Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym

Co znajduje się w treści artykułu?

Pokaż więcej Ukryj

Istnieją branże, w których nie mamy do czynienia ze swoistym konfliktem międzypokoleniowym. Taka sytuacja należy jednak do rzadkości. W przeważającej większości zawodów bowiem, w pracy spotkamy się z przedstawicielami dwóch-trzech pokoleń. Jak radzić sobie z taką grupą? O czym należy w tym kontekście pamiętać?

Kategorie wieku

W przestrzeni human resources (HR) mówi się o różnych typach pokoleń – baby boomers, pokoleniu X, Y oraz Z. Każda z tych grup posiada specyficzny zestaw, charakterystycznych tylko dla niej cech. Wynikają one przede wszystkim z momentu urodzenia, możliwości edukacyjnych oraz warunków dorastania. W oparciu o te kryteria przedstawiciele różnych pokoleń mają różne oczekiwania od pracy, dla jednych ważne jest poczucie bezpieczeństwa i stabilizacja, a dla innych dynamika, zmienność i nieustanne dokształcanie.

Jak być dobrym szefem?

W tak wielobarwnej grupie o różnych oczekiwaniach należy być przede wszystkim niesamowicie elastycznym. Tą różnorodność można wykorzystać jako zaletę. Wystarczy dostosować cechy i umiejętności poszczególnych grup do zamierzonych celów. Nadto ważne jest budowanie atmosfery wzajemnego szacunku i gotowości do pomocy. Zgrany zespół to podstawa sukcesu w każdej branży. Różnica pokoleń to również szansa na wykorzystanie wymiany wiedzy. Podajmy prosty przykład – starsi pracownicy z pewnością będą mogli nauczyć młodszych specyfiki działalności firmy i zasad panujących na danym rynku, młodzi z kolei mają szerszą wiedzę na temat nowych technologii i z pewnością dzięki nim starsi pracownicy szybciej uporają się z nauką nowych systemów obsługi, z prowadzeniem nowej ewidencji, robieniem nowych baz danych.

Wsłuchaj się w potrzeby Twoich podwładnych

Co jednak najważniejsze w kontekście wielopokoleniowych zespołów, dobry szef powinien wsłuchać się w ich potrzeby. Pamiętajmy, że młodzi pracownicy nie są szczególnie przywiązani do miejsca pracy, ponieważ z łatwością będzie im znaleźć inną pracę, a poza tym wciąż nie jest dla nich za późno na absolutną zmianę branży albo realizowanie pomysłów o podróży dookoła świata. Ta grupa najbardziej sobie ceni elastyczność czasu pracy oraz perspektywy rozwoju – nowe wyzwania. Z kolei starsze pokolenia idą raczej w stronę stabilizacji i bezpieczeństwa. Regularny czas pracy i stabilność finansową stawiają wyżej niż udział w interesującym projekcie. To wszystko należy mieć na uwadze, budując relacje z pracownikami.

Ciekawostka

Jeżeli mamy do czynienia z dwu-trzy-osobowymi pokojami, to lepiej łączyć osoby, będące w podobnym wieku i mające podobne cele i zainteresowania. Psycholodzy stwierdzili, że dzięki temu, że możemy z kimś porozmawiać na tematy niezwiązane z pracą, postrzegamy samą pracę jako przyjemniejszą i chętniej spędzamy tam czas, co przekłada się na większą efektywność. Według takiego klucza „rozmieszcza” się pracowników na przykład w urzędach i różnych instytucjach państwowych.

Szkolenia ze specjalistami Warto Szkolić

Zapraszamy na nasze szkolenia z zarzadzania zespołem. Posiadamy w swojej grupie specjalistów w tym zakresie, którzy mają na koncie wiele lat doświadczenia w pracy, jako managerzy, dyrektorzy, kierownicy i inni, zarządzający grupą ludzi. Czekamy na Twoją wiadomość!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny lider – jakie szkolenia wybrać by dobrze zarządzać?

Skuteczne przywództwo – klucz do sukcesu organizacji Skuteczny lider to kluczowy filar każdej organizacji. To osoba, która nie tylko zarządza zespołem, ale także inspiruje go do działania, dba o jego rozwój i skutecznie reaguje na zmieniające się warunki rynkowe. Współczesny biznes wymaga od liderów szerokiego wachlarza umiejętności – od strategicznego myślenia, przez umiejętność zarządzania czasem i zasobami ludzkimi, po zdolność do radzenia sobie z emocjami i rozwiązywania…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Roszczeniowy klient – wyzwanie czy szansa? Wywiad z Joanną Prokopiuk.

W dobie rosnącej konkurencji i coraz większej świadomości konsumentów profesjonalna obsługa klienta staje się kluczowym elementem sukcesu każdej firmy. Często jednak przedsiębiorcy i pracownicy działów obsługi mierzą się z klientami, którzy mają wysokie oczekiwania, a czasem wręcz roszczeniową postawę. Czy taki klient to wyłącznie problem i wyzwanie, czy może także szansa na rozwój biznesu i budowanie lojalności? Na te pytania odpowie nasza ekspertka Joanna…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny kierownik w wodociągach – relacja ze szkolenia

Rola skutecznego kierownika w wodociągach Zarządzanie zespołem oraz infrastrukturą w branży wodociągowej to ogromne wyzwanie, które wymaga zarówno umiejętności przywódczych, jak i technicznej wiedzy. Wodociągi to sektor o strategicznym znaczeniu, w którym skuteczny kierownik w wodociągach odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu niezawodności dostaw wody, optymalizacji procesów oraz bezpieczeństwa pracy. Właściwe podejście do zarządzania, umiejętność komunikacji i efektywne planowanie to fundamenty sukcesu na tym stanowisku. Z myślą…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.