Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Zarządzaj sprawnie swoim asortymentem - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

Zarządzaj sprawnie swoim asortymentem

Działalność kształtująca asortyment spośród towarów konkurencyjnych, ukierunkowana na rozpoznanie oraz utrzymanie optymalnego wyboru towarów, to tak zwane zarządzanie asortymentem. Prawidłowe praktyki w tym zakresie to dla każdego sklepu fundament generowania przychodów. Jest to umiejętność konieczna do zachowania wysokiej konkurencyjności na rynku. Zarówno dobór asortymentu, jak i sposób jego prezentacji, przekładają się bezpośrednio na decyzje zakupowe klientów. Wdrożenie odpowiednich mechanizmów zarządzania asortymentem jest skorelowane z osiąganiem lepszych wyników sprzedażowych.

Daj wybór

Czasy, w których na półkach stało kilka produktów, bezpowrotnie minęły. Dzisiejszy konsument kupuje w oparciu o wachlarz możliwości, jakie daje sprzedaż wirtualna i bezpośrednia: przebiera w markach, gatunkach, jakości, promocjach – rozmaite narzędzia sprzedażowe otwierają zupełnie nowe kanały dystrybucji. Coraz trudniej przyciągnąć klienta wystawą, dlatego warto zadbać, by oferowany asortyment był trafiony, prawidłowo wyeksponowany i zawsze dostępny.

Zgodnie z zasadą Pareto, 80% zysku generuje 20% asortymentu atrakcyjniejszego lub bardziej poszukiwanego z punktu widzenia klienta. Zawężenie i określenie grupy tych „atrakcyjnych” 20% jest niełatwe i stanowi wyzwanie. Kształcenie przedsiębiorców oraz personelu w kierunku zarządzania asortymentem przekłada się więc na bezpośrednie korzyści zarówno dla przedsiębiorcy jak i klientów grupy docelowej. Stąd tak istotne jest skorzystanie z profesjonalnych szkoleń w tym zakresie oraz samodoskonalenie na kolejnych etapach działalności.

Optymalizacja asortymentu

Ustanowienie atrakcyjnego asortymentu może odbywać się drogą eliminacji produktów mniej poszukiwanych. Do optymalizacji asortymentu należy jednak podchodzić z pewną rezerwą – zbyt radykalna eliminacja może zubożyć ofertę sklepu i uczynić go mniej atrakcyjnym z punktu widzenia klienta. Zarządzanie asortymentem powinno się zatem odbywać w oparciu o analizę profilu klienta oraz działalności faktycznej konkurencji. Sklep spożywczy usytuowany w pobliżu przedszkola powinien być zaopatrzony w chrupki, soczki czy łakocie, w okolicy przystanku autobusowego – w bilety i prasę, a w pobliżu akademików – w mrożonki, kanapki i napoje energetyczne.

Ważne, a wręcz kluczowe dla optymalizacji asortymentu jest ustalenie konkurencji, jej mocnych i słabszych stron oraz oczekiwań. Przedsiębiorca decydujący się na zaopatrzenie komplementarne w stosunku do konkurencji prawdopodobnie nie będzie musiał toczyć walki o klienta. Sklep zaopatrzony tożsamo z konkurencją, będzie zmuszony wzmocnić inne aspekty, by zwyciężyć w wyścigu o klienta. Zwykle kartą przetargową są ceny, ale może to również być świeżość, jakość, unikalność, przywiązanie do marki, regionalizm itp.

Drobiazgowa analiza rynku, konkurencji, profilu klienta i czynników lokalizacyjnych pozwoli skutecznie określić pożądany asortyment, a co za tym idzie – ograniczać straty. Szkolenie personelu w kierunku zarządzania cenami, rozpoznawania potrzeb klientów, visual merchandisingu czy dysponowania stanami magazynowymi również są – z punktu widzenia handlowca – niezbędne.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Rozmowy z klientem w call center – podstawowe zasady

Sztuka rozmów z klientem w call center – klucz do budowania relacji i doskonałej obsługi Rozmowy z klientem w call center to sztuka, która wymaga połączenia doskonałych umiejętności komunikacyjnych, radzenia sobie ze stresem oraz elastyczności w dostosowywaniu się do zróżnicowanych potrzeb rozmówców. Każda rozmowa z klientem w call center niesie za sobą potencjał budowania długoterminowych relacji, dlatego kluczowe jest pełne zaangażowanie i dbałość o każdy szczegół interakcji.…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenie z organizacji pracy dla producentów skrzyń narzędziowych – relacja ze szkolenia

Efektywna organizacja pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych W dzisiejszych czasach właściwa organizacja pracy stanowi fundament sprawnego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa produkcyjnego. Nieodpowiednie zarządzanie procesami może prowadzić do opóźnień, strat finansowych i braku wydajności. Szczególnie ważne jest to w firmach zajmujących się produkcją, gdzie liczy się precyzja, czas oraz optymalne wykorzystanie zasobów. Z tego powodu szkolenia z organizacji pracy zyskują na znaczeniu, pomagając zespołom…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenie z komunikacji dla producentów mebli – relacja ze szkolenia

Rola komunikacji w branży meblarskiej – szkolenie Komunikacja stanowi podstawę skutecznego działania w każdej organizacji, a w branży meblarskiej odgrywa szczególnie istotną rolę. Dobra komunikacja dla producentów mebli wpływa na efektywność procesów produkcyjnych, współpracę w zespołach oraz budowanie relacji z klientami. W odpowiedzi na rosnące potrzeby branży, nasza firma została poproszona przez jedną z firm produkujących meble o przeprowadzenie specjalistycznego szkolenia z zakresu komunikacji.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.