Awans wewnętrzny - jak go dobrze przeprowadzić?

Awans wewnętrzny to wyzwanie zarówno dla firmy, jak i awansowanego pracownika. Dobrze przeprowadzony może stanowić dla organizacji ogromną szansę, ale błędy popełnione przy relokacji pracownika w strukturze mogą oznaczać spektakularny kryzys w zespole.

Nominacja czy rekrutacja

Awans wewnętrzny bywa często elementem ścieżki rozwoju pracownika w organizacji. W niektórych sytuacjach jest on również konsekwencją niepowodzenia w prowadzonej rekrutacji zewnętrznej – z braku możliwości znalezienia odpowiedniej osoby na dane stanowisko, firma decyduje się na awansowanie jednego z dotychczasowych członków zespołu. Trzecią sytuacją jest ta, w której na skutek rozwoju firmy powstają w strukturze stanowiska, na których łatwiej jest osobom posiadającym know-how i zaplecze w postaci doświadczenia w danej firmie. Wszystkie te przypadki łączy często jedna kwestia – kryterium wyboru potencjalnie awansowanego pracownika. Często to kierownicy, menedżerowie, zarządzający „wybierają” osobę, która w ich odczuciu „sprawdza się” najlepiej i właśnie jej proponują możliwość awansu. Warto tymczasem pamiętać o tym, że dużo skuteczniejszą ścieżką bywa rekrutacja wewnętrzna. Stworzenie jednakowej szansy pracownikom firmy na ubieganie się o dane stanowisko, często pozwala odkryć potencjały członków zespołu, których początkowo nie zauważamy. Co więcej rekrutacja wewnętrzna pozwala odkryć, kto posiada aspiracje i motywację do tego by „sięgnąć” po więcej, co również z perspektywy zarządzania jest strategiczną informacją.

Nagradzanie a awansowanie

Awans wewnętrzny, choć przez wielu zarządzających postrzegany jako nie tylko szansa, ale i nagroda dla danego pracownika nie zawsze musi jednak nią być. W wielu firmach można spotkać się z sytuacją, w której zmiana przez pracownika miejsca w strukturze firmy wiązała się z… poczuciem rozczarowania. Dlatego tak się zdarza? Najlepszy handlowiec, uwielbiający kontakt z klientem, awansowany na kierownika regionu nagle mierzy się z pilnowaniem deadlinów, targetów, raportów i dokumentacji. Świetnie zarządzająca zespołem kierowniczka zmiany, awansowana na kierownika sklepów odkrywa, że w nowej roli głównie kontroluje i raportuje. Zmiana charakteru obowiązków i zadań, która często następuje w wyniku awansu wewnętrznego musi być dobrze przemyślana i uwzględniać profil zadaniowy danego pracownika. W przeciwnym przypadku awansowany pracownik zamiast rozwijać skrzydła, traci motywację i poczucie satysfakcji.

Decyzje z otwartą furtką

Bywa to również konsekwencją tego, że w wielu firmach awans wewnętrzny pracownika, przypomina wrzucenie osoby nieumiejącej pływać na głęboką wodę. I to bez uwzględnienia, że być może będzie potrzebować koła ratunkowego. Bardzo dobrą praktyką w przypadku awansu wewnętrznego jest pozostawienie decyzyjnej furtki. Stworzenie pracownikowi możliwości, w której przykładowo przez okres miesiąca czy dwóch ma szansę zmierzyć się z nowym charakterem obowiązków zanim obie strony – zarówno pracownik, jak i zarządzający – podejmą ostateczną decyzję o awansie jest sytuacją komfortową dla obu stron. Pracownik ma poczucie bezpieczeństwa oraz możliwość decyzji o ewentualnym pozostaniu na dotychczasowym stanowisku, a firma nie ryzykuje błędnej decyzji, która często kończy się po prostu utratą dobrego pracownika. Kiedy bowiem awansowana osoba nie sprawdza się w nowej roli, a jednocześnie nie ma możliwości powrotu do dotychczasowej funkcji w zespole, często podejmie decyzję o odejściu z firmy.

Awans wewnętrzny a szkolenia

Kluczowe dla dobrego przeprowadzenia awansu wewnętrznego jest również zapewnienie awansowanemu pracownikowi możliwości szkoleń. Zarówno tych merytorycznych, jak i miękkich związanych z kompetencjami, które będą kluczowe na nowym stanowisku. Warto pamiętać, że skrupulatny wykonawca świetnie wykonujący swoje obowiązki, wcale nie musi równie dobrze radzić sobie z zarządzaniem, delegowaniem czy organizacją pracy innym członkom zespołu. Bardzo często to właśnie ten potencjał „miękkich” umiejętności będzie decydujący dla powodzenia relokacji pracownika w strukturze. Dlatego kluczowe jest powiązanie awansu wewnętrznego z adekwatną ścieżką szkoleń, która pozwoli również pracownikowi poczuć się pewniej w nowej roli.

Jeśli chcesz otrzymywać na bieżąco informacje odnośnie możliwości rozwoju Twojej firmy, poznać praktyczne narzędzia i być na bieżąco z biznesowymi trendami, dołącz do naszego newslettera!

[mailerlite_form form_id=1]

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w zespole? - praktyczny przewodnik

Dlaczego warto nauczyć się rozwiązywać konflikty w zespole Rozwiązywanie konfliktów w zespole to nieodłączny element skutecznego zarządzania organizacją. W każdej firmie – niezależnie od branży czy wielkości – pojawiają się różnice zdań, napięcia i sytuacje, które mogą przerodzić się w poważne konflikty. Dlatego coraz więcej menedżerów, liderów i specjalistów HR zadaje sobie pytanie: jak rozwiązywać konflikty, by nie niszczyły relacji, nie wpływały negatywnie na atmosferę pracy i nie obniżały…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak skutecznie rekrutować i przeprowadzać selekcję pracowników – wywiad z Angeliką Kuczyńską

Rekrutacja przyszłości: jak budować strategie dopasowane do realiów rynku i potrzeb organizacji W świecie, w którym rynek pracy zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, dobra rekrutacja przestaje być tylko działaniem operacyjnym – staje się elementem strategicznym, wpływającym bezpośrednio na rozwój i konkurencyjność organizacji. Dzisiejsi kandydaci nie tylko szukają pracy – oni oceniają, porównują i wybierają pracodawców, którzy oferują coś więcej niż…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z komunikacji zwiększają skuteczność współpracy zespołowej?

Skuteczna komunikacja w zespole – jakie szkolenia zwiększają efektywność i jakość współpracy? Współpraca zespołowa to jeden z najważniejszych filarów sprawnie działającej organizacji. Nawet najlepszy zespół ekspertów nie osiągnie pełni swojego potencjału, jeśli nie potrafi się skutecznie komunikować. Brak jasnych ustaleń, nieporozumienia, błędna interpretacja intencji czy konflikty wynikające z różnic stylów komunikacyjnych – to codzienne wyzwania, które znacząco obniżają efektywność pracy.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.