Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów oraz kontrola jakości wyrobów.

Od czego zależy efektywność produkcji?

Zadaniem każdego zakładu, który wytwarza jakieś dobra, jest wyprodukowanie ich w możliwie najkrótszym czasie przy jednoczesnym zachowaniu założonych standardów. Jednak nie można z góry przyjąć, że zawsze będzie to realne. Różne problemy z łańcuchem dostaw, okresowo zmniejszona liczebność załogi czy pojawiające się niespodziewanie awarie maszyn przyczyniają się do spadku efektywności. 

Zarządzanie produkcją to zarówno umiejętność rozwiązywania bieżących problemów, jak i perspektywiczne myślenie o przyszłości. Dlatego firmy, które chcą stale podnosić swoją efektywność, powinny dążyć do tego, aby na bieżąco szukać nowych rozwiązań.

Warto regularnie szukać sposobów na obniżenie kosztów oraz skrócenie czasu realizacji zamówień. Zwiększenie konkurencyjności i większa wydajność przyczyniają się do wzrostu zysków firmy.

Spełnienie tych założeń przynosi korzyści zarówno właścicielom przedsiębiorstwa, jak i pozostałym osobom zaangażowanym w jego funkcjonowanie. Dzięki efektywnemu zarządzaniu poprawiają się warunki pracy, a zatrudnione osoby mogą liczyć na satysfakcjonujący rozwój kariery. Z kolei klienci szybciej otrzymują zamówiony towar. To powoduje, że chętniej decydują się na stałą współpracę.

Rola osób zarządzających w rozwoju biznesu

Podobnie jak w przypadku każdej firmy, także w zakładzie produkcyjnym powinna znaleźć się osoba, która będzie odpowiedzialna za zarządzanie. Rolą menadżera produkcji jest koordynacja wszystkich procesów i nadawanie kierunku zmianom. Na to stanowisko może być powołana jedna osoba, natomiast częściej stosuje się model, w którym powierza się takie obowiązki kilku specjalistom z określonymi kompetencjami.

Ważne jest, aby menadżer czy kierownik produkcji potrafił sprawnie organizować bieżącą pracę, a także zauważał różne prawidłowości i wyciągał z nich wnioski. To on, jako osoba bezpośrednio zaangażowana w proces wytwarzania towarów, wie najlepiej, co dzieje się przy taśmie produkcyjnej.

Menadżer jest też odpowiedzialny za zespół wykonujący swoje zadania. Jego spojrzenie na pracę powinno być możliwie szerokie i obejmować różne dziedziny. 

Wdrażanie nowych rozwiązań wymaga od kadry kierowniczej otwarcia na zmiany oraz stałego podnoszenia kwalifikacji. Dlatego warto zdecydować się na udział menadżerów w specjalnie dla nich przygotowanych szkoleniach dla produkcji. Nowe spojrzenie na wyzwania, z którymi zmagają się takie osoby oraz poznanie różnych technik sprawia, że stają się oni lepiej przygotowani do pełnienia swojej funkcji. 

Tematyka warsztatów może być bardzo różna. Obejmuje takie zagadnienia jak:

  • rola kierownika produkcji w przedsiębiorstwie;
  • wpływ efektywnego zarządzania zespołem na poprawę produktywności;
  • optymalizacja kosztów;
  • sporządzanie raportów i analizy wydajności;
  • nowoczesne metody zarządzania produkcją;
  • sposoby na planowanie zaopatrzenia w surowce w kryzysowych sytuacjach;
  • wprowadzanie na rynek nowych produktów oraz ich skuteczne promowanie.

Podane przykłady pokazują jedynie kilka najważniejszych zagadnień, jakie mogą być poruszane na szkoleniach dla menadżerów produkcji. Myśląc o rozwoju biznesu, warto zaplanować w takim samym stopniu inwestycje w nowe technologie, a także w wiedzę osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie firmy.

Jakie narzędzia doskonalenia produkcji warto wdrożyć? 

Sporym ułatwieniem w skutecznym zarządzaniu produkcją jest zastosowanie jednej ze znanych na całym świecie, sprawdzonych metod. Na podstawie wybranej metodologii można łatwiej zaplanować procesy oraz opracować strategię rozwoju przedsiębiorstwa.

Czymś, co zdecydowanie pozwala odnieść sukces w branży, jest ekonomiczne podejście do wykorzystania zasobów. Często przez zbytnie marnotrawstwo trudno wypracować satysfakcjonujący przychód, nawet gdy firma ma wielu klientów i ugruntowaną pozycję. W lepszym zaplanowaniu wykorzystania zasobów pomaga Lean Manufacturing. 

To wywodząca się z Japonii metoda, która po raz pierwszy została zastosowana w zakładach produkcyjnych Toyoty. Zakłada ona, że główne cele firmy to z jednej strony maksymalizacja wartości dla klienta, z drugiej – minimalizacja marnotrawstwa.

Założeniem tego podejścia jest więc produkowanie jak najlepszych wyrobów przy zaangażowaniu mniejszej liczby osób i optymalnej ilości surowców. Najważniejsza kwestia w Lean Manufacturing to skupienie się na kliencie i jego potrzebach, a nie na przedsiębiorstwie. 

Bardziej szczegółowe podejście do samego zarządzania zasobami porusza system MRP, czyli planowanie zapotrzebowania materiałowego. Zakłada on systematyczną kontrolę procesu produkcji, aby zminimalizować straty. W tej metodzie bierze się pod uwagę specyfikę danego wyrobu, informacje o stanach magazynowych, realizowanych zamówieniach i planach produkcji. 

Poprawnie wdrożona metoda pozwala na utrzymanie stałej dostępności materiałów niezbędnych do wytwarzania wyrobów oraz ich ekonomiczne wykorzystanie. Dzięki takiemu podejściu produkcja staje się ciągłym procesem, który nie zostaje wstrzymany przez żadne opóźnienia ze strony dostawców czy innych osób współpracujących z firmą. 

Skąd czerpać wiedzę o efektywnym zarządzaniu produkcją?

Mimo że przytoczone metody zostały dobrze opisane w różnego rodzaju opracowaniach, to teoretyczna wiedza o założeniach może okazać się niewystarczająca do zastosowania jej w praktyce.

Dlatego warto dowiedzieć się na ten temat więcej, uczestnicząc w specjalistycznych szkoleniach dla menadżerów produkcji. Ich program to zarówno część teoretyczna, która pozwala poznać założenia metody, jak i omówienie gotowych rozwiązań do wdrożenia w firmie. Inwestycja w wiedzę to skuteczny sposób na rozwój przedsiębiorstwa.

Paulina Michalska

Brand Manager, odpowiedzialna za rozwój marki, pozyskiwanie klientów i strategię komunikacji. Skutecznie buduje wizerunek firmy, tworzy angażujące treści SEO i dba o spójność przekazu we wszystkich kanałach. Dzięki przemyślanym działaniom znacząco zwiększyła sprzedaż oraz liczbę zapytań ofertowych, wzmacniając pozycję marki na rynku.

dowiedz się więcej

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój, Wywiad

Efektywna komunikacja lidera z zespołem w sieci sklepów spożywczych. Wywiad z Pawłem Głowackim

Dlaczego komunikacja lidera w sklepie ma kluczowe znaczenie? Skuteczna komunikacja lidera z zespołem to jedna z kluczowych kompetencji zarządczych w środowisku handlu detalicznego. W branży, gdzie codzienność jest szybka, zadania zmienne, a relacje intensywne – to właśnie sposób rozmowy, przekazu i reakcji lidera wpływa na atmosferę pracy, motywację zespołu i jakość obsługi klienta. Od tego, jak lider mówi, słucha i reaguje, zależy nie tylko sprawność operacyjna…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia zarządzania czasem wybrać dla sprzedawców?

Skuteczne zarządzanie czasem w sprzedaży – które szkolenia naprawdę działają? Skuteczna sprzedaż wymaga nie tylko kompetencji interpersonalnych, ale przede wszystkim doskonałej organizacji pracy. W realiach współczesnej sprzedaży sprzedawcy muszą radzić sobie z ogromem obowiązków, wieloma kanałami komunikacji i presją realizacji celów. Dlatego coraz więcej firm stawia sobie pytanie: jakie szkolenia zarządzania czasem będą najskuteczniejsze dla handlowców? Odpowiedź…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.