunku opartego na zaufaniu,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Wyzwania marketingu cyfrowego w firmie transportowej – relacja ze szkolenia

Marketing cyfrowy w firmie transportowej – spojrzenie na komunikację online z nowej perspektywy Marketing cyfrowy to dziedzina, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W dynamicznie rozwijającym się środowisku biznesowym obecność w przestrzeni internetowej to nie tylko nowoczesność – to fundament skutecznego zarządzania relacjami z klientem, przewagą konkurencyjną oraz sposobem na zwiększenie przychodów. Firmy transportowe, niezależnie od swojej wielkości, muszą zrozumieć, że marketing cyfrowy w firmie transportowej nie jest…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.