Zarządzaj sprawnie swoim asortymentem

Działalność kształtująca asortyment spośród towarów konkurencyjnych, ukierunkowana na rozpoznanie oraz utrzymanie optymalnego wyboru towarów, to tak zwane zarządzanie asortymentem. Prawidłowe praktyki w tym zakresie to dla każdego sklepu fundament generowania przychodów. Jest to umiejętność konieczna do zachowania wysokiej konkurencyjności na rynku. Zarówno dobór asortymentu, jak i sposób jego prezentacji, przekładają się bezpośrednio na decyzje zakupowe klientów. Wdrożenie odpowiednich mechanizmów zarządzania asortymentem jest skorelowane z osiąganiem lepszych wyników sprzedażowych.

Daj wybór

Czasy, w których na półkach stało kilka produktów, bezpowrotnie minęły. Dzisiejszy konsument kupuje w oparciu o wachlarz możliwości, jakie daje sprzedaż wirtualna i bezpośrednia: przebiera w markach, gatunkach, jakości, promocjach – rozmaite narzędzia sprzedażowe otwierają zupełnie nowe kanały dystrybucji. Coraz trudniej przyciągnąć klienta wystawą, dlatego warto zadbać, by oferowany asortyment był trafiony, prawidłowo wyeksponowany i zawsze dostępny.

Zgodnie z zasadą Pareto, 80% zysku generuje 20% asortymentu atrakcyjniejszego lub bardziej poszukiwanego z punktu widzenia klienta. Zawężenie i określenie grupy tych „atrakcyjnych” 20% jest niełatwe i stanowi wyzwanie. Kształcenie przedsiębiorców oraz personelu w kierunku zarządzania asortymentem przekłada się więc na bezpośrednie korzyści zarówno dla przedsiębiorcy jak i klientów grupy docelowej. Stąd tak istotne jest skorzystanie z profesjonalnych szkoleń w tym zakresie oraz samodoskonalenie na kolejnych etapach działalności.

Optymalizacja asortymentu

Ustanowienie atrakcyjnego asortymentu może odbywać się drogą eliminacji produktów mniej poszukiwanych. Do optymalizacji asortymentu należy jednak podchodzić z pewną rezerwą – zbyt radykalna eliminacja może zubożyć ofertę sklepu i uczynić go mniej atrakcyjnym z punktu widzenia klienta. Zarządzanie asortymentem powinno się zatem odbywać w oparciu o analizę profilu klienta oraz działalności faktycznej konkurencji. Sklep spożywczy usytuowany w pobliżu przedszkola powinien być zaopatrzony w chrupki, soczki czy łakocie, w okolicy przystanku autobusowego – w bilety i prasę, a w pobliżu akademików – w mrożonki, kanapki i napoje energetyczne.

Ważne, a wręcz kluczowe dla optymalizacji asortymentu jest ustalenie konkurencji, jej mocnych i słabszych stron oraz oczekiwań. Przedsiębiorca decydujący się na zaopatrzenie komplementarne w stosunku do konkurencji prawdopodobnie nie będzie musiał toczyć walki o klienta. Sklep zaopatrzony tożsamo z konkurencją, będzie zmuszony wzmocnić inne aspekty, by zwyciężyć w wyścigu o klienta. Zwykle kartą przetargową są ceny, ale może to również być świeżość, jakość, unikalność, przywiązanie do marki, regionalizm itp.

Drobiazgowa analiza rynku, konkurencji, profilu klienta i czynników lokalizacyjnych pozwoli skutecznie określić pożądany asortyment, a co za tym idzie – ograniczać straty. Szkolenie personelu w kierunku zarządzania cenami, rozpoznawania potrzeb klientów, visual merchandisingu czy dysponowania stanami magazynowymi również są – z punktu widzenia handlowca – niezbędne.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia przygotowują brygadzistów do prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami?

Prowadzenie trudnych rozmów przez brygadzistów – szkolenia Rola brygadzisty to znacznie więcej niż tylko nadzór nad technicznymi aspektami pracy. To codzienne zarządzanie ludźmi, motywowanie zespołu i, co nieuniknione, reagowanie na problemy. Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stają liderzy pierwszej linii, jest prowadzenie trudnych rozmów z pracownikami. Niezależnie od tego, czy chodzi o spadek wydajności, naruszenie zasad bezpieczeństwa, czy konflikt…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwijać kompetencje działu HR? – praktyczny przewodnik

Strategiczny HR – klucz do zaangażowania i rozwoju talentów w firmie Współczesny dział HR to już nie tylko administracja kadrowa i naliczanie wynagrodzeń. To strategiczny partner dla biznesu, który odpowiada za najcenniejszy zasób firmy – ludzi. Aby sprostać dynamicznym wyzwaniom rynku, specjaliści HR muszą nieustannie poszerzać swoje horyzonty i umiejętności. Właśnie dlatego coraz więcej świadomych organizacji inwestuje w rozwój kompetencji swoich zespołów…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia pomagają liderom utrzymać wysoki poziom dyscypliny w zespole?

Szkolenia wspierające liderów w budowaniu dyscypliny Utrzymanie wysokiego poziomu dyscypliny w zespole to jeden z kluczowych warunków efektywnej pracy i realizacji celów organizacji. Wymaga ono od lidera nie tylko jasno określonych zasad, ale także umiejętności motywowania pracowników i budowania zaufania. W dobrze prowadzonym zespole porządek wynika z przekonania o jego wartości, a nie z obawy przed sankcjami. Szkolenia pomagają liderom w rozwijaniu narzędzi i technik, które pozwalają…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.